Grupa Eurocash opublikowała raport "COVID-19 oczami Przedsiębiorców". Wyniki opierają się na ankiecie przeprowadzonej wśród 346 sklepów detalicznych, prowadzonych w ramach tej spółki. Właściciele sklepów takich jak: abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep czy Gama opowiedzieli o handlu w dobie pandemii.
- Jako Grupa Eurocash za cel postawiliśmy sobie konsekwentne realizowanie naszej misji, czyli zapewnienie ciągłośći dostaw, tak by każdy Polak miał stały dostęp do żywności. Aż 40% ludności w Polsce mieszka w miejscowościach liczących poniżej 10 tysięcy mieszkańców, a wielu z nich nie ma dostępu do wielkich sieci handlowych. Jesteśmy za to my i sklepy naszych klientów. Przedsiębiorcy współpracujący z Grupą Eurocash zapewniają dostęp do żywności milionom Polaków. Wyniki tego badania są dla nas niezwykle cenne, ponieważ wiemy, jak lepiej odpowiadać na potrzeby przedsiębiorców, z którymi współpracujemy na co dzień oraz w jaki sposób rozwijać nasz biznes - teraz i w przyszłości. Wiemy też, jak zmieniały się nawyki zakupowe konsumentów oraz po jakie produkty sięgali w danej fali epidemii. Dzięki temu możemy cały czas pracować nad naszą ofertą i dostarczać coraz to nowe i lepsze rozwiązania naszym klientom - mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Zdaniem ankietowanych na wzrost obrotów wpływ miało kilka czynników, między innymi:
Raport dowodzi również na to, że popularność dzięki epidemii Covid-19 zyskały sklepy lokalne i osiedlowe. Zdaniem właścicieli franczyzowych sklepów, konsumenci powracający do ich lokalnych sklepów pozostaną z nimi na dłużej. Gównie dlatego, że klienci obawiają się zarażenia w dużych dyskontach. Ankietowani zakładają również, że utrzyma się już na stałe wysoka liczba płatności kartami płatniczymi.
Przedsiębiorcy odpowiedzieli niemalże identycznie, na pytanie dotyczące co by zmienili w swoich sklepach. Aż 90% z nich zrezygnowałaby z godzin dla seniorów. Inne postulowane zmiany to rozporządzenia, które ułatwiłyby egzekwowanie od klientów, aby obligatoryjnie zasłaniali usta i nos na terenie sklepów. Przedsiębiorcy wskazali także konieczność regulowania cen przez rząd, w czasie zwiększonego popytu na środki ochrony przed wirusem.
Jesteśmy bogatsi w wiedzę, na temat tego jak będzie wyglądał handel detaliczny w kolejnych miesiącach, a być może nawet latach. Rynek niezależny może na tym zyskać. Konsumenci w trosce o siebie i swoich bliskich będą wybierać zakupy blisko domu, w miejscach, które uważają za bezpieczne, być może środki ochrony zostaną w sklepach na długi czas, a płatności bezgotówkowe staną się jeszcze bardziej powszechne – mówi Pedro Martinho, członek zarządu Grupy Eurocash.
Raport „COVID-19 oczami przedsiębiorców” został przygotowany w oparciu o wyniki ankiet telefonicznych przeprowadzonych od kwietnia do lipca br. na reprezentatywnej grupie 346 właścicieli sklepów detalicznych, działających w ramach sklepów, których operatorem jest Eurocash. W raporcie zostały także wykorzystane dane z dostępnych badań rynkowych autorstwa agencji badawczych.
***
Polecamy także:
"Umowa franczyzy musi być uczciwa dla obu stron" - kolejne spotkanie Zespołu ds. Franczyzy