Nanosklepy przyszłością polskiego retailu?

12 Lip 2020
źródło: informacje prasowe
foto: wiadomoscihandlowe

Najnowsze statystyki pokazują, że coraz więcej sieci detalicznych szuka rozwiązania w małych sklepach. Okazuje się, że takie koncepty znów cieszą się popularnością i są chętniej odwiedzane niż wielkie supermarkety. Co więcej, tradycyjne sklepy są zastępowane tymi autonomicznymi. Jakie firmy obecnie testują nanosklepy?

Autonomiczne, kontenerowe sklepy, bez kasjerów wyposażane są przede wszystkim przez amerykańską firmę AiFi, która współpracuje z sieciami takimi jak: Żabka, Carrefour, Albert Heijn, Valora oraz Loop. To dla dla tych sieci firma przygotowuje pilotaże i uruchamia nanosklepy.

Obecnie na świecie działa 10 sklepów autonomicznych, wyposażonych w technologię od AiFi. Tego rodzaju placówki można znaleźć w Amsterdamie, Paryżu, Szanghaju, Teksasie, Kalifornii i Poznaniu. W planach AiFi jest uruchomienie do końca 2021 roku 330 nanosklepów.

Jak działają nanosklepy?

Zakupy odbywają się bez kasjera i zazwyczaj są otwarte 24 godziny na dobę, przez siedem dni w tygodniu. To duży atut tego konceptu. W większości z nich zakup nie wymaga kasowania produktu. Klienci wchodzą do nanosklepu poprzez kod QR, który generują w aplikacji mobilnej. Następnie wybierają produkty z półek. Wzięcie z półki produktu jest automatycznie zauważone przez aplikację i zapisane w wirtualnym koszyku. Po opuszczeniu sklepu aplikacja sumuje zabrane zakupy i pobiera z konta określoną kwotę.

Sklepy autonomiczne zastąpią te "normalne"?

Nanosklepy cieszą się popularnością wielkich sieci convenience takich jak Żabka, Carrefour. Zachęcają one przede wszystkim tym, że nie wymagają obsługi pracowników i mogą być bez przerwy otwarte. Dzięki swoim niewielkim rozmiarom mogą być otwierane w lokalizacjach, w których nie mógłby powstać sklep o standardowych wymiarach.

Pierwszy nanosklep powstał na holenderskim lotnisku Schiphol. W Polsce są również testowane takie rozwiązania, m.in. przez sieć Żabka, która testuje swój autonomiczny sklep w Poznaniu. Według portalu wiadomoscihandlowe.pl niebawem mogą się pojawić kolejne, oddane do użytku nano-żabki. Ich udostępnienie jest planowane wstępnie na drugą połowę 2020 roku.

Podobne opcje realizuje również sieć Carrefour i Lewiatan, gdzie do swojej oferty wprowadza kontenery, które wydają zakupy jak automaty vendingowe.

***

Polecamy także:

Carrefour wprowadza do oferty "gorące obiady w minutę"

 

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera