Praca na etacie nieatrakcyjna dla ponad połowy Polaków!

30 czerwca 2021
źródło: materiały prasowe
foto: unsplash

Z badania Przedsiębiorczość Polaków, przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy wynika, że ponad połowa Polaków (50,8%) postrzega pracę na własnym, w firmie rodzinnej lub jako freelancer jako atrakcyjniejszą formę pracy. Dla większości młodych ankietowanych, praca na etacie jest mniej atrakcyjna. W "pokoleniu Z", tylko co czwarta osoba - 26,2% deklaruje chęć zatrudnienia się u kogoś w firmie. 

Praca na etacie nieatrakcyjna dla ponad połowy Polaków!

- Każdego dnia w Polsce powstaje około 1000 nowych firm. Jedynie w maju br. działalność rozpoczęło 31 997 nowych podmiotów (wg Centralny Ośrodek Informacji Gospodarczej) – to najwięcej w skali miesiąca od początku tego roku. Polacy zdecydowanie są narodem przedsiębiorczym, mimo że warunki do prowadzenia i rozwijania biznesu w Polsce aż 40% z nas ocenia jako niekorzystne. Chęć pracy na własny rachunek charakteryzuje szczególnie najmłodsze pokolenie Z – 61 % młodych urodzonych po 1994 r. za najatrakcyjniejszą formę pracy uważa własną firmę (39,7%), pracę w jako freelancer (11,1%) lub w firmie rodzinnej (10,2%) - czytamy w komunikacie.

Własny biznes synonimem niezależności i wolności dla młodych ludzi

Dlaczego młodzi ludzie chcą pracować na własny rachunek?

  • 34% badanych z "pokolenia Z" uważa, że własny biznes to szansa na niezależność finansową
  • 29% ankietowanych, własną firmę utożsamia z życiowym sukcesem, a przy tym widzi ją jako szansę na realizację swoich pasji i marzeń (27%). Ankietowani mają świadomość, że praca na swoim wymagać będzie od nich większego nakładu pracy niż na etacie (22% wskazań).

Praca na etacie nieatrakcyjna dla ponad połowy Polaków!

Czym różnią się pokolenia?

Zmieniające się oczekiwania względem biznesu i sposobu jego prowadzenia, istotnie wpływają na firmy rodzinne i ich dalszy los. Na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat wiele zmieniło się w podejściu do pracy oraz własnej firmy. Niezmiennie dla wszystkich pokoleń kluczową wartością jest dbanie o wysoką jakość usług lub produktów – tak wskazało łącznie 40,3% badanych. Jednak dalej priorytety już nie są tak spójne.

  • Najstarsze pokolenie - Baby Boomers charakteryzuje silnie wykształcony etos pracy, więc na drugim miejscu najważniejszych wartości w prowadzeniu własnej firmy stawiają zarówno docenianie współpracowników, jak i działanie w zgodzie z etyką (obydwie wartości wskazało aż 37% respondentów).
  • Dla najmłodszego pokolenia ważne są natomiast inne wartości – wśród priorytetów wyżej stawiają inwestowanie w rozwój firmy (41%) oraz dbanie o jej wizerunek i reputację (34%). To również dla nich w porównaniu do innych pokoleń zdecydowanie ważniejszą rolę w myśleniu o własnej firmie odgrywa maksymalizacja zysku (25%), na którą wskazało jedynie 10% przedstawicieli najstarszego pokolenia.

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera