Teraz w przededniu EURO 2020 wyczuwalne jest wzmożone zainteresowanie wszystkim, co związane z piłką nożną, a w tym także prowadzeniem własnych szkółek piłkarskich. Wśród biznesów związanych z piłką nożną, odnajdziemy franczyzę akademii piłkarskiej, którą już od 2009 roku zajmuje się Football Academy – lider na rynku szkółek piłkarskich. Sieć posiada już swoje akademie w każdym województwie w Polsce.
- Jesteśmy zawsze o krok przed konkurencją, wyznaczamy trendy, prowadzimy unikatowe projekty i przede wszystkim nie wymagamy, by nasi partnerzy biznesowi prowadzili własną działalność gospodarczą. Mogę powiedzieć, że prowadzimy przedsiębiorców za rękę i pozwalamy na maksymalne skupienie się na pracy w terenie. Dajemy wszystkie niezbędne narzędzia do prowadzenia biznesu – akademii piłkarskiej, zapewniając jednocześnie swobodę w działaniu i kierunku rozwoju – mówi dyrektor ds. rozwoju sieci Football Academy Krzysztof Łoś.
Football Academy powstało przeszło 12 lat temu w Opolu, gdzie nastąpiło otwarcie pierwszej akademii piłkarskiej, która przerodziła się w ogólnopolską sieć szkółek dla dzieci w wiek od 4 do 12 lat, posiadającą oddziały w ponad 150 lokalizacjach w Polsce. Wszystko za sprawą wyjątkowego systemu franczyzowego, który „wyręcza” franczyzobiorcę z większości obowiązków, ogranicza większość kosztów z tym związanych i pozwala łączyć pasję do piłki nożnej z prowadzeniem własnego biznesu. Rzetelność tego modelu biznesowego została potwierdzona przyjęciem do Polskiej Organizacji Franczyzodawców przyznawanej firmom, które z największą starannością dbają o jakość świadczonych usług. Każdy z franczyzobiorców jest wspierany przez pracowników centrali, którzy są wyspecjalizowani w konkretnych dziedzinach i tworzą kluczowe działy w firmie tj. dział sportu, dział marketingu i komunikacji, dział obozów, dział rozwoju sieci, dział finansów i księgowości czy dział prawny. Dzięki takiej organizacji każdy pojedynczy ośrodek jest w stanie świadczyć usługi na najważniejszym poziomie we wszystkich aspektach funkcjonowania akademii piłkarskiej: od kwestii treningowych, przez efektowny i efektywny marketing, aż po codzienne zarządzanie ośrodkiem.
Jednak to, co naprawdę wyróżnia Football Academy od innych akademii piłkarskich to innowacyjne i nowoczesne podejście do kwestii sportowych, o którym świadczy własna reprezentacja Polski, kadry regionalne Football Academy czy organizacja własnych wieloetapowych Mistrzostw Polski, w których udział biorą tysiące młodych adeptów piłki nożnej grających pod marką Football Academy. Kolejnym rokiem w sportowym rozwoju było nawiązanie partnerskich stosunków z 22-krotnym mistrzem Portugalii – Sportingiem Lizbona, który posiada jedną z najlepszych akademii piłkarskich na świecie i swoją filozofię opiera na promowaniu wychowanków, a od 2020 roku jest także oficjalnym partnerem Football Academy i Szkoły Mistrzostwa Sportowego Football Academy School of Excellence w Szczecinie. Nie jest to jedynie współpraca wizerunkowa, a rzetelne partnerstwo oparte na zintegrowaniu systemu szkolenia obu akademii. Profesjonalizmu wspomnianej kolaboracji dowodzi fakt przeniesienia się do Polski dwóch portugalskich specjalistów, którzy już od przeszło roku pracują nad wdrożeniem programu szkolenia Sportingu w naszych szkółkach.
Football Academy nie tylko obserwuje, ale i wyznacza trendy, co poskutkowało powstaniem "Grywalizacji Football Academy", czyli pierwszego tego typu projektu na świecie, który został wdrożony w sieci szkółek piłkarskich. W oparciu o jego zasady każdy zawodnik trenujący w strukturach FA otrzymuje punkty i wyróżnienia, które gromadzi w swoim wirtualnym profilu. Każdy gracz rozwija się zarówno świecie realnym, jak i wirtualnym, w oparciu o podejmowane aktywności i postępy treningowe. Grywalizacja to wdrożenie struktury i mechaniki gier do świata rzeczywistego, które polega na wprowadzeniu punktów, odznaczeń czy poziomów odzwierciedlających realne osiągnięcia w wirtualnym świecie. Według ekspertów jest to rewolucyjne rozwiązanie, które staje się przyszłością nauczania i doskonałą motywacją do osiągania zamierzonych celów. Grywalizacja okazała się niewątpliwym sukcesem i aktualnie zaangażowanych w nią jest kilka tysięcy młodych piłkarek i piłkarzy.
Duża organizacja to duże możliwości i franczyzobiorcy Football Academy korzystają z nich tworząc swoje mini sieci. Największa taka wewnętrzna sieć liczy sobie aż 13 ośrodków, ale są też takie, które liczą 3-4 oddziały. To świetny pomysł, ponieważ dobrze poznając system Football Academy, otwieranie kolejnych lokalizacji staje się bardzo proste i pozwala na znaczne zwiększenie przychodów przy zmniejszonym nakładzie pracy – powiedział Krzysztof Łoś. - Duża organizacja, duże możliwości to również zdanie, które z powodzeniem możemy odnieść do niedawnych wydarzeń związanych z pandemią, ponieważ posiadanie tak dużej i dobrze zorganizowanej struktury pozwoliło na przejście tego trudnego okresu właściwie „suchą stopą”. Stabilny system, który wypracowaliśmy przez lata umożliwił nam na zapewnienie wsparcia naszym franczyzobiorcom - od udzielenia szeregu ulg, aż po wdrożenie własnych tarcz finansowych. Z drugiej jednak strony branża piłkarska, szczególnie jeśli weźmiemy pod uwagę jej dziecięcą odmianę była „zamrażana” w niewielkim stopniu, więc mogę śmiało powiedzieć, że jest to biznes, który sprawdził się również w tych trudnych i niepewnych czasach – podsumowuje Krzysztof Łoś.