Jaka franczyza bez wkładu własnego?

17 sie 2021
źródło: na podst. materiałów prasowych

W Internecie coraz częściej można znaleźć oferty współpracy zatytułowane: "franczyza bez wkładu własnego".  Jak to wygląda w praktyce? Czy firmy faktycznie rozdają swoje pomysły zupełnie za darmo? 

Franczyza to pomysł na biznes pod znaną i popularną marką. Niesie za sobą wiele korzyści. Przede wszystkim nie musisz martwić się o wypromowanie istniejącej marki, co wpływa na to, że możesz szybciej zarabiać. We franczyzie, nakłady na otwarcie biznesu są o wiele mniejsze, niż w przypadku własnego brandu. Dlatego wielu przedsiębiorców decyduje się na taki model prowadzenia działalności.

W tradycyjnym modelu prowadzenia działalności, zysk pojawia się stosunkowo późno. We franczyzie jest to zdecydowanie łatwiejsze. Trzeba jednak pamiętać, że każda dziedzina działalności jest inna, wymaga różnych nakładów finansowych i potrzebuje mniej/więcej czasu na zwrot inwestycji.  A z uwagi na to, że początkującego przedsiębiorcę najzwyczajniej w świecie nie stać na stworzenie konceptu, który mógłby konkurować z już istniejącą marką, to popularność zyskuje przyłączanie do istniejącej już sieci.

Żeby wyjąć, trzeba włożyć

Na franczyzowym rynku znajdziemy wiele ofert sieci, które proponują biznes bez wkładu. I nie jest to nic podejrzanego, ponieważ są to zazwyczaj koncepty, które nie potrzebują do uruchomienia zbyt wielu nakładów lub działają trochę na zasadzie "wypożyczenia" konceptu innemu przedsiębiorcy. Należy jednak pamiętać, że na polskim rynku nie istnieje firma, która daje pomysł na biznes i nie chce na tym zarobić. Każda działalność jest zakładana w celu osiągnięcia korzyści materialnych i to jest główny cel, który jej przyświeca. Zarabiać chce zarówno franczyzodawca, jak i franczyzobiorca.

Wiedza, doświadczenie, rozpoznawalność, „know-how” sieci nie mogą być całkowicie za darmo. Zbyt dużo franczyzodawcy wkładają w rozwój sieci, aby oddać to innemu podmiotowi gospodarczemu "bezpłatnie" – muszą mieć z tego jakieś korzyści. I to wydaje się jak najbardziej racjonalne. Dlatego krzyczące napisy reklamowe za „O zł” mogą nie generować opłat początkowych, ale gdzieś to rozliczenie musi się pojawić. Ten franczyzodawca musi też zarabiać - nikt w biznesie nie działa charytatywnie.

Na rynku znajdziemy kilka propozycji biznesowych z bardzo małym progiem inwestycyjnym lub bez wkładu własnego. Sieci te deklarują, że nie pobierają opłat wstępnych i/lub comiesięcznych. Ale franczyzobiorca powinien pamiętać, że zazwyczaj będzie musiał liczyć się i tak z kosztami na pokrycie inwestycji - chociażby tymi bieżącymi, jak najem lokalu, zakup asortymentu (jeśli biznes tego wymaga) czy zatrudnieniem pracowników. W  innych przypadkach, franczyzobiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z lokalem, ale za to rozlicza się z siecią na podstawie procentu od sprzedaży.  Czyli de facto działa trochę na zasadzie agencji - firma daje mu zatwoarowany sklep, on nie wnosi wkładu, prowadzi go i nim zarządza a w zamian za to dostaje wynagrodzenie.

Jak wybrać tani biznes?

Jeśli w Twoim portfelu świeci pustką, to może warto wstrzymać się z jakąkolwiek inwestycją.  Jeśli zaś nie chcesz przeznaczać zbyt wielu pieniędzy na biznes, to warto wybrać taki, który nie będzie generować dodatkowych kosztów, czyli nie trzeba będzie zatrudniać wielu pracowników, wynajmować wielkiego lokalu w centrum miasta lub w galerii handlowej, czy dokonywać  zakupu drogiego asortymentu. Możesz także poszukać biznesu pasywnego - dodatkowego. Na pewno tańszy będzie także biznes sezonowy.

Możesz sprawdzić także KATALOG FRANCZYZ i poszukać coś adekwatnego  do Twoich możliwości finansowych. Pamiętaj jednak, że przed podjęciem decyzji o współpracy z daną firmą, warto dopytać o koszt, który trzeba będzie  ponieść, przed uruchomieniem biznesu.

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera