Wady i zalety franczyzy lodowej

14 lut 2022

Na franczyzowym rynku znajdziemy wiele formatów lodowych. Można je prowadzić przez cały rok lub tylko w sezonie. Dostępne są opcje stacjonarnych punktów, ale także mobilnych konceptów. Lodziarnię można prowadzić w lokalu, na wyspie handlowej, w formie food trucka czy rikszy. Idąc dalej, na rynku znajdziemy koncepty, które oferują tylko lody i takie, które uzupełniają swoją ofertę o inne produkty, np. o wyroby cukiernicze. Często lodziarnia to wybór biznesu na sezon.

Jakie są więc wady i zalety franczyzy lodowej?

Zalety:

1. Lody to stosunkowo prosty biznes

Lodziarnia we franczyzie, bazuje na standardowych przepisach i technikach wprowadzonych przez konkretną sieć. Często są to już gotowe produkty, półprodukty, ustalone gramatury i specjalne maszyny.  Dodatkowo jest to biznes warty zdecydowanie mniejszej uwagi franczyzobiorcy. Szczególnie jeśli decyduje się on na mobilny format. Większość konceptów przygotowuje biznes dla franczyzobiorcy "pod klucz".

2. Zazwyczaj niskie koszty inwestycji

Większość typowych franczyzowych lodziarni to formaty mobilne, które generują zazwyczaj mniejsze koszty, w porównaniu chociażby do inwestycji w supermarket czy klub fitness. Te lodziarnie uzupełnione o dodatkowe wyroby, również nie generują "arcy" kosztów. W ich przypadku należy jednak liczyć się z dodatkowymi kosztami, związanymi z wynajęciem odpowiedniego lokalu.

3. Szkolenia i serwis

Zazwyczaj, przystępując do sieci możesz liczyć na odpowiednie przeszkolenie Ciebie i Twojego pracownika/zespołu. Większość sieci odpowiada także za serwisowanie sprzętów swoich franczyzobiorców. W przypadku zepsucia maszyny do lodów, nie musisz martwić się o jej naprawę.

4. Znana marka to plus

Biznes franczyzowy jest wybierany zazwyczaj dlatego, że jest prowadzony pod znaną marką. A konsumenci lubią korzystać z usług, produktów firm, które znają.

Wady:

1. Franczyz lodowych jest mnóstwo!

Franczyz lodowych i "około lodowych" jest coraz więcej. Problemem może okazać się znalezienie dobrej i rzetelnej marki. Takiej, która przede wszystkim ma dobre opinie, jest znana i lubiana przez konsumentów. Musisz liczyć się także z konkurencją. Z uwagi na to, że nie jest to skomplikowany biznes, to nie ma gwarancji, że za rogiem nie pojawi się lodziarnia "B" - mimo że Ty dostałeś gwarancję terytorialną od swojego franczyzodawcy - "A".

2. Franczyza to licencja

Przyłączając się do sieci, musisz liczyć się z kosztami. Mogą być to opłaty comiesięczne, marketingowe i/lub % od sprzedaży. Wszystko zależy od marki, z którą chcesz współpracować.

3. Lody w zimie

Jeśli wybierzesz franczyzę lodową, dowiedz się co się będzie działo z Twoim biznesem poza sezonem. Sprawa lodziarni stacjonarnych jest o tyle prosta, że zazwyczaj mają one dodatkową ofertę, taką jak kawę, herbatę, ciasto oraz miejsce do konsumpcji w ciepłym miejscu. W przypadku lodziarni mobilnych sprawa się komplikuje.  Zazwyczaj, przestają serwować lody po sezonie i albo zamykają się do kolejnego lata, albo zmieniają ofertę na np. kołacze, hot dogi czy pączki. Czy to Ci odpowiada? Czy taki format przy trzydziestostopniowym mrozie, będzie przynosić zarobek, jak sprzedaż w ciepłe dni? Ta kwestia musi być przez Ciebie dobrze przemyślana. Sprawdź także, czy wybrany przez biznes na sezon nie wymaga opłaty całorocznej.

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook