Im lepsze pytanie, tym lepsza odpowiedź. - Takie założenie przyjmujemy dla naszych procesów doradczych. - Umiejętność odkodowywania rynków, branż, właściwe zrozumienie biznesu naszych klientów poprzez zadawanie odpowiednich pytań, to podstawa skuteczności w naszych procesach doradczych.
W praktyce doradztwa strategicznego I'GS In Good Strategy specjalizujemy się we franczyzie - w obszarze strategicznego rozwoju sieci franczyzowych. Pomagamy naszym klientom budować lub usprawniać systemy franczyzowe, tak, aby mogli skutecznie zarabiać a w długim terminie budować wartość ich firm.
Przedsiębiorcy i zarządy firm zgłaszający się z pomysłem zaprojektowania lub optymalizacji systemu franczyzowego czy strategii rozwoju franczyzy, mało kiedy zakładają, że #franczyza jest tzw. "poprzez" do realizacji długofalowej strategii wzrostu firmy. To już droga - sposób realizowania celów strategicznych, model zarabiania i osiągania wyników finansowych. Bo przecież pierwsze pytanie, które się nasuwa, to dlaczego nie rozwijać się w modelu sieci własnej albo w modelu hybrydowym? Skąd wybór franczyzy - może są lepsze modele?Aby to przesądzić i dobrze zaprojektować swój system franczyzowy, trzeba odpowiedzieć sobie na szereg pytań strategicznych, które prowadzą do wniosku, że u podstawy systemu franczyzowego warto postawić strategię podstawową. Chodzi o to, aby angażując się w długim terminie w rozwój sieci franczyzowej, zbudować jak największą wartość dla wszystkich interesariuszy: udziałowców, inwestorów, właścicieli, zarządów, menedżerów. Ale też pracowników (talentów na rynku) i klientów. Tak się buduje najbardziej trwałe systemy franczyzowe.
Projektując systemy franczyzowe, szukamy odpowiedzi na pytanie, jak (z)budować długofalową wartość firmy w modelu franczyzy, co jest ważne na tej drodze, co się liczy, jak do tego podchodzić?
➡️ Jakie wschodzące koncepty i konkurentów powinniśmy mieć na radarze? Jak będą rozwijały się zachowania klientów i konsumpcja za 5 lat? - To pytania o rynek, trendy, rozwój społeczny, zrównoważony rozwój ➡️ Jakie są Wasze działania różnicujące? ➡️ Czy działacie w niszy lub czy możecie ją stworzyć? ➡️ Czy mamy właściwe narzędzia i technologie? Jakie zasoby powinniśmy outsource'ować a jakie rozwijać inhouse? ➡️ Gdzie są zawieszone tzw. low hanging fruits, czyli rozwiązania w zasięgu ręki, które pomogą nam szybko nabrać rozpędu? ➡️ Jak ustawić strategię dalszej ekspansji? ➡️ Jakie największe ryzyka identyfikujemy i jak możemy je ograniczyć? ➡️ Jaka jest Wasza obietnica marki i jak jej zamierzacie dotrzymać? ➡️ Co będzie Waszą główną dźwignią rozwoju, ➡️ I wreszcie jaki jest Wasz silnik ekonomiczny (x) i zysk na x - we franczyzie podstawa!
Franczyza to cały świat, powiedziałam nie tak dawno pewnej dziennikarce a ona rzeczywiście skierowała na tę tezę szczególną uwagę. - Cały retail, gastronomia chodzą we franczyzie. Nowo wschodzące dynamicznie rozwijające się branże np. rynek energii (!), wychodzą z ofertami franczyzowymi. Rozumiemy wyzwania i potrzeby systemów franczyzowych a rynki potrafimy zwinnie odkodowywać.
Pracujemy zarówno ze wschodzącymi sieciami franczyzowymi, które potrzebują pomocy w zaprojektowaniu systemu franczyzowego, jak i z dojrzałymi dużymi sieciami franczyzowymi, dla których ważne jest poukładanie modelu operacyjnego sieci, na którym zarobi franczyzodawca i franczyzobiorca. - Dużym sieciom franczyzowym chodzi o ułożenie modelu operacyjnego franczyzy: rozwinięcie systemów zarządzania i systemów operacyjnych, dostosowanie i skaskadowanie zasobów, aby cała sieć mogła się dalej skalować. A wszystkim chodzi o najlepszy model zarabiania, który zdominuje branżę. W tym im pomagamy.
Kluczowe obszary ekspertyzy w strategicznym doradztwie franczyzowym. O Architekturze Modelu Franczyzy i innych kluczowych kompetencjach.
Pracując nad rozwojem systemów franczyzowych koncentrujemy się na czterech głównych obszarach zagadnień:
Chodzi nam o to, aby zaprojektować system franczyzowy oparty na najlepszym w klasie modelu zarabiania, zaplanować jego rozwój strategiczny i zabezpieczyć strategiczne cele biznesu w umowie franczyzy.
Jak wygląda proces konstruowania (czasem optymalizowania) systemu franczyzowego - o rozwijaniu Architektury Modelu Franczyzy?
➡️ Identyfikacja przedmiotu franczyzy: definicja Systemu, na czym polega System, pozycja marki, formaty, geolokalizacja, obszary wyłączności.
➡️ Ocena bieżącego statusu sieci, w kierunku dalszego rozwoju: ilość placówek, wyniki finansowe placówki (z uwzględnieniem silnika ekonomicznego - głównej jednostki skalowania), status biznesu po Covid, potrzeby i wyzwania sieci i franczyzobiorców w sytuacji epidemii - dla nowych systemów, to rozmowa o projektowaniu wielkości sieci.
➡️ Pozycja celów strategicznych;
➡️ Model Operacyjny Sieci: know how w sieci, obowiązujące standardy, aktualna logika modelu operacyjnego: co dajemy franczyzobiorcom/ jak wspieramy, co egzekwujemy / co przechwytujemy w formie przychodu, forma przekazywania know how franczyzobiorcom, system szkoleń i komunikacji w sieci.
➡️ Model zarabiania sieci: Na czym ta sieć zarabia? Na czym zarabia franczyzodawca i franczyzobiorca? Opłaty franczyzowe, łańcuch wartości.
Budowanie sieci franczyzowej to nie tylko umowa franczyzy
Budowanie sieci franczyzowej to nie tylko umowa franczyzy i zastrzeżenie znaków towarowych i na tej bazie rozwijanie sieci. Kwestie formalno - prawne to dopiero (ważna) rama. Budowanie sieci franczyzowej to poukładanie biznesu tak, aby na naszym doświadczeniu i sukcesie wyrastały sukcesy rynkowe partnerów franczyzowych. To konkretna odpowiedzialność za bezpieczeństwo biznesu nie tylko swojego, uzasadniona konkretnym pakietem wiedzy, w którą musimy stale wyposażać naszych franczyzobiorców. A umowa franczyzy powinna zabezpieczać "interesy biznesu" - obu stron i sprawną realizację modelu operacyjnego, stymulując bezpieczny rozwój sieci.
Zapraszamy na wstępne, bezpłatne konsultacje do naszej praktyki I'GS In Good Strategy. Pomogą one uporządkować myślenie, zdiagnozować potrzebę biznesu i zaproponować najbardziej optymalne podejście w zakresie strategicznego doradztwa franczyzowego.
Monika Ferreira
Managing Partner & Strategic Advisor
mobile: 570 220 035 mail: monika.ferreira@ingoodstrategy.com
***
Polecamy także:
Odejście pracownika do konkurencji – jak się zabezpieczyć?