Niezatapialna franczyza w dobie kryzysu

08 kw. 2020

Skoro wybrałeś/aś ten artykuł, to jesteś zainteresowany/a lub ciekawi Cię jaka franczyza  może być stabilna. Istnieją dwie szkoły. Jedna z nich nakazuje analizować, oceniać ryzyko i prowadzić biznesy odporne na wszelakie kryzysy. Inna zaś mówi, że tylko ryzykanci zdobywają świat. Jednak w dobie obecnej pandemii, o której „krzyczą” wszystkie media ciężko podążać za planami. Po jej zakończeniu, niejeden z nas zastanowi się dwa razy – zanim zainwestuje w jakikolwiek biznes.

Poniższe cechy biznesu nie są wyrocznią i nie podejmą za Ciebie decyzji. Być może uchronią przez wchodzeniem w biznes, który może okazać się kompletnym niewypałem.

1. Niezbędność

Jeśli boisz się „utopić pieniądze”, zainwestuj we franczyzę, która oferuje produkty lub usługi niezbędne do przetrwania. Wtedy jest mała szansa, że podczas kryzysu staniesz się bankrutem! Wybieraj sektory kluczowe takie jak: apteki, sklepy spożywcze, stacje paliw, usługi transportowe i logistyczne, ale także branże zajmujące się niezbędnymi naprawami np. aut. Musisz się również zastanowić czy biznes, który zamierzasz uruchomić cieszyłby się zainteresowaniem mimo kryzysu. A dodatkowo czy korzystanie z Twoich usług lub produktów byłoby jedną z najpotrzebniejszych rzeczy – w przypadku ograniczonego budżetu klienta.

2. Wsparcie

Epidemia to doskonały moment na case study przypadków. Kryzys pokazuje, na jakie sieci można liczyć. Ważne jest też, abyś zastanowił się czego nie umiesz, w czym jesteś słaby. Szukaj sieci, która oferuje szkolenia, i w której dowiesz się jakie masz zagwarantowane wsparcie. Pomyśl, co by Ci sprawiało największą trudność. Następnie zbadaj czy będzie Ci w stanie ktoś w tym aspekcie pomóc. Pamiętaj, że niezależność jest ważna. Ale im więcej pomocy, tym mniej błędów.

3. Historia

Statystycznie – im dłużej na rynku, tym stabilniej. To trochę jak w życiu prywatnym. „Człowiek uczy się na błędach, podobnie jak każda firma. Dlatego stabilnością cieszą się firmy założone jeszcze w latach dziewięćdziesiątych. Zauważ, że wiele franczyzowych gigantów opiera się na historii. Receptura dziadka, pomysł szalonego utalentowanego nastolatka, który zaangażował w biznes całą rodzinę. Historia firmy to nie tylko jej podwaliny marketingowe, ale także filary, które ją utrzymują na rynku.

4. Gotowość na zamiany

Filarem firmy jest historia. Pamiętajmy jednak, że nie ma firmy bez ścian, które dodatkowo czasem trzeba pomalować lub zburzyć. Cechą stabilnej firmy są właśnie te ściany, które muszą być elastyczne. Pamiętajmy, że sieć pomimo swojej historii „musi iść z duchem czasu”. Czyli dopasowywać się do zmieniającej się grupy docelowej i ich potrzeb. Brak elastyczności można poznać szczególnie teraz podczas pandemii. Brak marketingu online, zero informacji o firmie w Internecie, brak jakichkolwiek rozwiązań cyfrowych - są obecnie powodem do jej zamknięcia lub szybkiego kursu z obsługi komputera. Jest wiele na rynku firm, które opierają się na tych stałych filarach, ale aby jeszcze bardziej docierać do klientów ciągle się unowocześniają.

 

***

Polecamy także:

Jaki biznes zarobi na światowej pandemii?

 

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook