Co robią globalne marki, aby przetrwać?

07 sie 2020
źródło: materiały prasowe
foto: Unsplash

Amerykański franchising.com opublikował ciekawe spostrzeżenia dotyczące franczyzowego rynku w dobie pandemii COVID-19.  Co więc robią globalne marki, aby przetrwać ten ciężki okres dla światowego biznesu?

Pandemia wywołała duże zdumienie na całym świecie. William Edwards jest CEO Edwards Global Services (EGS) i globalny doradca prezesów tak opisuję sytuację, której znaleźliśmy się wszyscy:

- W ciągu 46 lat prowadzenia międzynarodowego biznesu i życia w 7 krajach widziałem wiele wojen, klęsk żywiołowych, politycznych krachów i sporów handlowych. Ale nic nie przygotowało nas na globalną katastrofę Covid-19 w 2020 roku. Monitorowałem, co franczyzodawcy robili od lutego do lipca, aby zarządzać swoimi operacjami międzynarodowymi. Franczyzodawcy restauracji, handlu detalicznego i fitness przestali działać na całym świecie, co spowodowało drastycznie niższą sprzedaż i tantiemy. Przychody jednostkowe często spadały do ​​zera przez kilka miesięcy, tak jak miało to miejsce w USA.

Jakie przykłady z najlepszych praktyk znanych franczyzodawców wymienia William Edwards?

Czołowi, międzynarodowi franczyzodawcy zrobili wiele, by uratować swój biznes i przygotować się na lepszą przyszłość. Niektórzy z nich kontrolują swoich franczyzobiorców na całym świecie. Niekiedy nie mogą spotykać się z nimi bezpośrednio. Głównymi kwestiami, na których skupili się ci międzynarodowi franczyzodawcy, były:

  • Komunikacja: częsta, scentralizowana, konkretna, spójna.
  • Operacje: podnoszenie standardów, zarządzanie określonymi wyzwaniami w kraju.
  • Łańcuch dostaw: zarządzanie zapasami składników i upraszczanie menu w przypadku restauracji.
  • Marketing: zarządzanie zmianami kalendarza marketingowego, konsumenckimi programami społecznościowymi.
  • Rozwój: dyskusje na poszczególnych rynkach dotyczące opłat licencyjnych i zobowiązań rozwojowych.
  • Zdalne wsparcie i monitorowanie franczyzobiorców.
  • Ponowne otwarcie w razie ponownych otwarć w niektórych rejonach: standardy czystości, ponowne uruchomienie łańcuchów dostaw, komunikacja z konsumentami.
  • Zmniejszenie zbędnych wydatków.
  • obniżenie opłat licencyjnych.
  • Wdrożenie innowacji, poprawiających sytuację w firmie. Dla przykładu: delivery, shop i in shop, dark kitchen, ect.
  • Dyrektywy dotyczące dezynfekcji.
  • Wspieranie przy negocjacjach czynszowych.

Co robią globalne marki, aby przetrwać?

Co robili międzynarodowi franczyzodawcy? - studium kilku przypadków

Marc Mushkin, wiceprezes ds. Międzynarodowej sprzedaży i rozwoju franczyzy, CKE Restaurants (Carl's Jr. and Hardees)

Ten gigant franczyzy skupił się przede wszystkim na komunikacji online ze swoimi franczyzobiorcami. Monitorował także zamknięte jednostki i możliwości operacyjne.

Brad Houser, wiceprezes wykonawczy, International Dairy Queen

W tym przypadku również skupiono się na komunikacji pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. To dzięki niej otrzymywano informację o ustaleniach rządu w danym kraju, obostrzeniach oraz o aktualnej sytuacji finansowej w danej jednostce.

Alison McElroy, Chief Global Development Officer & Chief Legal Officer, Lift Brands (Snap Fitness)

Utworzył wewnętrzny "zespół reagowania Covid". Główną rolą i w tej międzynarodowej firmie była komunikacja, czyli spotkania dwa razy dziennie i działania 24/7 poprzez wykorzystanie globalnych biur na trzech kontynentach. Dodatkowo zastosowano zwolnienia i odroczenia, jako wsparcie franczyzobiorców.

Ray Titus, CEO, United Franchise Group (7 różnych marek franczyzowych poza Stanami Zjednoczonymi)

W tym przypadku oprócz konferencji online skupiono się na osobistych telefonach i wiadomościach wideo do każdego głównego partnera. Skupiono się także na przyszłym rozwoju międzynarodowym.

Wniosek jest jeden - ten globalny kryzys został przez wielu rozstrzygnięty poprzez komunikację i wielogodzinne burze mózgów.

A jak biznes wspierały państwa w tym okresie?

Australia

W Australii wprowadzono niskooprocentowane pożyczki do 250 000 AUD z  początkowym 12-miesięcznym okresem nieoprocentowanym dla firm na zatrzymanie pracowników.

Nowa Zelandia

Przedłużenie dopłat do wynagrodzeń i wsparcie urlopowe; biznesowe przepływy pieniężne i środki podatkowe; pożyczka na wsparcie finansowania biznesu, w tym dla osób samozatrudnionych; wakacje hipoteczne dla pracodawców walczących o utrzymanie pracowników.

Wielka Brytania

Odroczenie płatności podatku do stycznia 2021 r. Dla osób samozatrudnionych; program utrzymania pracy na pokrycie do 80 procent kosztów wynagrodzenia przez 3 miesiące lub dłużej; oraz nowe pożyczki bez oprocentowania na 12 miesięcy.

Korea Południowa

Pakiet stymulacyjny o wartości 9,8 mld USD, obejmujący dotacje dla małych i średnich przedsiębiorstw, aby pomóc firmom w płaceniu pracownikom.

***

Polecamy także:

Prawne zagrożenia dla franczyzy w Polsce - raport WEI

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook