Pandemia COVID-19 przeniosła proces rekrutacyjny do sieci

18 wrz 2020
artykuł eksperta

Rekrutacja online już od lat zyskuje na popularności zarówno przez korzystny wpływ na finanse firmy, jak i na udogodnienia w procesie rekrutacji dla osób ubiegających się o pracę. Obecna sytuacja związana z wirusem COVID-19 niemalże zmusiła pracodawców do przeniesienia procesu rekrutacyjnego do sieci w celu ograniczenia możliwości rozprzestrzeniania się go.

Według badań Aberdeen Group, aż 73% osób w wieku 18-34 lat znalazło pracę za pomocą portali społecznościowych, co pokazuje, jak ważnym elementem w dzisiejszych czasach jest Internet na rynku pracy. Portale społecznościowe takie jak LinkedIn, czy Facebook dają niespotykany dotąd dostęp do ogromnej liczby pracowników niemalże z każdego zakątka świata. Mimo wielu zalet pozyskiwanie pracowników w formie zdalnej ma również wiele wad, które można częściowo wyeliminować modyfikując i dostosowując proces rekrutacyjny.

Pandemia COVID-19 zabrała ważne narzędzie działów HR w procesie rekrutacji

Alberta Meharabian – amerykański naukowiec sformułował zasadę, która mówi, że aż 55% naszego przekazu składa się na komunikację niewerbalną, 38% na ton głosu, natomiast jedynie 7% odpowiada za treść. Proporcje te oczywiście mogą się różnić w przypadku rozmów rekrutacyjnych, podczas których merytoryka wypowiedzi w szczególny sposób nabiera znaczenia. Nie zmienia to natomiast faktu, że w każdym typie komunikacji, niezależnie od otoczenia i celu dialogu, to jak wygląda przekaz niewerbalny odgrywa ogromną rolę. Obecna sytuacja związana z pandemią COVID-19 niemal zmusiła działy HR do przeprowadzania rozmów rekrutacyjnych w formie zdalnej, co pozbawiło rekruterów bezcennego narzędzia w procesie rekrutacji – analizy zachowań oraz mowy ciała starających się o posadę pracowników. Dlatego proces rekrutacji w formie zdalnej bez wątpienia wymaga zastosowania dodatkowych narzędzi, które pozwolą na ocenę cech osobowości pracowników.

Pandemia COVID-19 zmusza działy HR do wdrożenia dodatkowego elementu w procesie rekrutacyjnym

Przez wzgląd na formę przeprowadzanej rekrutacji ocena cech kandydatów jest w znaczny sposób utrudniona, dlatego istotne jest wykorzystanie dostępnych narzędzi, które pozwalają na weryfikacje ich kompetencji na dane stanowisko, jeszcze przed pierwszym kontaktem. Poprzedzając rozmowę rekrutacyjną, należy poddać potencjalnych pracowników testom i zadaniom, które umożliwiają przefiltrowanie niepasujących do wymagań firmy kandydatów. Już na pierwszym etapie pozwoli to ograniczyć zarówno czas, jak i koszty finansowe związane z procesem pozyskiwania nowych pracowników. Przykładowymi narzędziami mogą być między innymi testy zdolności, które pozwalają na ocenę funkcjonowania poznawczego, behawioralnego i emocjonalnego, czy testu osobowości, który określa stopień wpasowania w kulturę firmy. Należy również skonfrontować starającego się o pracę z problemami, z którymi może się spotykać w miejscu pracy, co pozwoli na ocenę umiejętności rozwiązywania problemów. Na rynku można znaleźć wiele narzędzi, które umożliwiają chociaż częściowe poznanie cech osobowości kandydata.

Pandemia COVID-19 przeniosła proces rekrutacyjny do sieci

Reputacja firmy jest kluczowa dla pracowników

W procesie rekrutacyjnym niezwykle ważną rolę odgrywa strona internetowa, która nie tylko powinna przyciągać klientów, ale również potencjalnych pracowników. Istotne jest, aby witryna internetowa w jasny, konkretny sposób dostarczała informacji na temat profilu działalności, szans rozwoju, misji i wizji firmy w taki sposób, aby kandydaci mieli pełne rozeznanie na temat miejsca pracy, w którym chcieliby znaleźć zatrudnienie. Badania przeprowadzone w 2017 roku dobitnie pokazują, jak ważna jest dobrze skonstruowana strona internetowa pod kątem potencjalnych pracowników, ponieważ aż 64% kandydatów po znalezieniu oferty szuka informacji na temat firmy w Internecie, natomiast 37% badanych stwierdziło, że nie podejmie próby rekrutacji, jeżeli nie znajdzie wystarczających informacji na temat miejsca pracy. Warto mieć na uwadze również dbanie o reputacje firmy na stronach zbierających recenzje stanowisk. Ważne jest szybkie i umiejętne radzenie sobie z pojawiającymi się z potencjalnymi negatywnymi opiniami na temat firmy. Korzystną praktyką również jest motywowanie pracowników do pozostawiania opinii o aktualnym stanowisku, gdyż buduje to pozytywną reputację w sieci. Jest ona niezwykle ważna na rynku pracy, ponieważ aż 92% pracowników rozważyłoby odejście z dotychczasowego stanowiska, jeżeli zaproponowano by im inną rolę w firmie cieszącej się doskonałą reputacją.

Przeniesienie do sieci – przyszłość procesów rekrutacyjnych?

Mimo wielu zalet, jakie niesie za sobą przeprowadzanie procesu rekrutacyjnego w formie zdalnej, należy również pamiętać, jak ważna jest interakcja podczas poszukiwania idealnego pracownika. Zbytnie poleganie na rekrutacji online może doprowadzić do sytuacji, w której nie będziemy w stanie poznać osobowości kandydata, a jedynie jego internetowe oblicze. Dlatego więc wszystko wskazuje na to, że jeszcze przez długi czas nie będziemy w stanie opierać się na korzystaniu jedynie z tej formy, natomiast wszelkie trendy wskazują na dążenie firm do optymalnego połączenia tradycyjnych etapów rekrutacyjnych oraz tych, które wymusiła na działy HR sytuacja związana z pandemią COVID-19.

autor tekstu: Marek Gorajek, Business Consultant w ConQuest Consulting

***

Polecamy także:

5 najczęściej popełnianych błędów w rekrutacji pracowników

5 najczęściej popełnianych błędów w rekrutacji pracowników

 

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook