Handlowi giganci podpisują Polski Pakt Plastikowy!

13 wrz 2020

Polski Pakt Plastikowy to wspólna inicjatywa firm handlowych, spożywczych i innych instytucji. Łącznie do walki o czystą planetę zaangażowało się 12 firm, których celem jest ograniczenie użycia tworzyw sztucznych oraz wprowadzenie innowacji w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. 

  • Członkowie Paktu chcą zrealizować sześć wspólnych celów do 2025 roku.
  • W Pakt zaangażowały się także sieci franczyzowe takie jak: Carrefour, Biedronka, Santander Bank czy LPP ( właściciel m.in. marki Reserved).
  • Członkowie Paktu chcą zrealizować sześć wspólnych celów do 2025 roku.
  • Pakt został podpisany 10 września br. Polski Pakt częścią globalnej inicjatywy Fundacji Ellen MacArthur
Polski Pakt Plastikowy tworzy grupa 12 firm

Polski Pakt Plastikowy powstał pod parasolem „Kampanii 17 Celów”. Tworzy grupa 12 firm: produkujących opakowania, firmy wprowadzające produkty w opakowaniach na rynek, sieci handlowe, ale także recyklerzy i organizacje odzysku, które wprowadzają na polski rynek aż jedną piątą wszystkich opakowań z tworzyw sztucznych.

- Cieszymy się z powstania krajowej inicjatywy na rzecz zamknięcia obiegu tworzyw sztucznych. Wierzymy, że Polski Pakt Plastikowy przyczyni się do stymulacji zrównoważonego rozwoju na krajowym rynku. Zdajemy sobie sprawę, jak w tym procesie ważne jest wsparcie i dzielenie się wiedzą. Dzięki know-how i standardom wypracowanym w ramach działalności międzynarodowej organizacji, polskie przedsiębiorstwa będą mogły dołączyć do globalnej walki z problemem odpadów plastikowychmówi Anna Miazga, ekspertka ds. zrównoważonego rozwoju LPP.

Oprócz grona instytucji i organizacji branżowych w niniejszy Pakt zaangażowały się takie przedsiębiorstwa takie jak:
  • Alpla Polska,
  • Carrefour,
  • Grupa Spółek Danone w Polsce,
  • Jeronimo Martins Polska (właściciel Biedronki)
  • Kaufland Polska Markety,
  • Korporacja KGL,
  • Lidl Polska,
  • LPP (właściciel m.in. Reserved)
  • Nestlé Polska,
  • Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań,
  • Santander Bank Polska,
  • Unilever Polska

Przez ostatnie 70 lat do recyklingu trafiło globalnie jedynie 10 procent tworzyw sztucznych. Problem zanieczyszczenia plastikiem jest globalny. Zauważają go nie tylko firmy, ale także konsumenci. 59 procent Polaków wskazuje plastik jako jeden z pięciu najważniejszych wyzwań środowiskowych.

- Tylko wspólnie możemy zmierzyć się z plastikowym wyzwaniem. Powinniśmy skoncentrować działania na ograniczeniu użycia plastiku, pracować nad innowacjami i sprawić, aby plastik krążył w obiegu zamkniętym. Wierzymy, że angażowanie kolejnych firm, instytucji i administracji a także realna i efektywna współpraca wszystkich stron może doprowadzić do zmiany modelu wykorzystywania tworzyw sztucznych w Polsce. Pamiętajmy, że członkowie Paktu to firmy, które już od lat podejmują liczne działania w tym obszarze. Ich zaangażowanie w Pakt to wyraz większych ambicji i decyzja o inicjowaniu wspólnych projektów, niemożliwych do realizacji przez pojedyncze podmioty. Czas bowiem na zdecydowane działanie – tu i teraz. Cele strategiczne Polskiego Paktu Plastikowego to ambitny, bardzo konkretny plan działaniamówi Małgorzata Greszta, partner zarządzająca CSR Consulting, inicjator „Kampanii 17 Celów”.

Polski Pakt Plastikowy ma sześć celów

Cele Paktu oparte są na modelu trzech najważniejszych, postulowanych przez ekspertów, kierunków działań takich jak ograniczanie użycia tworzyw sztucznych, innowacje i tworzenie obiegu zamkniętego. Drogowskaz proponowany przez Polski Pakt Plastikowy zakłada sześć celów strategicznych, do realizacji których firmy działające w Polsce i wpływające na rynek opakowań z tworzyw sztucznych będą dążyć do końca 2025 roku. Tymi celami są:

  1. Identyfikacja, a następnie eliminacja wskazanych, nadmiernych i problematycznych opakowań z tworzyw sztucznych poprzez przeprojektowanie, innowacje i alternatywne modele dostawy.
  2. Dążenie do zmniejszenia o 30 proc. użycia pierwotnych tworzyw sztucznych w opakowaniach wprowadzanych na rynek.
  3. Do 2025 roku 100 proc. opakowań z tworzyw sztucznych na polskim rynku ma nadawać się do ponownego wykorzystania lub recyklingu.
  4. Zwiększenie udziału surowców wtórnych w opakowaniach z tworzyw sztucznych do poziomu 25 proc.
  5. Efektywne wsparcie systemu zbiórki i recyklingu opakowań tak, aby osiągnąć poziom recyklingu w wysokości co najmniej 55 proc. na polskim rynku.
  6. Podniesienie jakości i efektywności edukacji konsumentów w zakresie segregacji, recyklingu, ponownego wykorzystania i ograniczenia zużycia opakowań. Należy bowiem postawić jeszcze mocniej na efektywną edukację konsumentów, angażującą przedstawicieli wszystkich sektorów.

***

Polecamy także:

Trwają prace nad kodeksem dobrych praktyk we franczyzie!

Trwają prace nad kodeksem dobrych praktyk we franczyzie!

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook