Ekologia stała się siłą napędową nie tylko nauki, ale także biznesu. To ona od kilku lat kreuje i wyznacza drogi wielu przedsiębiorcom. Życie zgodne z ochroną środowiska nie jest już bowiem tylko trendem. To wyznacznik i standard w niemalże każdej firmie.
Ekologiczne podejście do biznesu zostało wywołane przede wszystkim przez samych konsumentów, ale również przez regulacje prawne. Do 2021 roku zgodnie z zaleceniami UE zakazane będzie produkowanie między innymi plastikowych sztućców.
To coraz popularniejsza forma, z której korzystają przeważnie konsumenci z dużych aglomeracji miejskich. W asortymencie takiego sklepu można znaleźć ekologiczny nabiał, kasze, makarony, prawdziwy chleb oraz jaja. Co więcej, większość sklepów ma także poszerzony asortyment o produkty bezglutenowe, bez laktozy, bez cukru, czy stricte regionalne. Na rynku istnieje kilka konceptów, które oferują współpracę franczyzową. Inwestycja w taki biznes to około 30- 100 tysięcy złotych - w zależności od wielkości sklepu.
Popularność zyskały także sklepiki, które oferują usługę delivery. Coraz częściej konsumenci korzystają z usług dowozu świeżych produktów do domu.
Mamy erę na naturalne kosmetyki, bez parabenów i niepotrzebnych dodatków. Na rynku funkcjonuje kilka znanych firm, które słyną z naturalnych kosmetyków. Popularnością cieszą się także kosmetyki wegańskie i wegetariańskie, a także wszystkie te niebadane na zwierzętach. Inwestycja w eko drogerię to również łączny koszt około 30 - 100 tysięcy złotych.
Zielarskie sklepy wracają do łask. Współpracę franczyzową oferuje wiele znanych i rozpoznawanych polskich brandów. Funkcjonują zarówno w postaci sklepów stacjonarnych, jak i wydzielonych wysp w galeriach handlowych. Koszt inwestycji w dużej mierze zależy od firmy, do której chcemy się przyłączyć.
W dobie dbania o środowisko i większy szacunek do zwierząt, zauważa się rozkwit typowo ekologicznych knajp. Nawet najwięksi franczyzowi giganci planują unikać plastiku i wprowadzają do swojej oferty papierowe słomki. Istnieją koncepty franczyzowe, gdzie miskę na zupę zastępuje "kupkowy chlebek". Inne firmy korzystają z energii, którą sami produkują. Coraz częściej odwiedzane są koncepty typowo ekologiczne, gdzie można zjeść produkty świeże i zdrowe. W formacie eko można znaleźć zarówno tradycyjne restauracje, jak i kawiarnie, lodziarnie, czy piekarnie. Produkty niekoniecznie muszą być bezmięsne. Liczy się jednak, czy faktycznie pochodzą z gospodarstw i czy posiadają odpowiednie certyfikaty. Inwestycja w lokal gastronomiczny jest zależna od wielu czynników.
Biznes ekologiczny nie jest prosty. Nie możesz nazwać swoich produktów/usług BIO lub EKO lub dać im znak produktu ekologicznego, jeśli takie nie są. Dodatkowo musisz posiadać odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony środowiska i uzyskiwania takich certyfikatów lub mieć zaplecze producentów/dystrybutorów, którzy Ci takie produkty zagwarantują.
Dlatego w opcji EKO biznesu warto przemyśleć biznes franczyzowy. Dzięki odpowiedniemu know-how nie musisz obawiać się o wszelkie pozwolenia, dostęp do produktów. Przynależenie do znanej marki zagwarantuje Ci także lojalność klientów.
***
Polecamy także:
4 topowe pomysły na własną knajpę