Franczyza - wady i pułapki, na które warto uważać

04 kw. 2022

Franczyza to mniejsza odpowiedzialność, zazwyczaj nie tak duży wkład własny (w porównaniu do budowania własnego biznesu od podstaw) i gwarantowane wsparcie franczyzodawcy (przynajmniej na początku współpracy). Nie zawsze tak jednak jest, dlatego warto wiedzieć, czego unikać. Franczyza - wady i pułapki.

Franczyza jest jednym z najbezpieczniejszych sposobów na otwarcie rozdziału pod nazwą „własna firma”. Zakłada się „odnogę” przedsiębiorstwa pod znaną, sprawdzoną marką z wypracowanymi schematami, dzięki którym odniesienie sukcesu i utrzymanie rentowności jest prostsze. Potencjalny franczyzobiorca przechodzi szereg rozmów, szkoleń i testów, które mają sprawdzić, czy jest przygotowany do odpowiedzialności, która się z tym wiąże. Każda franczyza jest inna, więc też każda ma specyficzne wymagania - czasowe, finansowe czy logistyczne. Po wniesieniu wkładu własnego, uzgodnieniu szeregu wzajemnych świadczeń oraz podpisaniu umów można rozpocząć działanie pod szyldem danej marki. W pakiecie ta często oferuje szereg udogodnień, jak załatwienie lokalizacji czy księgowej, co pomaga debiutującemu przedsiębiorcy. Franczyza - wady i jej pułapki - to rozdział, nad którym warto się pochylić zanim podpisze się umowę.

Czytaj również: Sieć Żabka uruchomiła platformę z ofertami pracy dla obywateli Ukrainy!

Franczyza - wady i jej pułapki – na co uważać?

Warto sprawdzić, do kiedy obowiązuje umowa i jak ją rozwiązać

Wielu zarzuci, że jest to nastawianie się na porażkę, ale dokładne sprawdzenie warunków umowy w kwestii jej ewentualnego rozwiązania jest podstawą. Bez tego nie należy nic podpisywać. Czasami najlepsze pomysły przez zewnętrzne czynniki nie przynoszą oczekiwanych profitów. Przykład? Pandemia. Co z tego, że dysponuje się świetną usługą, jeśli w warunkach lockdownu nie może być realizowana? Warto być przygotowanym również na taki scenariusz i wiedzieć co będzie, jeśli nieprzewidziane okoliczności nie pozwolą na prowadzenie franczyzy.

Konkurencja tej samej marki

Wyłączność terytorialna jest niezbędna do tego, by lokalizacyjne franczyza odniosła sukces. Dwa sklepy w pobliżu siebie to bardzo duży ciężar dla obydwu franczyzobiorców, a dochodziły nas głosy, że takie same franczyzy można spotkać nawet w obszarze 200 metrów od siebie. Konkurencja napędza rynek, ale nie w przypadku dwóch biznesów, które są takie same i nie powinny ze sobą rywalizować.

Co się stanie, kiedy coś przestawisz?

Franczyzodawcą pracuje lata, by przygotować model do skalowania i dopracować go pod każdym względem. Tym samym chce mieć pewność, że jego marka jest godnie reprezentowana. Nie bez powodu ustalone zostały reguły, które ułatwić mają na przykład prezentację produktów czy też systematykę zamówień. W poszczególnych umowach marki wpisują więc, co się stanie, jeśli franczyzobiorca nie dostosuje się do ustalonych zasad. Niektóre nałożone kary finansowe potrafią być dotkliwe, dlatego warto dowiedzieć się, z czego konkretnie będzie się rozliczanym.

Doświadczenie to podstawa

Franczyza - wady i jej pułapki -  nie zamykają się na powyższych przykładach. Wiele zależy również od tego, jakie doświadczenie ma franczyzodawca. Przed podpisaniem umowy należy upewnić się, że nie jest się królikiem doświadczalnym. Lepiej nie zrażać się do własnego biznesu przy pierwszej możliwej okazji.

Czytaj również: Gospodarka 2022-2023: Z tarczą, czy na tarczy? [RAPORT mBank]

Sprawdź nas także na Facebooku:

FRANCZYZA INFO

Tagi:

Opublikowane przez: Redakcję
facebook