Co czwarty pracownik nie czuje satysfakcji z pracy

07 Lip 2020
źródło: materiały prasowe 

Z informacji prasowych dostarczonych przez Instytut Badań Edukacyjnych wynika, że do zmiany zawodu motywuje nas chęć rozwoju i potrzeba odczuwania satysfakcji z realizowanych działań. Wbrew pozorom wynagrodzenie nie jest w tej kwestii najważniejsze. 

Badania przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pokazują, że Polacy przykładają coraz większą wagę do warunków pracy, a także do rozwoju zawodowego. Jak wynika z opublikowanego raportu, w IV kwartale 2019 roku główną motywacją do zmiany pracy  dla 46 procent ankietowanych była chęć rozwoju zawodowego. Co ciekawe, tym badaniu odnotowano mniejszą liczbę osób, dla których powodem zmiany pracy było za niskie wynagrodzenie (43 procent). Raport wykazał również, że 75 proc. respondentów jest zadowolonych z wykonywanej pracy. Liczba ta wzrosła o 3 punkty procentowe w skali roku.

Na satysfakcję z wykonywanej pracy składa się kilka czynników. Badani jako kluczowe najczęściej wymieniają: relacje z współpracownikami i kadrą zarządzającą, wynagrodzenie oraz rodzaj wykonywanych zadań. Satysfakcja to kwestia subiektywna i w przypadku każdego z nas jest warunkowana zupełnie inaczej. Zwykle wynika z osiągnięć i motywuje do dalszego działania – to powód, dla którego jest tak istotna w rozwoju zawodowym. Stanowi „paliwo” do pracy. Statystyki PARP wskazują, że nadal znaczący procent badanych nie czerpie satysfakcji ze swojej pracy. Co więcej, duża część z nich chce zmienić miejsce zatrudnienia. Okazuje się, że satysfakcja z pracy jest jednym z priorytetów w życiu zawodowym (...) - czytamy w komunikacie prasowym Instytutu Badań Edukacyjnych.

Instytut Badań Edukacyjnych w przytoczonym raporcie zwraca również uwagę na ideę lifelong learning, która mówi o tym, że uczymy się przez całe życie.

Brak satysfakcji z wykonywanej pracy to jeden z problemów naszych czasów. Pokazują to badania, a potwierdzają doniesienia z rynku pracy. Taki mechanizm przekłada się na spadki efektywności. Praca wykonywana z braku alternatywy nie przyniesie pozytywnych rezultatów. Jednak alternatywa jest: przekwalifikowanie w obszarze, który jest naszym „konikiem”. To właśnie z niego możemy uczynić atut zawodowy (...) Do ZSK dołączanych jest coraz więcej kwalifikacji, które można potwierdzać certyfikatem. W tej puli już teraz znajdują się umiejętności z obszaru nowych technologii, IT, rzemiosła, prac biurowych i fizycznych. To daje duże możliwości – mówi Marcin Bartnicki, rzecznik prasowy IBE. 

Instytut Badań Edukacyjnych zajmuje się na co dzień badaniami naukowymi związanymi z funkcjonowaniem i efektywnością systemu edukacji w Polsce.

***

Polecamy także:

Kim była "matka" i pionerka światowej franczyzy?

Kim była "matka" i pionerka światowej franczyzy?

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera