Jak będzie wyglądać franczyza gastronomiczna w 2021 roku?

08 paź 2020
źródło: www.entrepreneur.com

"Dla założycieli restauracji, którzy chcą rozwijać się dzięki franczyzie, pandemia oferuje wyjątkowe wyzwania, ale dla tych, którzy są na to przygotowani, możliwości ekspansji mogą nigdy nie być lepsze". To jedno z przemyśleń Marka Sieberta, Konsultanta ds. Franczyzy dla początkujących i uznanych franczyzodawców, który dla Portalu Entrepretur dzieli się własnymi przemyśleniami na temat losów branży gastronomicznej w 2021 roku. 

Według eksperta franczyza gastronomiczna utrzyma się ponieważ jest to model, który pozwala na najszybszą ekspansję własnego biznesu. Co więc powinni robić właściciele sieci, aby utrzymać lub zwiększać swoje plany franczyzowe? Ekspert wskazuje 3 najważniejsze obszary: zarządzanie finansami, elastyczne źródła i czynnik zaufania.

Zarządzanie finansami

Właściciele restauracji na całym świecie niewątpliwie spędzili ostatni czas na weryfikowaniu kosztów i przycinaniu ich. Przeprowadzali audyt, redukowali stanowiska po to, aby jeszcze lepiej ograniczyć koszty - przy jednoczesnym dbaniu o zachowanie standardów marki. W tym czasie ważne jest prześledzenie ilości zamówień. Może niektóre z nich są niepotrzebne, a przyniosłyby oszczędności? Warto też przeanalizować menu - być może są potrawy, które nie cieszą się popularnością, a przygotowywane są z drogich produktów? Kolejną kwestią jest negocjacja z dostawcami - warto w czasach koronawirusa  prosić o rabaty.

Elastyczne źródła

- Restauracje przygotowujące się do franczyzy będą musiały spojrzeć całościowo na stronę przychodów i zbadać zrównoważone sposoby zwiększenia obecnych strumieni przychodów lub opracowania nowych. Franczyzobiorcy, którzy będą inwestować we franczyzę, będą wymagać dokładnie zbadanego systemu. Widzieliśmy, jak dostawa i realizacja były siłą napędową wielu restauracji podczas pandemii i później. Niektórzy przyjęli nawet rolę sprzedawcy spożywczego, sprzedając mięso, produkty i nabiał bezpośrednio klientom. Franczyzodawca będzie musiał przeanalizować, czy te alternatywne źródła przychodów będą dozwolone lub wymagane, tymczasowe lub stałe - pisze ekspert. 

Franczyzobiorcy będą również zwracać się do swoich franczyzodawców o wskazówki dotyczące tworzenia skryptów i realizacji „sprzedaży dodatkowej”. Ważnym aspektem będzie także zaufanie do franczyzobiorców. Mało kto wie, ale często to franczyzobiorcy zwiększają atrakcyjność danej sieci. W końcu najlepiej znają swoją społeczność i swoich klientów. Dla przykładu śniadanie w McDonald's nie jest pomysłem centrali, a kilku franczyzobiorców. Teraz ta opcja cieszy się popularnością w restauracjach McDonald's na całym świecie. Franczyzodawca musi znaleźć równowagę między zachęcaniem franczyzobiorców do tworzenia pomysłów, które mogą przyczynić się do zwiększenia zysków, a ostrożnością, aby franczyzobiorca nie oszukiwał i nie osłabiał marki.

Czynnik zaufania

Przyszli franczyzobiorcy będą chcieli zdobyć wysoki poziom zaufania przed zainwestowaniem w markę. W czasach koronawirusa zaufanie jest ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej.  Na współczynnik zaufania głównie wpływa obecność marki w mediach społecznościowych, dlatego należy ją stale monitorować i pielęgnować. Marki restauracyjne w przestrzeni franczyzowej mogą wykorzystać obecność w mediach społecznościowych, aby pokazać swoje zaangażowanie w społeczności, którym służą, ich zaangażowanie w obsługę klientów na dłuższą metę i uznanie dla wsparcia społeczności.

***

Polecamy także:

Sieci franczyzowe wśród laureatów Employer Branding Excellence Awards 2020

Sieci franczyzowe wśród laureatów Employer Branding Excellence Awards 2020

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook