Franczyza 2021 roku jeszcze silniejsza?

23 lut 2021

W wielu publikacjach zagranicznych, można znaleźć informację, że gdyby nie covid-19, to 2020 byłby rokiem franczyzy. Prognozy wskazywały na szybki rozwój międzynarodowych sieci. I chociaż koronakryzys nieco zmienił prognozę, to można śmiało powiedzieć, że franczyza miała się dobrze. Co ciekawe, nadal przewidywane są kolejne wzrosty. Dlaczego franczyza 2021 roku będzie jeszcze silniejsza?

Przeczytaj także: Trendy we franczyzie na 2021 rok!

Mark Siebert w styczniowym magazynie  Entrepreneur napisał:

- (...) Martwi mnie oszałamiająca liczba zamknięć firm i zwolnień spowodowanych przez COVID-19 , ale jako konsultant branży franczyzowej z 35-letnim doświadczeniem w branży franczyzowej, jestem również optymistą co do nadchodzącego roku. Historyczny dostęp do siły roboczej, nieruchomości i kapitału stworzył środowisko niezwykle sprzyjające rozwojowi franczyzy, a zmieniające się normy społeczne i kulturowe stworzą możliwości szybkiego rozwoju nowych koncepcji w nadchodzących miesiącach. Biorąc pod uwagę wszystkie czynniki, przewiduję, że rok 2021 będzie najlepszym rokiem wzrostu franczyzy od co najmniej dekady (...).

Inni eksperci również podzielają zdanie Sieberta i wskazują, że franczyza w 2021 roku ma szansę na dynamiczny rozwój. W tym zakresie, wskazują również wiele atutów, które wpływają na jej siłę. Niektóre aspekty były znane "od zawsze", inne uwydatniły się podczas światowej pandemii. Z różnych analiz można wskazać te 3 najważniejsze walory tego modelu. Oto one:

1. Siła marki

Dzięki korporacyjnemu systemowi, franczyza ma większe szanse na sukces i zdecydowanie mniejszą możliwość porażki. Covid-19 pokazał, że franczyzobiorca w sieci ponosi mniejsze ryzyko, niż w przypadku kiedy prowadziłby samodzielnie dany biznes. Bycie częścią marki franczyzowej daje franczyzobiorcom wsparcie, wiedzę i doświadczenie. W grupie łatwiej także przezwyciężyć nieoczekiwane zmiany gospodarcze, czy społeczne.

2. Rozpoznawalność

To atut franczyzy, który wymienia się dość często. Dla niektórych może utarty pozytyw, ale w dobie tak licznej konkurencji niezmiennie ważny. Duże marki zawsze będą miały przewagę nad małymi działalnościami. Loga przyciągają i będą przyciągać klientów. Trzeba pamiętać, że w niektórych sektorach samodzielny przedsiębiorca nie jest w stanie "wygrać" z dużą siecią.  Coraz częściej obserwujemy zjawisko zamykania osiedlowych sklepów "no name", czy małej gastronomii, które nie mają szans na "wygraną" ze znanymi brandami.

3. Przewaga

W tym aspekcie warto wyróżnić przewagę produktową i technologiczną. Franczyzobiorca może liczyć na stałe dostarczanie niezbędnych mu produktów (często niedostępnych w mniejszych ilościach lub nieopłacalnych) lub usług. A to wszystko dzięki współpracy całej sieci z dostawcami, producentami. Przynależność do sieci daje także przewagę technologiczną. Franczyza to również nowe oprogramowania, technologie, możliwości, na które często nie mógłby sobie pozwolić zwykły Kowalski.  Dostęp do produktów, usług i technologii wpływa na ostateczną przewagę franczyzobiorcy nad samodzielnym przedsiębiorcą.

Franczyza ma perspektywy. Może stanowić świetny model do prowadzenia własnego biznesu i dawać dużo możliwości.

***

Przeczytaj także:

Franczyza na "tak" - 4 powody, dla których warto rozważyć ten model

Franczyza na "tak" - 4 powody, dla których warto rozważyć ten model

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook