Jakie wady ma model franczyzowy?

09 Lis 2020
artykuł eksperta

Franczyza może być doskonałym modelem biznesowym jak i utrapieniem. Jak każdy sposób prowadzenia działalności ma swoje wady. Dla jednych nie są one czymś nie do zaakceptowania, dla innych zaś mogą być ważnym wyznacznikiem w podjęciu decyzji. Jakie są największe cztery bolączki franczyzy?

1. Większy kapitał na początek

Nie jest to biznes dla osób, które zaczynają zupełnie od zera. Statystyczny franczyzobiorca to osoba, która miała już kontakt z biznesem, ma jakieś zaplecze finansowe i jeśli nie stać go na całość przedsięwzięcia, pozostałą część kredytuje lub decyduje się na również dość powszechny leasing. W przypadku rozpoczynania tradycyjnej działalności gospodarczej rzecz ma się zupełnie inaczej. Wkład własny jest z reguły znikomy i biznes jest budowany sukcesywnie w miarę dysponowania coraz większymi środkami. Zaczynając od dostępnych małych nakładów, w miarę przypływu kapitału reinwestuje się w projekt powiększając jego skuteczność, kupując lepsze wyposażenie, nowsze technologie, automatykę, zatrudniając pracowników, delegując itp. To wszystko odbywa się etapami i jest związane z tempem rozwoju przedsiębiorstwa. Tu w zasadzie decyzje są podejmowane w miarę rosnących potrzeb i odbywa się to całkowicie naturalnie.

Kupujący franczyzę natomiast musi już od samego początku liczyć się z poniesieniem większego wydatku na założenie nowej działalności i wyłożenie „od razu” większej sumy. Stopniowe dofinansowywanie nie wchodzi tu w rachubę. W tym przypadku wszystko już na nas czeka, jest zorganizowane i postępujemy według wytycznych, gdyż poszczególne etapy rozwoju zostały już dawno przerobione przez właściciela. W związku z tym, że franczyzodawca ma już ten czas budowania firmy od podstaw dawno za sobą, dzisiaj dysponuje rozruszanym biznesem i sprzedaje „gotowca”. Ten z kolei był latami modernizowany, sprawdzany, wielokrotnie korygowany, ulepszany i na obecnym etapie jest już tylko powielany. Pomysłodawca spędził lata na przyglądaniu się swojemu „dziecku", poznał jego mocne oraz słabe strony i dziś wypuszcza na rynek coś, co nadaje się już tylko do kopiowania. Oferuje pełnosprawny i skończony projekt, przetestowany i sprawdzony w praktyce. To koncepcja która została zweryfikowana w czasie, najlepsza na ten moment - nie wymagająca znaczących poprawek poza drobnym liftingiem, który jest wymuszony przez upływający czas i dokonujące się wokół zmiany.

2. Rygorystyczne wytyczne

Pole jakiegokolwiek manewru jest tu praktycznie ograniczone do minimum, a w niektórych przypadkach można wręcz powiedzieć, że nie ma go wcale. Wszystkie rzeczy związane z placówką, nawet drobiazgi jak kolorystyka, umiejscowienie logo, układ pomieszczeń, towar, ubiór personelu itp. są z góry określone w aneksie do głównej umowy. Nie ma tu mowy o własnej inicjatywie, sprzedaży innych produktów, jakiejkolwiek kreatywności czy indywidualizowaniu przedsięwzięcia. Całość konceptu została skrupulatnie opisana w dokumencie, a partnerzy mają za zadanie kopiować kompletnie wszystko z należytą starannością i dokładnością. Wszelkiego rodzaju odstępstwa spotykają się z przykrymi konsekwencjami - najczęściej finansowymi (w przypadku rażących zaniedbań również rozwiązaniem umowy i nierzadko batalią sądową). Placówka jest poddawana stałej kontroli, by monitorować poprawność realizacji przedmiotu umowy, korygować niedociągnięcia czy poprawiać błędy. Na samym początku działalności franczyzodawca zwykle bywa dość elastyczny i nie egzekwuje niedociągnięć czy błędów, ale wraz z upływem czasu i nabywania doświadczenia niekoniecznie możemy liczyć na „taryfę ulgową”. Ideą franczyzy jest, by cała działalność przebiegała w sposób identyczny we wszystkich funkcjonujących placówkach, co zapewnia min. rozpoznawalność marki na rynku. Produkt jest wystarczająco dobry i jedyne co można z nim robić to wiernie kopiować - nie ma tu miejsca na indywidualizm. W grę wchodzi pełna powtarzalność. Dla osób lubiących wyzwania, zmiany, dynamikę, franczyza z pewnością nie będzie wymarzonym pomysłem na własną działalność, gdyż jest to działanie raczej cykliczne i niekiedy monotonne.

Pozostałe dwie bolączki franczyzy w kolejnym wpisie.

Jakie wady ma model franczyzowy?

 

 

 

 

 

 

 

 

***

Polecamy także:

"Umowa franczyzy musi być uczciwa dla obu stron" - kolejne spotkanie Zespołu ds. Franczyzy

"Umowa franczyzy musi być uczciwa dla obu stron" - kolejne spotkanie Zespołu ds. Franczyzy

Jakie wady ma model franczyzowy?

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera