– Pandemia oczywiście wpłynęła na nasz biznes. W jej wyniku zmalała liczba eventów, na które tradycyjnie przygotowywaliśmy materiały drukowane. Za to kilkukrotnie wzrosło zainteresowanie usługami kurierskimi. A te nawet przed pandemią odpowiadały za mniej więcej 70 proc. naszych przychodów – mówi Iwona Naculak, specjalista ds. rozwoju sieci Mail Boxes Etc. – Branża kurierska bardzo dynamicznie się rozwija. Szacuje się, że w 2023 roku wartość rynku przesyłek kurierskich wynosie ponad 12 mld zł wobec około 10 mld zł w 2020 roku. To olbrzymi wzrost, który można zawdzięczać coraz silniejszej pozycji e-sklepów na polskim rynku. Uważam, że przyszłość należy do tych firm, które rozumieją potrzebę wdrażania technologii cyfrowych służących udoskonalaniu procesów logistycznych – dodaje.
Mail Boxes Etc. wdraża w swoich placówkach coraz więcej rozwiązań informatycznych mających na celu jak najlepsze wykorzystanie nadchodzących wzrostów w branży kurierskiej, jak na przykład wtyczka dla sklepów internetowych, platforma do zdalnego nadawania przesyłek kurierskich, a w najbliższym czasie również aplikacja służąca obsłudze magazynu i procesów logistycznych.
Posiadamy również w swojej ofercie unikatowe ubezpieczenie MBE Safe Value, które ubezpiecza sprzedażową wartość towaru i daje gwarancje zwrotu tej kwoty, w przypadku uszkodzenia czy też zagubienia przesyłki- mówi Iwona Naculak.
Osoba, która chciałaby zostać franczyzobiorcą MBE powinna dysponować ok. 100 tys. zł na inwestycję. Opłata licencyjna wynosi 40 tys. zł, a opłata za platformę technologiczną 4 tys. zł. Obie płatne są jednorazowo. Umowa franczyzowa jest podpisywana na siedem lat. W trakcie współpracy franczyzobiorca będzie zobowiązany uiszczać co miesiąc opłatę franczyzową w wysokości 8 proc. od przychodu placówki oraz opłatę na fundusz marketingowy – 2 proc. od przychodu. Nowa placówka zazwyczaj zaczyna być rentowna po 6-7 miesiącach od otwarcia.
– Najważniejsze, żeby przyszły partner chciał osobiście zaangażować się w prowadzenie swojego biznesu pod szyldem Mail Boxes Etc. oraz miał nastawienie sprzedażowe. Jesteśmy w stanie niemal każdą osobą nauczyć podstaw branży kurierskiej i poligraficznej podczas organizowanych przez nasz szkoleń. Ciężko jednak zmienić czyjeś nastawienie i przekonać, że biznes ten to godziny spędzone na rozmowach z potencjalnymi klientami. Dlatego zrozumienie potrzeby wytrwałego prowadzenia aktywnych działań handlowych jest zdecydowanie na szczycie listy wymagań wobec kandydatów na franczyzobiorców MBE – mówi Iwona Naculak.
Placówki MBE mieszczą się najczęściej w lokalach o powierzchni 50-70 m2, znajdują się na parterze, posiadają witrynę i miejsca parkingowe w pobliżu. – Pomagamy franczyzobiorcy w wyborze optymalnej lokalizacji, oceniamy jej potencjał zarówno pod kątem dostępności klienta biznesowego i indywidualnego oraz rozwoju biznesu. Nowym franczyzobiorcom sugerujemy otwarcie placówki MBE w miejscowościach zamieszkałych przez co najmniej 30 tys. mieszkańców, w większych miastach jest po prostu więcej potencjalnych klientów i szybciej można osiągnąć satysfakcjonujące dochody – mówi Iwona Naculak.
Sieć Mail Boxes Etc. liczy 35 placówek franczyzowych w Polsce, na świecie działa już ponad 2,9 tys. punktów MBE w 58 krajach.