Grupa Eurocash dokonała podsumowania pierwszego kwartału 2020 roku. Zauważono wzrost przychodów o 8% w porównaniu do tego okresu w 2019 roku, niemniej koszty związane z koronawirusem obciążyły Grupę na około 10 mln złotych.
Grupa dodaje także, że w pierwszym kwartale zanotowała wzrost sprzedaży w segmencie hurtowym o ponad 6% r/r do 4,36 mld zł. W detalu również zauważono wzrost o 12% w porównaniu do ubiegłego roku. A sama sprzedaż detaliczna Delikatesów Centrum, które należą do Grupy wzrosła o 11,3% r/r.
Odnotowano również wzrost w innowacyjnym segmencie Grupy, gdzie rozwijane są takie projekty jak: Duży Ben (markety alkoholowe), abc na kołach (ogólnospożywcze sklepy mobilne) oraz Kontigo (salony kosmetyczne). W pierwszym kwartale 2020 r. osiągnął sprzedaż na poziomie 38 mln zł, czyli 2,4-krotnie większą niż przed rokiem (16 mln zł).
Największy udział we wzroście sprzedaży w segmencie Projekty miały markety alkoholowe Duży Ben. Ich liczba na koniec marca sięgała już 91 wobec 77 na koniec 2019 r. Dużymi krokami zbliżamy się do osiągnięcia progu rentowności w bieżącym roku – szacujemy, że nastąpi to, gdy sieć Duży Ben będzie liczyć około 120 marketów – zapowiedział Jacek Owczarek.
Wg szacunków Grupy Eurocash, sieć Kontigo osiągnie próg rentowności przy liczbie około 100 placówek (na koniec marca br. było ich 33), a projekt abc na kołach zacznie przynosić zyski, gdy będzie liczyć około 240 samochodów (99 na koniec pierwszego kwartału 2020 r.).
Grupa Eurocash podała następujące wyniki:
Eurocash w swoim raporcie wykazuje również, że niemal 15 % żywności, która jest sprzedawana w polskich sklepach, przechodzi przez centra dystrybutorskie i hurtownie tej Grupy. (...)Skala naszej działalności nakłada na nas wyjątkową odpowiedzialność w dobie pandemii koronawirusa. Nasze działania koncentrujemy na zapewnieniu ciągłości dostaw artykułów żywnościowych do sklepów, z zachowaniem jak najwyższego poziomu bezpieczeństwa naszych pracowników oraz klientów – właścicieli niezależnych sklepów, jak i ich pracowników. (...) Wprowadzone w marcu ograniczenia w przemieszczaniu się i funkcjonowaniu placówek handlowych wpłynęły istotnie na decyzje zakupowe konsumentów. Jako konsumenci, zaczęliśmy zdecydowanie rzadziej odwiedzać sklepy, wydając w nich jednak średnio więcej niż przed wybuchem pandemii. Skutkiem pandemii COVID-19 dla Grupy Eurocash w pierwszym kwartale 2020 r. był czasowy wzrost sprzedaży zarówno w segmencie detalicznym, jak i w segmentach hurtowych, które współpracują ze sklepami franczyzowymi, partnerskimi i niezrzeszonymi. Jednocześnie odnotowaliśmy spadek sprzedaży w segmencie HoReCa, z uwagi na zamknięcie gastronomii i hoteli. Poniesione w pierwszym kwartale dodatkowe koszty związane z pandemią szacujemy na około 10 mln zł. Związane były z czasowo wyższymi kosztami wynagrodzeń dla pracowników oraz zapewnieniem im środków ochrony osobiste – wyjaśnił Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy Eurocash.
Grupa Eurocash to największa polska firma, która oprócz dystrybucji jest operatorem sieci franczyzowych i partnerskich i zrzesza około 16 tysięcy niezależnych sklepów działających pod takimi markami jak abc, Groszek, Delikatesy Centrum, Lewiatan, Euro Sklep, Gama, Duży Ben oraz Kontigo.
****
Polecamy także:
Koronawirus uderzył we franczyzę odzieżową!