Obecna sytuacja powoduje dezorientację w każdej branży. Jak to wygląda w sieciach franczyzowych? Czy wszyscy franczyzobiorcy mogą liczyć na pomoc z centrali w dobie koronawirusa? Specjalnie dla Państwa przeprowadziliśmy sondę wśród sieci franczyzowych, w której zapytaliśmy jak wspierają swoich franczyzobiorców w tym ciężkim okresie. Dodatkowo poprosiliśmy o prognozy na najbliższe dwa - trzy miesiące.
Przez najbliższe dni będziemy specjalnie dla Państwa kontynuować cyklicznie sondy przeprowadzone w sieciach franczyzowych, które wyraziły na to zgodę. Tym razem zapraszamy do przeczytania odpowiedzi, którą nam przekazała Pani Irena Ockova- Rzeczniczka Subway.
Jak wspieracie Państwo swoich franczyzobiorców i jakie przewidujecie Państwo prognozy na przyszłe dwa- trzy miesiące?
odpowiedź Subway:
Subway redukuje cotygodniową opłatę franczyzową (royalties), aby pomóc franczyzobiorcom:
Warszawa, 23 marca 2020 – Subway ogłosił 50% obniżkę cotygodniowej opłaty franczyzowej, płaconej przez franczyzobiorców, z 8% do 4%. W trudnych czasach pomoże to restauracjom, które pozostają otwarte. Sytuacja w związku z koronawirusem zmienia się dynamicznie, dlatego marka Subway ocenia sytuację cotygodniowo. Dyrektor Regionu Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), Martin Princ komentuje: "Obecna sytuacja krytycznie wpływa na sektor gastronomiczny. Od dłuższego czasu, pod wpływem wzrostu kosztów pracy i produktów, warunki nie są najlepsze. Teraz dodatkowo w branżę uderza coś, czego nikt sobie nawet nie wyobrażał. Mówimy nie tylko o Polsce czy Europie, lecz o globalnym rynku. Wierzę, że stopniowo będą podejmowane środki , aby pomóc naszym franczyzobiorcom w sprostaniu tej sytuacji, chociaż nie będzie to łatwe. Wszystko zależy od tego, jak szybko zapanujemy nad pandemią Covid-19.”
Od wielu tygodni kierownictwo firmy śledzi rozwój sytuacji, jeżeli chodzi o środki ostrożności w Europie. Przygląda się jak zachowują się państwa w czasie kryzysu i jakie kolejne kroki podejmują. Rzeczniczka Irena Ockova mówi: „W czasie gdy wirus zaczął szeroko rozprzestrzeniać się we Włoszech, nie mieliśmy ani jednego przypadku zakażenia w regionie CEE. Wyglądało na to, że mamy “dość czasu” na adaptację. Tydzień później odczuliśmy ogromny zwrot. Liczba osób zakażonych w większości krajów regionu CEE była mniejsza, ale też kroki ostrożności podjęte były szybciej i były bardziej zdecydowane niż na zachodzie. Szybciej podejmowaliśmy decyzje o zamknięciach restauracji niż nasi koledzy z biur w Europie Zachodniej. Już na początku pandemii w naszym regionie staliśmy się lepiej przygotowani do nadchodzącej sytuacji, na przykład jeśli chodzi o komunikację z gośćmi online i offline, czy podjęcie środków ostrożności w restauracjach.”
Higiena na pierwszym miejscu.
Subway zawsze utrzymuje wysokie standardy higieniczne, zarówno przed jak i w czasie Pandemii COVID – 19. Sieć ma największą liczbę restauracji na świecie, jest ich ponad 40,000. Restrykcyjnie przygląda się restauracjom i ich podejściu do bezpieczeństwa żywności, higieny pracowników i ogólnie standardów czystości sprzętu, wyposażenia oraz całych restauracji. W dzisiejszych “czasach online” nawet jedno potknięcie może okrążyć świat w krótkim czasie.
„Naszą pierwszą reakcją na wiadomość o szerzeniu się koronawirusa było zaostrzenie wymagań higienicznych. Przestrzegamy zaleceń władz lokalnych oraz myślimy, jak jeszcze lepiej i skuteczniej chronić zdrowie naszych gości i pracowników. Zanim zamknęliśmy drzwi restauracji, wyeliminowaliśmy wszystko, co mogło być dotykane przez gości – pokrywki do napojów, koszyki i tace, słomki, butelkowane napoje. Pracownicy restauracji kilkakrotnie w ciągu godziny używają tylko certyfikowanego mydła antybakteryjnego, przygotowują jedzenie często zmieniając rękawiczki. W dalszej kolejności wprowadziliśmy monitorowanie stanu zdrowia pracowników, płatność w miarę możliwości tylko kartami płatniczymi, a obecnie kierujemy nasze wysiłki w stronę dostaw i zakupów tylko na wynos ( tam gdzie to dostępne i możliwe). Chcemy również, aby były one tak bezpieczne, jak to tylko możliwe. Franczyzobiorcy są informowani na bieżąco, co i jak robić”, podsumowuje Martin Princ.
Na przykład, obecnie szeroko propagowane dokładne mycie rąk, jest obszernie opisane w naszych instrukcjach operacyjnych. Konsultanci Subway pomagają pracownikom w przestrzeganiu procedur mycia rąk, doradzając im, aby myjąc ręce śpiewali piosenkę „Happy Birthday”. Ma to na celu prawidłowe określenie czasu mycia całych rąk. Kolejną przewagą marki jest posiadanie certyfikowanego mydła antybakteryjnego, którego działanie nie musi być wzmacniane dodatkową dezynfekcją. To również korzyść, zwłaszcza, że dostępność żeli antybakteryjnych jest na rynku ograniczona.
Subway przygotowuje się do powtórnego otwarcia.
Marka Subway posiada restauracje w ponad stu krajach i pytanie jest “Na ile z nich nie wpłynie obecna sytuacja?” Koronawirus jest tematem numer jeden w naszych biurach i wśród franczyzobiorców, którzy są właścicielami indywidualnych restauracji. Sieć przeprowadza burzę mózgów i wykorzystuje czas na obmyślanie strategii, jak pomóc franczyzobiorcom w sytuacji bardzo niskiej sprzedaży. „Koncentrujemy się na alternatywnych sposobach bezpiecznej sprzedaży naszym gościom. Wykorzystujemy ten czas również na przygotowanie do powtórnego otwarcia restauracji. Chcemy wrócić w pełnej sile”, mówi Szef Marketingu dla regionu, Milan Obetko.
***
Polecamy także:
Sonda: wsparcie franczyzobiorców w dobie koronawirusa- komentarz Grupy Muszkieterów