Franczyzowe trendy 2021, czyli co było "hot" w kończącym się roku!

27 gru 2021

Trendy w mijającym już 2021 roku, ukształtowała w dużej mierze pandemia. Na pierwsze miejsce "wybiły się" szybkie i bezkontaktowe usługi i innowacje. W handlu zyskały małe koncepty, a w gastronomii umocniło się delivery.

1. Delivery i wirtualne restauracje

Raporty i analizy ewidentnie wskazywały, że w 2021 roku umocniło się delivery i rozwój formatów bez sal konsumpcyjnych. Dla przykładu, w ankiecie Deloitte: "Global State of Consumer Tracker", przeprowadzonej w 18 krajach, wskazano, że o 10 proc. zwiększyła się liczba tych, którzy będą zamawiać posiłki na wynos lub z dostawą - nawet po ustaniu pandemii (+13 proc. globalnie). A wiele sieci franczyzowych postanowiło rozwijać format bez sali konsumpcyjnej, który cieszył się dużą popularnością.  Taką opcję wprowadziły m.in. Sfinks, Koku Sushi,  ŻarWok, Rebel Tang, Frentzza – Pizza & Friends, Sushi World, Sushi Today by Sakana czy Fit Cake.

2. Bliżej klienta

Pandemia zmieniła także nawyki zakupowe i nauczyła klientów "żyć" i funkcjonować z daleka od dużych centrów handlowych. Polacy polubili małe osiedlowe sklepy i punkty znajdujące się blisko ich miejsca zamieszkania. W branży modowej, popularność zyskały ulice handlowe. Wiele firm zauważyło, że atutem nie jest już tylko obecność w galeriach handlowych, ale także pojawianie się bliżej klientów. Popularne stały się nie tylko ulice, ale również mniejsze parki handlowe. Plusy takiej formy sprzedaży zauważyła między innymi sieć Coccodrilllo. Coraz więcej marek handlowych nawiązało także współpracę ze stacjami paliw. W kooperacji ze stacjami  rozpoczęto rozwijanie formatu: SPAR EXPRESS czy Easy Auchan. Pod koniec roku, Żabka także dołączyła do sieci sklepów przy stacjach. Rozpoczęła także pilotaż formatu "sklepu w przyczepie", pojawiając się na targach i festiwalach.  W 2021 roku pojawiło się także wiele nowych mobilnych franczyz. Franczyzowy biznes w przyczepie rozpoczęły między innymi: Gruby Benek, MNIAMI, Crazy Corn. Mobilne usługi pokochały także siłownie - taki format rozpoczęła rozwijać sieć Dream Body Premium EMS.

3. Małe sklepy, kompaktowość

W 2021 roku otworzono pierwsze Żabki bez kasjera, dostępne dla klientów. Sklepy dzięki aplikacji żappka nie potrzebują kas, obsługi i są dostępne 7 dni w tygodniu dla klientów. Tego roku w bezobsługowym formacie zaczęły także działać inne marki. Franczyzową ofertę w takiej formule przygotował również Sklepomat. Wiele firm rozpoczęło rozwijanie formatu automatów vendingowych, np. z produktami CBD czy suplementami. Przedsiębiorcy chętnie korzystali także z opcji dwóch biznesów w jednej lokalizacji. W punkcie kurierskim marki XYZ, wydzielano miejsce na sprzedaż produktów innej marki. Dla przykładu: w biurze ubezpieczeniowym, dodatkowo prowadzono punkt kurierski. Taką opcję proponowała między innymi Furgonetka.

4. Technologia, hybrydowość, e-commerce

W wielu firmach wprowadzono pracę zdalną. Dużą popularność zyskał coworking, zwany inaczej elastycznymi przestrzeniami do pracy. A niemalże każdym sieciom towarzyszyła technologia. Sieci gastronomiczne nawiązywały współpracę ze znanymi firmami dowozowymi. Dużą rolę odgrywała także technologia, która usprawniała pracę wielu sieci.  W 2021 roku rozwijanie sklepów w formacie agencyjnym wstrzymała sieć Drogerii Natura. Sieć podjęła decyzję, że chce się skupić na najpopularniejszym kanale, jakim jest online - poinformował portal wiadomoscikosmetyczne.pl.

Trwająca pandemia znacząco wpłynęła na handel, na nowo definiując sposób robienia zakupów. Dotyczy to również branży beauty. Coraz więcej konsumentów kupuje online i deklaruje, że pozostanie przy tej formie również po zakończeniu pandemii. Klienci mają jednak określone wymagania: oczekują wygody, szerokiej oferty produktów w przystępnych cenach, tej samej wysokiej jakości obsługi jak w sklepach stacjonarnych, a także ultraszybkich dostaw przekazał portalowi wiadomoscikosmetyczne.pl Arkadiusz Szczepaniak, wiceprezes zarządu ds. finansowych Drogerii Natura.

Podobną drogę wybrała sieć Columbus Coffee.

- Ograniczamy rozwój franczyzy i zamierzamy skupić się na szerszej obecności w branży HoReCa z naszymi produktami. Przede wszystkim rozwijając markę Qethereal, poprzez zaopatrywanie kawiarni, restauracji i hoteli. Nasza kawa już teraz jest dostępna na rynku, a jej sprzedaż poprzez portal internetowy odbywa się zarówno do sektora B2B, głównie branży HoReCa, jak i B2C poprzez własny sklep internetowy. Być może kiedyś wrócimy do rozwoju w oparciu o system franczyzowy, ale obecnie stawiamy na on-line. Prawie 2-letni okres ograniczeń niejako zmusił nas do zmiany kierunku działania. Postanowiliśmy wykorzystać ten moment i mocniej angażować się w działania w internecie, co daje możliwość ciągłej sprzedaży - mówi w rozmowie z Portalem retailnet.pl Tomasz Weczer, twórca sieci Columbus Coffee, współtwórca marki Qethereal.

To główne trendy, które można było zaobserwować w mijającym roku. Co warto dopisać do tej listy?

 

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook