"Trzeba wiedzieć co się chce osiągnąć" - rozmowa z Dr Mateuszem Grzesiakiem

08 wrz 2020
foto użyte w publikacji autorstwa Kat Piwecka

Na jego stronie czytamy: (...)Nie ma problemu, którego nie można by rozwiązać. Nie ma umiejętności, której nie można by było zdobyć. Nie ma osoby, która nie byłaby w stanie się zmienić. Pod warunkiem, że wiadomo, jak to zrobić (...). Z kim innym, jak nie z Dr Mateuszem Grzesiakiem warto porozmawiać na tematy związane z biznesem

Doktor Mateusz Grzesiak mówi o sobie, że jest psychologiem i wykładowcą akademickim. Warto dodać, że to także znany międzynarodowy konsultant, trener i autor wielu popularnych książek. To także bezpośredni człowiek, który na co dzień współpracuje z wieloma osobami i jest zapraszany na wiele biznesowych konferencji.

Panie Mateuszu lista moich pytań do Pana jest tak długa, że nie wiem od czego zacząć, ale spróbuję zapytać o to co najważniejsze. Jak to jest z tym przepisem na sukces? Istnieje coś takiego?

A czym jest sukces? Dla jednego będzie to szczęśliwa rodzina, dla innego osiągnięcia sportowe, dla kolejnego zarobienie dużej ilości pieniędzy. Należy zacząć więc od zdefiniowania celu i wtedy opracowania strategii i taktyk jego osiągnięcia. Tak rozumiejąc sukces mamy do czynienia z planowaniem, a to dobrze opracowane metody z zakresu nauk zarządzania. Oczywiście zmieniają się strategie i taktyki, ale sam uniwersalny przepis jak najbardziej istnieje - trzeba wiedzieć co się chce osiągnąć, jak się to zrobi, jakimi zasobami, kiedy.

 "Trzeba wiedzieć co się chce osiągnąć" -Mateusz Grzesiak

Doktor Mateusz Grzesiak - psycholog i wykładowca akademicki

Franczyza INFO czytają przedsiębiorcy, ale także Ci, którzy zastanawiają się nad swoim biznesem. Według Pana każdy może zostać własnym szefem?

W teorii tak, w praktyce nie. Przedsiębiorczość to wynik połączenia sprzyjającego środowiska, mentalności i kompetencji. Sprzyjające to takie, które jest oparte o gospodarkę wolnorynkową z przepisami prawnymi wspierającymi prowadzenie własnego biznesu, a także kulturę rozumiejącą handel i otwartą na taką formę funkcjonowania. Mentalność opiera się o przedsiębiorczą osobowość - skupioną na wyniku, zadaniową, myśląca o kliencie, pro-aktywną, skłonną do ryzyka i brania odpowiedzialności na siebie. A kompetencje związane z przedsiębiorczością - takich własnie uczę w ramach mojego autorskiego programu MBA przeznaczonego dla polskich przedsiębiorców - to umiejętniej rodem z obszarów zarządzania, marketingu, finansów, psychologii.

Kiedyś słyszałam, że do biznesu trzeba mieć "to coś". Tylko do dzisiaj zastanawiam się co autor miał na myśli.

Nie wiem, bo moja domeną jest nauka i praktyka, wiec nie poruszam się w świecie magii. Wole sprawdzone i rzetelne narzędzia- czyli takie, które służą rynkowi, są praktyczne i bazują na naukowej metodologii.

Jesteśmy teraz w dość nietypowym okresie. Koronawirus mam wrażenie przestał mobilizować. Ludzie boją się teraz rozwijać biznesy? Podczas swojej praktyki zauważył Pan, że obecnie ostatnią rzeczą, o której myślą przedsiębiorcy to ryzyko biznesowe?

W każdym kryzysie ludzie maja awersje do ryzyka, ale koronawirus trwa już długo i ludzie się do niego przyzwyczaili. Wierzę, że po chaotycznych ruchach rządu i nieprzemyślanych zachowaniach nastąpią lepsze czasy, wspierane przez strategiczne działania. Wiadomo też, że na kryzysie ktoś zawsze zarabia - koniunktura zmienia kierunek, ale nadal istnieje i trzeba umieć za nią podążać.

"Trzeba wiedzieć co się chce osiągnąć" - rozmowa z Dr Mateuszem Grzesiakiem

Obserwuje Pan przedsiębiorców, ba.. pracuje Pan z nimi na co dzień. Jakie biznesowe błędy najczęściej Pan zauważa?

W Polsce jest to przypadkowość działania. Ja kodyfikuje polskie biznesy - przeprowadzam je z rodzinnego i klanowego, intuicyjnego sposobu zarządzania na profesjonalne i zorganizowane w manualach procesy, które pozwalają im postępować w przemyślany, zaplanowany sposób. Zatrudniać fachowców a nie ludzi którym „dobrze z oczu patrzy”, wiedzieć jak ustawić sprzedaż, zbudować markę, ogarnąć budżet, zaplanować działania na przyszłość.

 A nie ma Pan wrażenia, że w biznesie brakuje czytelniejszej komunikacji?

Poziom kompetencji komunikacyjnych jest w kraju relatywnie niski, a wynika to z braku sformalizowanego nauczania tej dziedziny w ramach szkolnictwa. W biznesie i życiu osobistym potrzebne są bardzo umiejętności delegowania, diagnozowania, wnioskowania, referowania, prezentowania, analizowania, perswadowania i wielu innych rodzajów komunikacji.

"Trzeba wiedzieć co się chce osiągnąć" - rozmowa z Dr Mateuszem Grzesiakiem

Panie Mateuszu nie byłabym sobą, gdybym nie zapytała o Pana własny sukces. Jest Pan znany chyba każdemu ;) Dużo trzeba było pracować na "fenomenem Dr Mateusza Grzesiaka"?

Dziękuję za komplement, choć wydaje mi się przesadzony. Jestem znany w moim kręgu - ze zrozumieniem, że psychologia nie jest tak rozpowszechniona by być atrakcyjną tematyką dla pierwszych stron gazet. Na siebie pracuje od dzieciństwa, w przemyślany sposób. Nauczaniem zajmuje się blisko 20 lat i gdybym podsumował ilość godzin pracy i tych poświęconych na naukę - wyszłaby spora suma.

Myślę, że nieprzesadzony. Dziękuję za rozmowę. Liczę na kolejny wywiad w przyszłości!

Mateusz Grzesiak specjalnie dla Franczyza INFO!

***

Polecamy także:

Jak zarobić pierwszy milion?

 

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook