Czego szukają potencjalni franczyzobiorcy?

29 lip 2020

Potencjalni franczyzobiorcy to coraz bardziej świadoma grupa osób, która zanim wejdzie w dany model biznesowy dokonuje odpowiedniego reserchu. Na co zwracają uwagę podczas wyboru franczyzy?

Przedstawiamy kluczowe pytania, które wpływają na te "pierwsze" decyzje franczyzobiorców.

1. Powtarzalność modelu biznesowego

To jeden z ważniejszych elementów, o który pytają zainteresowani danym modelem franczyzowym - ustalenie czy dany koncept można powtórzyć. To, że dana firma odnosi sukces jako jedna/kilka placówek własnych nie daje pewności, że można ją konsekwentnie powtarzać/powielać w nowych franczyzowych placówkach.

2.  Ilość lokalizacji

Zdecydowanie najczęstsze ze stawianych pytań. Nie bez przyczyny - dla franczyzobiorcy ilość lokalizacji oznacza, że model się sprawdza, cieszy zainteresowaniem i faktycznie jest skalowalny.

3. Skąd pomysł na taki biznes

Tutaj dużą rolę odgrywa historia firmy. Firmy z przeszłością i wizją na przyszłość mają większe znaczenie w świecie konkurencji. Dla franczyzobiorcy wydają się być stabilniejsze na rynku. Do tej kategorii można zaliczyć także pytanie o długość prowadzenia samego biznesu oraz modelu franczyzowego.

4. Skargi i skandale

Nie ma firmy, którą ominęły jakieś skandale lub nie szerzyły się na forach internetowych negatywne informacje na jej temat. Zawsze znajdzie się ktoś niezadowolony, kto podzieli się tą informacja publicznie. Niekiedy takie informacje mają wpływ na cały system. Czasem jednak są przerysowane i nie mają znaczenia dla pozostałych partnerów franczyzowych. Niemniej takie pytania są nieuniknione. A zadaniem firmy jest wyjaśnienie i wskazanie co było przyczyną tych negatywnych opinii. Skandali w biznesie się nie przemilcza, należy je wyjaśniać.

5. Kasa

To kluczowe pytanie, które pada w każdej rozmowie franczyzowej. Zapytania związane są z kosztem całej inwestycji, wkładu własnego, opłat comiesięcznych i opłat dodatkowych. Padają pytania związane z leasingiem, kredytem na uruchomienie inwestycji. Pieniądze mają także wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji, czy dany biznes jest warty uwagi.

6. Łańcuch dostaw

Zainteresowani pytają zarówno o zaopatrzenie w produkty ( w przypadku branży handlowej i gastronomicznej), jak i usługi. Franczyzobiorcy oczekują pełnych informacji związanych z dostawami, produktami, rabatami, kontaktami ect.

7. Szkolenie

Niemalże każda firma franczyzowa ogłasza się jako "biznes dla każdego". O ile jest on nieskomplikowany, to temat jest zamknięty. W innym wypadku, świadomy franczyzobiorca nie chce podejmować ryzyka biznesowego i szuka sieci, która mu zagwarantuje szkolenia i wdrożenie. Pytania związane z tą kategorią, dotyczą ilości godzin, tematyki szkolenia oraz ewentualnego jego kosztu.

8. Lokalizacja

Świadomy franczyzobiorca zapyta również o lokalizację. Jak wiadomo lokalizacja może mieć wpływ zarówno na sukces, jak i porażkę danej firmy.

9. Dzień z życia franczyzobiorcy

To seria pytań dotycząca organizacji pracy w firmie, czyli zarządzania, kadry, księgowości, czy sposobów kontaktu z centralą.

W powyższym zestawieniu nie zostały omówione warunki umowy, ponieważ jest to kolejny etap podejmowania franczyzowych decyzji i zazwyczaj nie dotyczy on "pierwszego wrażenia". Choć niektórzy eksperci uważają, że powinien.

 

***

Polecamy także:

Najlepiej zarządzane franczyzy na świecie - TOP 100

Najlepiej zarządzane franczyzy na świecie - TOP 100

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook