Franczyza w Polsce ma krótką historię i chociaż kojarzy nam się głównie z gastronomią, to jej korzeni nie odnajdziemy w sieci McDonald's. Jedno jest pewne - ten system prowadzenia działalności gospodarczej przybył do nas z Zachodu.
Korzenie franczyzy, a raczej modelu podobnego do niej, można zauważyć już w latach 50-tych XX wieku. To wtedy na zasadzie ajencji funkcjonowały m.in. oddziały PKO BP. W oparciu o metodę "współpracy", działały także międzynarodowe sieci hotelowe, takie jak: InterContinental i Novotel. Jednak ta kooperacja nie nazywała się wtedy franczyzą.
Prawdziwy franchising zawitał do Polski w 1989 roku, czyli w czasie nieogarnionych zmian gospodarczo-politycznych. A pierwszą firmą, która w tym samym roku pozyskała polskiego franczyzobiorcę, była francuska sieć Yves Rocher. Zaś pierwszą polską firmą, rozwijającą się w tym modelu, była cukiernia A.Blikle, która w 1990 roku uruchomiła w Łodzi pierwszy franczyzowy lokal. Rok później, pierwszej licencji na franczyzowy biznes, udzieliła również sieć Mr Hamburger. A w 1993 roku otworzono pierwszy franczyzowy sklep, pod szyldem: Pożegnanie z Afryką.
Jeśli chodzi o McDonald's, to furorę zrobił on w Polsce już w 1992 roku. To wtedy w naszym kraju pojawiła się pierwsza restauracja pod "złotym łukiem". Jak podaje Wikipedia, w dniu otwarcia ustanowiono rekord świata. Dokonano wtedy 13 300 transakcji. Lokal działał w Warszawie, na rogu ulic Marszałkowskiej i Świętokrzyskiej, w części Domu Handlowego „Sezam”. W 2004 roku został zamknięty.
Rozwój modeli franczyzowych w Polsce miał swoje wzloty i upadki. Po gwałtownej eksplozji nowych propozycji biznesowych, następowało zahamowanie, które po jakimś czasie ponownie przeżywało eskalację. Obecnie franczyza jest popularnym modelem współpracy. A liczba firm, które chcą budować własne systemy franczyzowe stale rośnie. We franczyzie rozwija się handel, gastronomia, ale także usługi. Model cieszy się także dużym zainteresowaniem, jeśli chodzi o wszelkie biznesy pasywne czy sezonowe. A eksperci wskazują, że ten rynek nadal będzie pożądanym modelem rozwijania własnego biznesu, jak i często wybieraną formą prowadzenia działalności.
Warto dodać, że franczyza w Polsce, jako forma prowadzenia działalności, ma swoich zwolenników i przeciwników. O czym świadczą zarówno te pozytywne, jak i negatywne opinie w mediach.