Polski Pakt Plastikowy to wspólna inicjatywa firm handlowych, spożywczych i innych instytucji. Łącznie do walki o czystą planetę zaangażowało się 12 firm, których celem jest ograniczenie użycia tworzyw sztucznych oraz wprowadzenie innowacji w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego.
Polski Pakt Plastikowy powstał pod parasolem „Kampanii 17 Celów”. Tworzy grupa 12 firm: produkujących opakowania, firmy wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek, sieci handlowe, ale także recyklerzy i organizacje odzysku, które wprowadzają na polski rynek aż jedną piątą wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych.
- Cieszymy się z powstania krajowej inicjatywy na rzecz zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Wierzymy, że Polski Pakt Plastikowy przyczyni się do stymulacji zrównoważonego rozwoju na krajowym rynku. Zdajemy sobie sprawę, jak w tym procesie ważne jest wsparcie i dzielenie się wiedzą. Dzięki know-how i standardom wypracowanym w ramach działalności międzynarodowej organizacji, polskie przedsiębiorstwa będą mogły dołączyć do globalnej walki z problemem odpadów plastikowych – mówi Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju LPP.
Przez ostatnie 70 lat do recyklingu trafiło globalnie jedynie 10 procent tworzyw sztucznych. Problem zanieczyszczenia plastikiem jest globalny. Zauważają go nie tylko firmy, ale także konsumenci. 59 procent Polaków wskazuje plastik jako jeden z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych.
- Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm, instytucji i administracji a także realna i efektywna współpraca wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w Polsce. Pamiętajmy, że członkowie Paktu to firmy, które już od lat podejmują liczne działania w tym obszarze. Ich zaangażowanie w Pakt to wyraz większych ambicji i decyzja o inicjowaniu wspólnych projektów, niemożliwych do realizacji przez pojedyncze podmioty. Czas bowiem na zdecydowane działanie – tu i teraz. Cele strategiczne Polskiego Paktu Plastikowego to ambitny, bardzo konkretny plan działania – mówi Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting, inicjator „Kampanii 17 Celów”.
Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych, postulowanych przez ekspertów, kierunków działań takich jak ograniczanie użycia tworzyw sztucznych, innowacje i tworzenie obiegu zamkniętego. Drogowskaz proponowany przez Polski Pakt Plastikowy zakłada sześć celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku. Tymi celami są:
***
Polecamy także:
Trwają prace nad kodeksem dobrych praktyk we franczyzie!