SPAR: "Chcemy być w sercu społeczności" [WYWIAD]

29 kw. 2021

- Patrząc na naszą działalność globalnie, skupiamy się bardziej na wygodnych lokalizacjach „po sąsiedzku” – a nie takich, jak zamknięte duże centra. Chcemy być w sercu społeczności, którym służymy i to jest powód, dla którego centra handlowe nie są kluczową częścią naszej strategii - mówi  Tomasz Syller, CEO i członek Zarządu Wasz Sklep SPAR. 

W ubiegłym roku, systematycznie przybywało sklepów z logo SPAR. Gdyby nie pandemia byłoby ich jeszcze więcej?

Pandemia nie wpłynęła na naszą długofalową strategię rozwoju na polskim rynku i nadal realizujemy nasze ambitne plany.

W komunikatach mediowych pojawia się ostatnio bardzo dużo informacji o SPAR. W planach między innymi właśnie ekspansja. Czy padają liczby? Ile sklepów franczyzowych może się pojawić pod Państwa szyldem w 2021 roku?

Szansa na wzrost rynku jest ogromna, dlatego nieustannie pracujemy nad rozwojem sieci SPAR w Polsce. Skupiamy się na dwóch obszarach, a mianowicie na rozwoju organicznym opartym na współpracy z naszymi obecnymi partnerami oraz nowych możliwościach biznesowych. Tylko w tym roku zamierzamy uruchomić ok. 40 nowych sklepów. To realny cel. Nie wykluczam, że uda osiągnąć się więcej.

A czy SPAR będzie nadal otwierał się w galeriach handlowych? Niektórzy uważają, że biznes w takich miejscach jest ostatnio dość ryzykowny.

Patrząc na naszą działalność globalnie, skupiamy się bardziej na wygodnych lokalizacjach „po sąsiedzku” – a nie takich, jak zamknięte duże centra. Chcemy być w sercu społeczności, którym służymy i to jest powód, dla którego centra handlowe nie są kluczową częścią naszej strategii. Obecna sytuacja najbardziej wpływa na sklepy zlokalizowane w centrach handlowych. Odbudowanie tej bazy klientów będzie niezwykle trudne, ponieważ konsumenci bardzo szybko zmieniają swoje nawyki zakupowe i nie będą chcieli ich ponownie rewidować. W rezultacie pandemii ostrożniej spoglądamy na lokalizacje w centrach handlowych, ale z pewnością ich nie przekreślamy. Z drugiej strony, chcemy rozwinąć segment mniejszych sklepów, prowadzonych w lokalizacjach poza centrami handlowymi przez niezależnych partnerów detalicznych – aktywnie pracujemy nad ekspansją naszej sieci i pozyskiwaniem nowych detalistów.

Pojawiła się także ostatnio informacja o połączeniu Wasz Sklep SPAR z sieciami stacji paliw. Czy może Pan coś więcej na ten temat powiedzieć? Czy są to już konkretne decyzje i ustalenia?

Rozwój formatu SPAR Express na stacjach paliw to ważny element strategii marki SPAR na polskim rynku. Wierzymy, że partnerska współpraca sieci spożywczej i stacji paliw to bardzo atrakcyjna koncepcja, pozwalająca na budowanie wysokiego poziomu kompetencji w jednym i drugim obszarze. Taka koncepcja rozwoju jest z jednej strony szansą dla marki SPAR na zwiększenie swojej obecności na rynku, a dla operatora stacji benzynowych – możliwością profesjonalnego rozszerzenia swojej oferty pod znanym, międzynarodowym szyldem. Sklepy na stacjach paliw z każdym rokiem zbliżają się swoja ofertą do małych sklepów spożywczych. Dziś oceniamy, że nadszedł właściwy czas na połączenie sił. Detalista wraz ze swoim know-how może wspierać operatora paliwowego w obszarach takich jak: category management, pricing, planowanie powierzchni sprzedaży oraz polityka handlowa.

Taka kooperacja byłaby być możliwa także w modelu franczyzowym? Czy połączenie ze stacjami paliw to raczej plan na rozwój sklepów własnych?

To raczej mogłaby być współpraca w naszym standardowym modelu, czyli sklepach partnerskich, prowadzonych przez niezależnych detalistów.

W wielu wywiadach podkreślacie Państwo, że nie jesteście tak zwaną "sztywną" franczyzą. To jak można nazwać franczyzę SPAR?

Nie jesteśmy klasyczną, twardą siecią franczyzową. Tworzymy sieć partnerską. Nasz model współpracy opiera się na pełnej dobrowolności. Wspieramy ich w kwestiach marketingowych, logistycznych czy dystrybucyjnych. Udostępniamy prawo do używania szyldu SPAR. I co warte podkreślenia, jako dystrybutor zaopatrujemy tylko sklepy zrzeszone w sieci SPAR. To umowa na wyłączność. Przyświeca nam prosta zasada – wszyscy korzystamy na wzajemnej współpracy, co oznacza, że im lepiej będzie powodzić się naszym Partnerom, tym lepiej dla nas.

Sieć SPAR to partnerstwo między nami, a naszymi niezależnymi sprzedawcami. Wraz z naszymi dostawcami niezależni detaliści budują polską gospodarkę i zapewniają dobre, solidne zatrudnienie wielu osobom. Widzimy wiele synergii z naszymi lokalnymi producentami, a jednym z nich jest nasza podstawowa wartość „Rodzina”. Wielu producentów to firmy rodzinne i wierzymy, że współpracując z nimi - wszyscy odniesiemy sukces. Wciąż budujemy i rozwijamy się wraz z naszymi partnerami oraz dostawcami i nie możemy się doczekać wspólnego rozwoju marki SPAR. Zachęcamy niezależnych detalistów do dołączenia do rodziny SPAR.

Rozmowa o franczyzie nie może zakończyć się bez rozmowy o pieniądzach. Jaki wkład jest potrzebny na otwarcie sklepu pod Państwa szyldem i co z opłatami comiesięcznymi?

Każda lokalizacja jest analizowana indywidualnie. Jeśli chodzi o miesięczne opłaty, są one niskie w porównaniu z konkurencją.

rozmawiała Daria Kania - Baran 

Tagi:

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook