Czego chcą konsumenci? Co jest dla nich ważne? Oto 10 kluczowych wskaźników zgromadzonych w tegorocznym raporcie Euromonitor International pt. „Top 10 Global Consumer Trends 2022”.
Współcześni klienci się przemieszczają. A firmy muszą za nimi podążać, by ich nie stracić. Firmy muszą także ewoluować, by sprostać kolejnym wymaganiom. Niekiedy także połączyć współpracę z innymi graczami, w różnych sektorach, by zwiększyć tym samym własny zasięg.
Zauważa się zwiększony "aktywizm ekologiczny". Konsumenci coraz częściej starają się poprzez swoje zachowania zakupowe, wpływać pozytywnie na środowisko. Konsumenci będą jeszcze bardziej zwracać uwagę na plastik i skład produktów, które kupują. A firmy będą musiały dostosowywać swoją ofertę tak, by zaspokoić ich ekologiczne potrzeby.
W obliczu wyzwań (zawirowania w łańcuchu dostaw), na które miała wpływ w dużej mierze pandemia, konsumenci szukają sposobów na zakup podobnych produktów/alternatyw.
Starsi konsumenci stają się bardziej doświadczonymi użytkownikami technologii i chętniej dokonują zakupów online.
Niepewność, niestabilność spowodowały, że niektórzy konsumenci wydają mniej i oszczędzają więcej. Poszukują także alternatywnych źródeł dochodów. Ponad połowa globalnych konsumentów uważa, że w ciągu najbliższych pięciu lat będzie radzić sobie lepiej finansowo.
Konsumenci koncentrują się na rozwoju osobistym i dobrym samopoczuciu. Doceniają zachowanie równowagi między pracą a życiem prywatnym. Chętniej rzucają pracę, by realizować własne cele i marzenia. A firmy powinny dostosować marketing tak, aby doceniał i wspierał decyzje konsumentów w podejmowanych przez nich decyzjach.
Z uwagi na obostrzenia związane z pandemią, konsumenci nauczyli się, jak nawiązywać kontakty towarzyskie online. Platformy społecznościowe stają się miejscem spotkań. Są także miejscem do prowadzenia biznesu i sprzedaży. Dla przykładu, marki modowe często wykorzystują Facebooka do prowadzenia sprzedaży na żywo.
Zakupy z drugiej ręki kwitną, ponieważ konsumenci poszukują wyjątkowych, niedrogich i zrównoważonych produktów. Co ciekawe, te zmiany są zauważalne nie tylko w branży odzieżowej.
Konsumenci przenoszą się do bezpieczniejszych, czystszych i bardziej zielonych dzielnic. Dlatego tak ważne jest, aby i tam zapewnić im swoje usługi.
Akceptacja, dbanie o siebie i integracja są na pierwszym planie wyborów dotyczących stylu życia i nawyków związanych z wydawaniem pieniędzy. Produkty, które wywołują fizyczne, emocjonalne lub duchowe samopoczucie, będą miały szansę na zyskanie aprobaty współczesnych konsumentów.
Nie wszyscy konsumenci są zdolni do wznowienia swoich aktywności sprzed pandemii. Wielu z nich nadal obawia się o swoje zdrowie i zwraca szczególną uwagę na elastyczne podejście do tej kwestii.
Cały raport znajdziesz tutaj