W Polsce funkcjonuje około 10 tys. obiektów sportowo-rekreacyjnych, z czego ponad 3 tys. to kluby fitness. Branża fitness w 2019 roku zanotowała przychody w wysokości ok. 4 mld zł rocznie i jest warta ok. 0,2 proc. krajowego PKB. Jest także ważnym sektorem dla polskiej gospodarki, ponieważ stymuluje popyt również w innych sektorach, takich jak: odzież, suplementy, maszyny treningowe, diety itd. Według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego wartość dodana sektora fitness wynosi w Polsce ok. 10 mld zł.
Nie można jednak ukryć tego, że lockdown zmniejszył pewność tego biznesu. Pokazują to także statystyki. W 2020 roku zamrożenie branży fitness kosztowało około 4 mld zł., ale także spowodowało redukcję dużej części etatów. W 2021 roku wiele firm zaczęło generować kolejne straty. Zgodnie z Rejestrem Dłużników BIG InfoMonitor i bazy informacji kredytowych BIK, zadłużenie branży związanej ze sportem, rozrywką i rekreacją po wybuchu koronakryzysu przekroczyło 110 mln zł. Wiele biznesów upadło.
Statystyki pokazują także, że najgorzej radziły sobie biznesy z branży sportowej, które organizują wydarzenia. Udostępniane przez sieci dane pokazują, że franczyzowe kluby fitness miały się o wiele stabilniej. Co ciekawe, wiele z nich podczas pandemii podpisało nowe umowy franczyzowe. Franczyzobiorcy wdrażali standardy sieci, otrzymywali także dodatkowe wsparcie. Niejedna franczyza klubu fitness opierała się na wzajemnych szkoleniach. Trzeba dodać, że kilka franczyzowych sieci, które oferują treningi EMS normalnie funkcjonowało w czasie zamrożenia całej branży. Inne zaś wprowadzały treningi online.
Specjaliści nie wróżą więc tej branży upadku. A pandemia nie powinna przekreślać zatem przyszłości franczyzy w branży fitness i potencjału, jaki generuje.
Jakie zatem sieci franczyzowe działają w Polsce? Są to m.in.
To tylko wybrane sieci franczyzowe, które oferują współpracę w tym modelu.