Amerykański franchising.com opublikował ciekawe spostrzeżenia dotyczące franczyzowego rynku w dobie pandemii COVID-19. Co więc robią globalne marki, aby przetrwać ten ciężki okres dla światowego biznesu?
Pandemia wywołała duże zdumienie na całym świecie. William Edwards jest CEO Edwards Global Services (EGS) i globalny doradca prezesów tak opisuję sytuację, której znaleźliśmy się wszyscy:
- W ciągu 46 lat prowadzenia międzynarodowego biznesu i życia w 7 krajach widziałem wiele wojen, klęsk żywiołowych, politycznych krachów i sporów handlowych. Ale nic nie przygotowało nas na globalną katastrofę Covid-19 w 2020 roku. Monitorowałem, co franczyzodawcy robili od lutego do lipca, aby zarządzać swoimi operacjami międzynarodowymi. Franczyzodawcy restauracji, handlu detalicznego i fitness przestali działać na całym świecie, co spowodowało drastycznie niższą sprzedaż i tantiemy. Przychody jednostkowe często spadały do zera przez kilka miesięcy, tak jak miało to miejsce w USA.
Jakie przykłady z najlepszych praktyk znanych franczyzodawców wymienia William Edwards?
Czołowi, międzynarodowi franczyzodawcy zrobili wiele, by uratować swój biznes i przygotować się na lepszą przyszłość. Niektórzy z nich kontrolują swoich franczyzobiorców na całym świecie. Niekiedy nie mogą spotykać się z nimi bezpośrednio. Głównymi kwestiami, na których skupili się ci międzynarodowi franczyzodawcy, były:
Co robili międzynarodowi franczyzodawcy? - studium kilku przypadków
Marc Mushkin, wiceprezes ds. Międzynarodowej sprzedaży i rozwoju franczyzy, CKE Restaurants (Carl's Jr. and Hardees)
Ten gigant franczyzy skupił się przede wszystkim na komunikacji online ze swoimi franczyzobiorcami. Monitorował także zamknięte jednostki i możliwości operacyjne.
Brad Houser, wiceprezes wykonawczy, International Dairy Queen
W tym przypadku również skupiono się na komunikacji pomiędzy franczyzodawcą a franczyzobiorcą. To dzięki niej otrzymywano informację o ustaleniach rządu w danym kraju, obostrzeniach oraz o aktualnej sytuacji finansowej w danej jednostce.
Alison McElroy, Chief Global Development Officer & Chief Legal Officer, Lift Brands (Snap Fitness)
Utworzył wewnętrzny "zespół reagowania Covid". Główną rolą i w tej międzynarodowej firmie była komunikacja, czyli spotkania dwa razy dziennie i działania 24/7 poprzez wykorzystanie globalnych biur na trzech kontynentach. Dodatkowo zastosowano zwolnienia i odroczenia, jako wsparcie franczyzobiorców.
Ray Titus, CEO, United Franchise Group (7 różnych marek franczyzowych poza Stanami Zjednoczonymi)
W tym przypadku oprócz konferencji online skupiono się na osobistych telefonach i wiadomościach wideo do każdego głównego partnera. Skupiono się także na przyszłym rozwoju międzynarodowym.
Wniosek jest jeden - ten globalny kryzys został przez wielu rozstrzygnięty poprzez komunikację i wielogodzinne burze mózgów.
A jak biznes wspierały państwa w tym okresie?
Australia
W Australii wprowadzono niskooprocentowane pożyczki do 250 000 AUD z początkowym 12-miesięcznym okresem nieoprocentowanym dla firm na zatrzymanie pracowników.
Nowa Zelandia
Przedłużenie dopłat do wynagrodzeń i wsparcie urlopowe; biznesowe przepływy pieniężne i środki podatkowe; pożyczka na wsparcie finansowania biznesu, w tym dla osób samozatrudnionych; wakacje hipoteczne dla pracodawców walczących o utrzymanie pracowników.
Wielka Brytania
Odroczenie płatności podatku do stycznia 2021 r. Dla osób samozatrudnionych; program utrzymania pracy na pokrycie do 80 procent kosztów wynagrodzenia przez 3 miesiące lub dłużej; oraz nowe pożyczki bez oprocentowania na 12 miesięcy.
Korea Południowa
Pakiet stymulacyjny o wartości 9,8 mld USD, obejmujący dotacje dla małych i średnich przedsiębiorstw, aby pomóc firmom w płaceniu pracownikom.
***
Polecamy także:
Prawne zagrożenia dla franczyzy w Polsce - raport WEI