Food truck we franczyzie - przegląd

02 maj 2021

Street food kiedyś kojarzony był z tanim i śmieciowym jedzeniem, teraz cieszy się popularnością na całym świecie. Mobilna gastronomia to styl i ciekawa forma serwowania posiłków. Food trucki, w których serwuje się jedzenie nie przypominają "starodawnych" budek. Zazwyczaj mają ciekawy wygląd, bogatą ofertę kulinarną i zachęcają klientów swoją oryginalnością. 

Kolebką mobilnych gastronomii były Stany Zjednoczone

Pierwszy mobilny biznes, przypominający food trucka prawdopodobnie powstał już w drugiej połowie XIX wieku w Stanach Zjednoczonych. Jego pomysłodawcą był Charles Goodnight. Mężczyzna w swojej budce zapewniał ciepły posiłek poganiaczom bydła. Inne źródła podają, że historię food trucków rozpoczęły chuckwagony z Teksasu -  wozy gdzie przechowywano i przygotowywano żywność, podczas wojny secesyjnej. Tamtejsze mobilne kuchnie serwowały wtedy fasolę, kawę, placki ziemniaczane i suszone mięso. Choć historia food trucków ma różne źródła, to pewne jest, że kolebką tej formy biznesu była Ameryka.

Znaczny "boom” na restauracje mobilne nastąpił w latach 50-tych i 60-tych XX wieku. To wtedy na amerykańskich ulicach, jak grzyby po deszczu pojawiały się pierwsze auta z fast foodami. W niemalże każdym zakamarku, można było kupić hot doga, hamburgera czy lody. A z roku na rok, menu amerykańskich budek na kołach było poszerzane o nowe, ciekawe potrawy.

Food trucki w Polsce

W Polsce już w czasach PRL-u, na mieście królowały zapiekanki i kurczaki z rożna. Często sprzedawane z białych samochodów. Mobilna gastronomia szybko zaczęła także gościć na festynach, festiwalach, czy targowiskach. Szybko stała się także atrakcją takich wydarzeń. Jedzenie z auta miało także w Polsce swój moment klęski. Po zmianach ustrojowych, pojawieniu się międzynarodowych sieci, zaczęto traktować jedzenie z budki jako "gorsze". Wkrótce po tym, pojawiły się pizzerie, które skradły serca Polaków. Na polskim rynku zagościła także kuchnia azjatycka. Były to lata, gdzie w Polsce można było zauważyć gastronomiczny miszmasz. Często też niekoniecznie smaczny.

Prawdziwe food trucki zagościły w Polsce w 2010 roku. Według dostępnych informacji prasowych, pionierem food trucka niczym z Ameryki była marka Bobby Burger. Kolejno za nią zaczęło się pojawiać coraz więcej firm, serwujących dania z samochodów. Obecnie food trucki to istny majstersztyk. Specjalnie przerobiona furgonetka zamienia się w miejsce do przygotowania, przechowywania i wydawania posiłków. W food trucku można obecnie spróbować wszystkich kuchni świata. A zloty fanów street foodów cieszą się ogromną popularnością w Polsce i na całym świecie.

Food truck we franczyzie

Z uwagi na popularność tego biznesu, coraz więcej firm decyduje się na rozwijanie food trucków we franczyzie. Dla wielu zainteresowanych franczyzobiorców, food truck wydaje się być bezpieczniejszym biznesem oraz tańszą formą - niż prowadzenie stacjonarnej gastronomii. Na polskim rynku znajdziemy wiele ciekawych propozycji współpracy. Oto kilka z nich:

  • Western Tortilla - koncept gastronomiczny, który można prowadzić w przyczepie. Ta sieć franczyzowa specjalizuje się w sprzedaży tortilli. A bazą dań jest kurczak, warzywa w orientalnych smakach.
  • Zapieksownia - sieć gastronomiczna, która powstała w październiku 2013 roku. Obecnie jest największą z oferowanych sieci punktów zapiekanek. Marka rozwija model franczyzowy również w formacie food trucka.
  • Pizza Bus - to kolejna marka, która rozwija coraz popularniejszy format biznesu na kółkach. Franczyzobiorca tej sieci może w przyczepie serwować pizzę swoim klientom.
  • Bafra Kebab - sieć przyczep gastronomicznych z kebabem, która rozwija się w modelu franczyzowym. Firma w ramach współpracy oferuje tak zwany "biznes pod klucz".
  • Bobby Burger - pierwsza burgerownia w przyczepie, która rozwija własne punkty i franczyzowe. Bobby Burger otwiera lokale i punkty w systemie konterowym Bobby Burger Smart Cube.
  • Kotlet w Bułce - to sieć, która rozwija franczyzę przyczep ze swojskim fast foodem. W tej marce króluje kotlet w różnej postaci.
  • Dobra Buła - kolejna sieć food trucków, która rozwija się również we franczyzie.
  • Cukrem i Solą - to marka, która działa od 2019 roku. W ofercie sieci znajdziemy zarówno słodkie specjały, jak i te słone. Firma rozwija się we franczyzie.
  • Makarun - pierwszy punkt tej franczyzowej marki powstał w 2013 roku. Wkrótce potem uruchomiono franczyzę. Marka w swoim asortymencie posiada również food trucki. Makarun to jedna z największych sieci spaghetti.
  • Fiszka - sieć smażalni szprotek, która powstała z miłości do podróży. Pierwsza Fiszka otwarta została w 2015 roku. A od 2017 roku firma rozwija franczyzę.
(artykuł ma charakter informacyjny i nie ma na celu promowania wyżej wymienionych marek).

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook