Co sprzedawać w automacie?

06 Kwi 2020
foto: Photo by Victoriano Izquierdo on Unsplash

Rynek vendingu w Polsce ciągle się rozrasta i ewoluuje. Wiele raportów dotyczących dystrybucji automatów w Polsce, podkreśla świetlaną przyszłość tego rodzaju biznesu. Powstają coraz to nowsze koncepty i innowacyjne pomysły. A większość z takich "automatowych biznesów" można prowadzić na zasadach franczyzy, agencji lub dzierżawy.

Dlaczego są tak popularne?

Jest wiele powodów co do popularności automatów w Polsce. Od strony producenta i dystrybutora to przede wszystkim niski koszt wprowadzenia ich na rynek, zaopatrzenia i utrzymania. Dodatkowo są świetnym pomysłem na dodatkowy, pasywny biznes, który nie wymaga od nas dużego zaangażowania. Z perspektywy klienta, to szybki, wygodny i łatwy sposób do kupienia czegoś, co jest potrzebne "na już".

Automaty zazwyczaj pojawiają się tam, gdzie można spotkać duże skupiska ludzi m.in. na parkingach galerii handlowych, w szkołach, na uczelniach, w firmach i korporacjach, przy metrze, stacjach PKP, siłowniach czy dworcach autobusowych. Wykorzystywane są także między innymi podczas organizacji imprez. Systemy vendingowe ciągle się rozwijają i udoskonalają, poprzez wprowadzanie niestandardowych produktów a także zastosowania możliwości płatności kartą. Obecnie ciężko znaleźć automaty, które przyjmują wyłącznie monety.

Jakie produkty cieszą się popularnością?

1. Przekąski i napoje

To najbardziej popularne automaty, które możemy najczęściej spotkać w przestrzeni publicznej. Oferują one podstawowe produkty tj. batoniki, paluszki, groszki, orzeszki, soki, napoje gazowane, czy wodę.

2. Napoje i energetyki

Automaty, które możemy spotkać m.in. w siłowniach. Asortyment jest także poszerzany przez producentów i wprowadzane są dodatkowe produkty takie jak napoje izotoniczne czy produkty stosowane po treningu.

3. Kawa

To również standardowy pomysł, który od dawna czerpie zyski. Kiedyś spotykany w szpitalach, urzędach. Obecnie także w szkołach, uczelniach, a nawet siłowniach. Możliwość franczyzy automatu z kawą wprowadzają także znane kawiarnie lub dystrybutorzy kaw.

4. Sałatki i kanapki i gotowe dania

Firmy cateringowe oprócz rozwoju w segmencie dostaw proponują automaty z gotowym jedzeniem, które są systematycznie wypełniane. Kilka miesięcy temu było także głośno o firmie, która wprowadziła na rynek franczyzowy automat do frytek. Pojawiają się także pierwsze pomysły realizacji automatów ze zdrowym jedzeniem.

5. Leki bez recepty i suplementy diety 

To coraz popularniejszy sposób na biznes. Zazwyczaj w "lekomacie" można znaleźć suplementy diety, leki przeciwbólowe, produkty drogeryjne, czy prezerwatywy. Istnieje kilka firm na rynku polskim, które oferują współpracę na zasadach franczyzy tego asortymentu.

6. Zabawki dla dzieci

To również znana forma sprzedaży. Obecnie coraz mniej spotykana w klasycznej formie sprzedaży breloczków i pierścionków. Niemniej branża ciągle nieodkryta i zadziwiająca. Przykładem może być np. samoobsługowy automat do balonów z helem, który również można posiadać dzięki współpracy franczyzowej.

7. Fotobudki i pocztówkomaty

To biznes, przed którym wielka przyszłość. Pocztówkomaty to idealny franczyzowy pomysł, szczególnie w lokalizacjach turystycznych. Fotobudki zaś nie są już tylko kojarzone wyłącznie z organizacją wszelkiego rodzaju imprez. Można je także znaleźć m.in. w urzędach i wszędzie tam, gdzie potrzeba jest wyrobienia chociażby nowego dokumentu tożsamości czy paszportu.

8. Lody

Coraz częściej można także spotkać firmy, które oferują franczyzę lub dzierżawę automatów z lodami. To również dobry pomysł na tak zwany biznes pasywny.

W Ameryce popularna staje się także franczyza automatów ze środkami czystości, produktami z konopi i marihuany oraz automatów do recyklingu. W Polsce czas innowacji, nowych pomysłów właśnie nadchodzi, a franczyza automatów dopiero zostaje przez niektórych odkrywana na nowo!

***

Polecamy także:

Jak zarabiać na gabinecie SPA?

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera