Od franczyzy do firmy w pudełku

14 cze 2022

Wiele osób marzy o rozpoczęciu prowadzenia własnej firmy lub rozwinięciu już posiadanej działalności. Nie jest to jednak łatwe zadanie, co  pokazują dane z bazy REGON. Tylko w zeszłym roku swoje funkcjonowanie zakończyło 167 tys. działalności gospodarczych. Jakie bariery czekają na młodych przedsiębiorców i jak można je pokonać przy wsparciu modelu franczyzowego i nowoczesnych metod finansowania?

Przeszkody na drodze przedsiębiorcy

Budowa i rozwój własnego biznesu zawsze stanowiły ogromne wyzwanie. W dzisiejszych czasach jest to zadanie jeszcze trudniejsze ze względu na dużą niepewność rynkową. Wysoka inflacja, konflikt zbrojny na Ukrainie, szybko rosnące stopy procentowe – to najważniejsze z czynników które wzmagają awersję do ryzyka.

Istnieją również liczne wyzwania niezależne od sytuacji ogólnogospodarczej i pandemicznej. Pierwsze i najbardziej podstawowe to znalezienie odpowiedniego modelu biznesowego. Wielu młodych przedsiębiorców zaczyna z bardzo ogólnym pomysłem na swoją działalność, zakładając, że szczegóły doprecyzują później lub tworzą plan, bazując na założeniach, które nie zostały poddane odpowiedniej walidacji. To z kolei stanowi prostą drogę do problemów i w najlepszym wypadku dużej ilości stresu związanego z reorganizacją sposobu działania, a w najgorszym do zakończenia działalności.

Innymi ważnymi elementami, które dotyczą zarówno początkujących przedsiębiorców, jak i tych, którzy chcą dokonać ekspansji swojej firmy, są dobór odpowiedniej lokalizacji oraz optymalnego wyposażenia. Są to bardzo czasochłonne procesy, które wymaga dużego wysiłku i wiedzy.

Odpowiedź na wszystkie te wyzwania oferują sieci franczyzowe, które oferują sprawdzoną markę, model działań i standardy, wskazują najlepsze narzędzia oraz udostępniają lokalizację lub oferują wsparcie w jej znalezieniu.

Finansowanie – największy problem przedsiębiorców

Sieci franczyzowe w większości nie oferują jednak odpowiedzi na najtrudniejsze dla wielu przedsiębiorców wyzwanie – pozyskiwanie finansowania.

Przykładowo - otwarcie salonu kosmetycznego wymaga budżetu w wysokości około 200 tysięcy złotych, zaś myjni bezdotykowej minimum 130 tysięcy. Pozyskanie takiej kwoty wymaga od większości osób zainwestowania wszystkich swoich oszczędności albo poszukiwania zewnętrznego finansowania takiego jak kredyt lub leasing.

Niestety w praktyce dostęp do tego typu produktów, zwłaszcza kiedy wysokość potrzebnego kapitału jest liczona w sześciu cyfrowych kwotach, a stopy procentowe stale rosną, jest bardzo utrudniony. Najbardziej odczuwalne jest to dla osób, które dopiero rozpoczynają prowadzenie firmy lub ich działalność ma mniej niż 2-3 lata i chcieliby się rozwijać.

Skomplikowane procedury, duża ilość potrzebnej dokumentacji, konieczność posiadania poręczycieli – to wszystko powoduje, że procedura uzyskania klasycznych form finansowania staje się nie tylko trudna, ale również bardzo czasochłonna. Do tego dochodzą coraz wyższe koszty odsetkowe oraz długi okres zobowiązania, który zmniejsza elastyczność firmy.

Subskrypcja – nowoczesna odpowiedź na problemy z finansowaniem

Alternatywę dla tradycyjnych form finansowania stanowi subskrypcja. Dzięki niej przedsiębiorca nabywa prawo do korzystania z przedmiotu w zamian za comiesięczną opłatą. Ze względu na fakt, że ocena ryzyka opiera się na zmianie wartości przedmiotu subskrypcji w czasie, a nie ryzyku kredytowym, procedury są znacznie prostsze i krótsze.

-Subskrypcja stanowi świetne narzędzie dla osób, które chcą budować elastyczny, łatwo skalowalny biznes. W ramach umowy przedsiębiorca otrzymuje cały potrzebny sprzęt za przewidywalną, miesięczną opłatą. Umowy zazwyczaj zawierane są na krótki okres np. 12 miesięcy. – tłumaczy Mariusz Szałagan, prezes zarządu grupy WeSub –  Jeżeli biznes nie odniesie sukcesu istnieje możliwość łatwego zwrotu sprzętu, zaś w przypadku gdyby okazało się, że potrzeby są większe niż w pierwotnych symulacjach, istnieje łatwa możliwość rozszerzenia subskrypcji o kolejne maszyny. Na koniec umowy przedsiębiorca może zdecydować czy chce wymienić sprzęt na nowy, przedłużyć umowę i korzystać z tych samych urządzeń za niższą miesięczną opłatę lub wykupić wynajmowane wyposażenie na własność.  Nie ma tutaj również kwestii opłaty wstępnej, która występuje w leasingach. Zamiast tego przedsiębiorca wpłaca w pełni zwrotną kaucję.

Jako iż większość specjalistycznych urządzeń w długim terminie zazwyczaj utrzymuje swoją wartość, miesięczne koszty związane z ich subskrypcją są odczuwalnie niższe od raty leasingu tej samej maszyny. Dzięki temu, zamiast wydawać 20-30 tysięcy na urządzenie do gabinetu kosmetycznego, można wynająć większość potrzebnego wyposażenia za kwotę około 4000 złotych miesięcznie, co znacznie ogranicza barierę wejścia.

Subskrypcja + franczyza = firma w pudełku

Subskrypcje w połączeniu z modelem franczyzowym, oferują odpowiedź na wszystkie problemy początkujących przedsiębiorców.

W ramach franczyzy przedsiębiorcy otrzymują sprawdzony model biznesowy, rozpoznawalną markę, a często także dokładną lokalizację lub wsparcie w jej znalezieniu. Z kolei subskrypcje pozwalają na pozyskanie wyposażenia bez konieczności jednorazowego wydawania dużej ilości gotówki lub przechodzenia skomplikowanych procedur związanych z leasingiem, lub kredytem.

-Subskrypcje i model franczyzowy tworzą razem wyjątkową synergię. – mówi Mariusz Szałagan, prezes zarządu grupy WeSub – Franczyzodawcy mogą dzięki nowoczesnym metodom finansowania zaoferować kompletne rozwiązanie obejmujące zarówno know-how, jak i wyposażenie udostępniane, za co miesięczną opłatą. Wszystko razem buduje coś, co można określić jako firmę w pudełku, czyli komplet narzędzi potrzebnych do rozpoczęcia działalności.

Dla kogo firma w pudełku

Firma w pudełku jest uniwersalnym modelem, który sprawdzi się w praktycznie każdej branży. Można go zastosować zarówno dla lokalnej pizzerii, salonu optycznego, jak i firmy ślusarskiej. Taką formą działania szczególnie powinny zainteresować się dwie grupy przedsiębiorców – lokalne firmy, które poszukują możliwości rozwoju oraz już aktywnych na rynku franczyzodawców, którzy chcieliby przyspieszyć rozwój swojej sieci.

-Lokalni przedsiębiorcy zazwyczaj posiadają ogromne doświadczenie, wypracowane własne standardy i metody pracy oraz markę na poziomie lokalnym. – mówi Mariusz Szałagan, prezes zarządu grupy WeSub – Firma w pudełku stanowi dla nich atrakcyjną możliwość dokonania ekspansji firmy i kapitalizacji wszystkich wspomnianych wcześniej atrybutów. Jest to układ, w którym wszystkie zaangażowane strony uzyskują coś dla siebie – lokalny przedsiębiorca powiększa zasięg swojej firmy i uzyskuje stałe dochody z punktów franczyzowych, franczyzobiorca dostaje sprawdzone rozwiązania, wsparcie na start i wszystkie narzędzia potrzebne do prowadzenia biznesu.

W przypadku istniejących już sieci franczyzowych firma w pudełku może stanowić atrakcyjne narzędzie do przyspieszenia swojego rozwoju.

-Jednym z elementów, który powstrzymuje franczyzobiorców przed wejściem w daną sieć, jest konieczność poniesienia dużych kosztów początkowej inwestycji - wskazuje Mariusz Szałagan, prezes zarządu grupy WeSub – Subskrypcje stanowią element, który pozwala obniżyć barierę wejścia i tym samym zwiększyć atrakcyjność danej franczyzy w oczach franczyzobiorców. Dziś, w Polsce bardzo mało sieci dostrzega jeszcze potencjał tego rozwiązania, co jest szansą dla tych, którzy jako pierwsi zdecydują się na wprowadzenie tego typu opcji do oferty.

Materiał partnera

Zobacz także: 6000 franczyzobiorców prowadzi sklepy Żabka w 950 miejscowościach!

Sprawdź nas także na Facebooku

FRANCZYZA INFO

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Sebastian Kaniewski
facebook