"Od pracownika do przedsiębiorcy – czyli jak franczyza zmieniła rynek pracy” - tak nazwano debatę, którą przeprowadzono w ramach ww. konkursu. Punktem wyjścia do tej rozmowy były między innymi wyniki sondażowe, które pokazywały, że prawie połowa Polaków nie jest zadowolona ze swojej pracy. A franczyza staje się coraz popularniejsza. Biorąc pod uwagę, że wielu z ankietowanych myśli o pracy na własny rachunek, to otworzenie własnego biznesu pod znanym brandem może być dobrą szansą na spełnienie zawodowych ambicji.
- Franczyza w Polsce rozwija się dynamicznie na tle innych krajów i sądzę, że ten trend wzrostowy będzie trwał. Z naszych analiz wynika, że tempo przyrostu liczby franczyz w Polsce, to około 5 proc. z roku na rok (zarówno liczby franczyzobiorców, jak i liczby dostępnych systemów franczyzowych). W innych krajach rozwiniętych, tj. Wielka Brytania, Francja czy Niemcy, ten przyrost jest na poziomie 1-2 proc. z roku na rok – wyjaśnia Grzegorz Łaptaś, partner PwC.
Franczyza dla jednych jest drogą do sukcesu i pomysłem na biznes, dla innych wciąż pozostaje tylko jednym z wielu ekonomicznych terminów. Niepodważalnymi argumentami płynącymi z tego rozwiązania jest współpraca ze stabilnym partnerem, który zwiększa szanse na sukces danego biznesu, daje możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań technicznych i technologicznych, rozpoznawalnego na rynku znaku towarowego i wsparcia marketingowego. A to na starcie może dać przewagę konkurencyjną nad biznesowymi wolnymi strzelcami - czytamy w dostarczonym komunikacie prasowym.
- Franczyza tworzy nowe biznesy, nowe miejsca pracy, w konsekwencji zmniejsza bezrobocie i przyczynia się do aktywizacji zawodowej. W Polsce duch przedsiębiorczości jest bardzo silny. Większy odsetek ludzi czynnych zawodowo, w porównaniu z innymi krajami Europy Zachodniej, myśli o pracy na własny rachunek. Jeśli więc mamy ograniczony kapitał i chęć założenia własnego biznesu – franczyza jest dobrym pomysłem na osiągnięcie sukcesu – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej.
Jak pokazują badania, najbardziej zadowolone ze swojej pracy są osoby prowadzące własną działalność gospodarczą i pracownicy etatowi. Na zawodowym rynku liczy się stabilność i zaufanie do swoich pracodawców. W przypadku osób decydujących się na franczyzę, istotne są relacje z franczyzodawcami.
Z danych Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) wynika, że w okresie od 1 stycznia 2019 r. do 11 marca 2020 r., czyli do dnia ogłoszenia w Polsce stanu epidemicznego, liczba aktywnych działalności gospodarczych w kraju wzrosła z 2,40 mln do 2,47 mln. Dziś w Polsce działa 1310 sieci franczyzowych i 83 tys. franczyzobiorców. Najbardziej popularnymi biznesami są: handel – sklepy spożywcze oraz usługi – koncepty gastronomiczne. Z badań sondażowych wynika, że 43 proc. ankietowanych ma negatywną lub bardzo negatywną opinię o swoim pracodawcy - czytamy w dostarczonym komunikacie prasowym.