Jak zbudować strategię skalowania sieci franczyzowych? - rozmowa z Moniką Ferreira

07 maja 2020

O tym jak ważna jest strategia w dobrze prosperującej firmie, przekonał się nie jeden przedsiębiorca. Jak zwiększać skalę swojej sieci? Wskazówek udzieli nasza ekspertka - Monika Ferreira (Doradca Strategiczny & Partner Zarządzający w praktyce doradztwa strategicznego I’GS In Good Strategy), która na łamach naszego portalu przeprowadzi Państwa krok po kroku, po najważniejszych warstwach w skalowaniu biznesu.  

Pani Moniko szykujemy niebawem wspólny program: "7 Warstw Strategii. O strategiach skalowania sieci franczyzowych", który dodajmy jest Pani pomysłem. Skąd właściwie pomysł na podjęcie tej tematyki?

Na co dzień pracuję z przedsiębiorcami, menedżerami, zarządami, głównie sieciami franczyzowymi, nad ich strategiami długofalowego zwiększania skali. Niezliczona ilość liderów biznesu zadaje sobie, jak zwiększyć skalę firmy? A skalowanie firmy udaje się tylko nielicznym. Miliony ludzi zakładają firmy, a 96% z tych, którym się uda przetrwać pozostają bardzo niewielkimi firmami. Tylko nieliczne – tzw. „gazele” albo scaleups – rozrastają się na tyle, że przekraczają 10 milionów, 100 milionów czy miliard dolarów.

Trzeba zatem częściej zadawać sobie pytanie, dlaczego tylko niewielkiemu odsetkowi firm udaje się zwiększyć skalę? I jak ten paradoks wzrostu przezwyciężyć? Podejmując tematykę strategii skalowania sieci franczyzowych zależy mi bardzo, aby jak najwięcej franczyzodawców - zarządzających w sieciach franczyzowych zrozumiało, że aby skalować sieć (a tu zarówno biznes franczyzodawcy jak i franczyzobiorcy), trzeba zbudować strategię opartą na rozwiniętych systemach zarządzania i systemach operacyjnych. Trzeba przezwyciężyć złożoność organizacyjną.

Co to znaczy?

Chodzi o zbudowanie swojego skalowalnego modelu operacyjnego – systemowo ułożonej i efektywnie zarządzanej infrastruktury organizacji, która pozwoli na realizację celów strategicznych zarówno po stronie franczyzodawcy jak i franczyzobiorcy.

Czy faktycznie jest tak, że niektórym firmom brakuje strategii i pomysłu?

Tak!  Bardzo duża część firm na rynku, szczególnie firm tzw. mid-marketowych nie ma strategii. Albo strategia pozostaje w głowie założyciela. Jest to szczególnie szkodliwe w firmach działających w modelu franczyzy, gdzie cele strategiczne powinny być skaskadowane na franczyzobiorców. A droga ich realizacji wyznaczona, spisana i pokazana partnerom franczyzowym. Bo oni za to płacą. Płacą na know how, także za ten, jak strategicznie rosnąć.

Co jest celem tych 7 wywiadów ze znanymi sieciami franczyzowymi? Kto powinien ten cykl śledzić i do kogo jest on skierowany?

Cykl 7 wywiadów dotyczy 7 składników, które uwzględnia się w procesie wypracowywania strategii. Mają one kluczowe znaczenie dla budowania udanych organizacji.  Pracując nad strategiami długofalowego rozwoju sieci franczyzowych, zapewniających im doskonałą efektywność, patrzę na 7 tzw. składników strategii.  Stąd powstaje 7 pytań strategicznych. Są nimi:

1. Co jest waszą Jedno-Zdaniową strategią, bez której nie osiągalibyście ogromnych zysków i nie blokowali konkurencji?

2. Czy wykonujecie trzy do pięciu działań, które spełniają definicję istotnego wyróżnika?

3. Co jest waszym czynnikiem x zapewniającym 10-krotną 100 krotną przewagę na konkurencją, która pozwala zmieść z rynku rywali?

4. Ile wynosi wasz zysk na x (silnik ekonomiczny)?

5. Jakie słowa zawłaszczyliście w umysłach swoich docelowych klientów (np. Google zmonopolizował „wyszukiwanie”)?

6. Jakie 3 obietnice marki składacie i jak sprawdzicie, czy dotrzymujecie tych obietnic?

7. Co jest waszą gwarancją obietnicy marki?

W ten sposób, udaje się w ten sposób zmieniać organizacje przeciętne w nadzwyczajne, które są w stanie zdominować branżę. Cykl jest dla franczyzodawców, menedżerów zarządzających rozwojem sieci franczyzowych ale też dla tzw. Firm Wzrostu, które chcą się skalować. Potencjalni franczyzobiorcy też znajdą tu wiedzę dla siebie - będą wiedzieli, na co zwracać uwagę, o co pytać, wybierając franczyzę.

Stąd pomysł na tytuł? Dlaczego 7 a nie na przykład 6 warstw z wyżej wymienionych? Czy to takie ważne? 

Siedem warstw strategii a nie sześć, pochodzi z podejścia metodycznego do projektowania strategii długofalowego rozwoju, na którym pracuję w moich procesach doradczych. Podejście to wyposaża Spółki w określony sprawdzony framework myślenia o rozwoju strategicznym, pozwala na budowanie z przedsiębiorcami ich planów strategicznych i wyposaża w narzędzia zwiększania skali.

Na sam koniec proszę, aby Pani powiedziała naszym czytelnikom, dlaczego warto bacznie obserwować wszystkie zaplanowane odcinki?
Im wasza sieć franczyzowa szybciej się rozwijała, tym większa będzie jej złożoność i tym trudniej będzie wszystkim działać zgodnie z planem.  Warto śledzić nasz cały cykl wywiadów w tematyce strategii skalowania. Przede wszystkim dlatego, że o swoich doświadczeniach w budowaniu strategii długofalowego rozwoju w wywiadach opowiadać będą franczyzodawcy, reprezentujący różne branże. W każdym wywiadzie będziemy się szczególnie skupiać jednym konkretnym zagadnieniu. Powstanie zatem wartościowy zbiór wskazówek, jak przezwyciężyć złożoność organizacyjną waszej sieci franczyzowej  i zbudować strategię, która zapewni jej stałą zdolność zwiększania skali.

Szykuje się naprawdę bardzo edukacyjny cykl! Dziękuję za rozmowę!

Informacje o cyklu będziemy podawać na bieżąco na naszym Portalu oraz na social mediach.

 

***

Polecamy także:

One Page Action Plan na czas niepewności - 4 Prio CEO na dziś

One Page Action Plan na czas niepewności - 4 Prio CEO na dziś

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera