W 2020 roku było 1927 franczyzodawców i 78 032 franczyzobiorców we Francji, który generowali szacunkowe 63,88 mld euro przychodów. Ten model biznesowy we Francji rozwija się od 20 lat. Można by więc pomyśleć, że franczyzodawcy/franczyzobiorcy w naturalny sposób zaczęli korzystać z mediów społecznościowych, które są coraz ważniejszym kanałem dla firm wszystkich typów i wielkości.
Badanie franczyzy z 2021 roku mówiło, że 77 procent ankietowanych uczestników używało co najmniej jednej platformy social mediowej do komunikacji ze swoimi klientami. Jednocześnie 71 procent twierdzi, że otrzymało pomoc w mediach społecznościowych od franczyzodawcy.
Czytaj również: Sieć Żabka uruchomiła platformę z ofertami pracy dla obywateli Ukrainy!
Media społecznościowe cieszą się ogromnym zainteresowaniem, szczególnie w kontekście „starzejących się”, mniej efektywnych kanałów medialnych, takich jak telewizja i radio. Prawdopodobnie przez ostatnie 15 lat wszyscy kupiliśmy coś za pośrednictwem tych social mediów. Nie byłoby realistyczne mówienie o wykorzystaniu mediów społecznościowych w tym sektorze bez wspomnienia o pandemii. To w tym momencie jedna z głównych sił napędowych zwiększonej świadomości życia w mediach społecznościowych.
Efekt? Więcej osób pracujących zdalnie i mniej osób fizycznie chodzących do sklepów w celu dokonania zakupów oznacza większą aktywność online. Zespoły sprzedaży pracujące zdalnie oznaczają mniej okazji do kontaktu z klientami, co skutkuje zwiększonym wyszukiwaniem w mediach społecznościowych i sprzedażą zza ekranu.
Rosnąca liczba firm spoza franczyzy zwraca się do tego modelu biznesowego. Tym samym przez rosnącą konkurencję franczyzodawcy/ franczyzobiorcy zauważają, że prawie niemożliwym jest przetrwać bez minimum obecności w mediach społecznościowych.Ponadto prawie wszyscy franczyzodawcy są obecni na co najmniej jednej platformie z co najmniej jednym tygodniowym lub dwutygodniowym postem „korporacyjnym”. We Francji większość z nich zarządza wewnętrznie swoimi mediami społecznościowymi/strategią zarządzania społecznością. Dodatkowo, około czterech na pięciu bierze udział w zewnętrznych szkoleniach z mediów społecznościowych/sprzedaży społecznościowej ukierunkowanych na rekrutację, zarządzanie lub zespoły sprzedaży.
Strategia pierwsza. Franczyzodawca zachowuje kontrolę nad wszystkimi działaniami w mediach społecznościowych. Tym samym nie pozwala franczyzobiorcom na zarządzanie własną obecnością w mediach społecznościowych i robi to za nich. Wielu pobiera za to miesięczną opłatę, niektórzy używają narzędzi automatyzacji do publikowania tych samych postów na wszystkich stronach franczyzobiorców.
Według franczyzodawców zapewnia to spójność marki i pozwala uniknąć złego szumu medialnego.
Ta strategia jednak zwykle kończy się frustracją franczyzobiorców, którzy chcieliby zarządzać własną stroną w mediach społecznościowych.
Strategia druga. Rośnie również liczba franczyzobiorców typu „zrobimy to za Ciebie”, którzy polecają franczyzobiorcom współtworzenie postów lokalnych. Wynik: jeśli franczyzodawcy nie zapewnią szkolenia ani pomocy, efekt może być różny. Nie każdy bowiem mimo dobrej woli przygotowany jest do tego, co niosą ze sobą media społecznościowe i bezpośredni kontakt z lokalnym klientem w sieci.
Kluczowy wniosek: franczyzodawcy powoli modyfikują zasady, umowy, modele biznesowe i praktyki szkoleniowe, aby zapewnić franczyzobiorcom swobodę w mediach społecznościowych, o którą nieuchronnie będą się starać.
Franczyzodawcy we Francji przechodzą „przebudowę” w mediach społecznościowych. Do umów wpisują rozwiązania, które z jednej strony zabezpieczają franczyzodawcę, aż drugiej dają swobodę zarządzania franczyzobiorcy. Przykłady:
- formalnie pociągają franczyzobiorców do odpowiedzialności za działania w mediach społecznościowych (a czasami ich brak)
- zapewniają specyficzne dla sektora i dostosowane do potrzeb szkolenia praktyczne. Niektóre zawierają nawet szkolenia z mediów społecznościowych, sprzedaży społecznościowej, marketingu cyfrowego, narzędzi w katalogu szkoleniowym
- trzymają rękę na pulsie odnośnie do stopy zwrotu z inwestycji w media społecznościowe. Przedstawiają franczyzobiorcom konkretne przykłady tego, jak kanał społecznościowy wpływa na źródła utrzymania ich działalności, jednocześnie dostarczając najlepsze praktyki w social mediach, wskazówki i możliwości ich zastosowania w fazie testowej.
Na podstawie raportu autorstwa Michelle Goldberger „Lessons to learn from how French franchisors use social media” (Franchise Industry News)
Czytaj również: Gospodarka 2022-2023: Z tarczą, czy na tarczy? [RAPORT mBank]
Sprawdź nas także na Facebooku: