"Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców" [wyniki badania]

25 Kwi 2021
źródło: materiały prasowe

Badanie „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców”, zostało przeprowadzone na początku kwietnia. Badanie przedstawia wyniki dotyczące predyspozycji do prowadzenia biznesu, problemów i obaw polskich przedsiębiorców oraz ich cech. Zestawienie pokazuje także, że Polacy coraz częściej myślą nad własnym biznesem.

Jak polscy przedsiębiorcy oceniają obecną sytuację?

  • 63% przedsiębiorców dobrze bądź neutralnie ocenia ogólną sytuację swoich firm (pozytywnie 33%, neutralnie 30%).
  • 36% badanych ocenia sytuację negatywnie.

Jak pracownicy firm oceniają obecną sytuację?

  • 35% pracujących obawia się utraty pracy.
  • 33% respondentów chce zmienić miejsce zatrudnienia, przy czym większość z tych osób rozważa zmianę zawodu.
  • 57% pracowników odczuło w swoim miejscu pracy konsekwencje wynikające z epidemii.

Z czym mierzą się przedsiębiorcy?

Na co dzień przedsiębiorcy borykają się z wieloma trudnościami. Narzekają oni m.in. na:

  • 36% wskazuje jako główny problem koszty pracy;
  • 27% uważa, że problemem jest nadmiar biurokracji;
  • Dla 25% problemem są ograniczenia związane z pandemią;
  • 25% badanych uważa, że problemem jest zaś skomplikowane prawo gospodarcze.

"Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców" [wyniki badania]

Mimo trudności i przeciwności, Polacy coraz więcej myślą o własnym biznesie.  Poza trudnościami dostrzegają również wiele korzyści. Biznes dalej im przecież mnóstwo możliwości, których nie ma na etacie. Niezależność, nieograniczona możliwość samorealizacji i decydowania o własnej przyszłości - to jedne z wielu atutów bycia własnym szefem. - Przy dobrym podejściu i odpowiednim przygotowaniu, może to być­­­ ciekawy pomysł na życie, dający poczucie spełnienia i niezależności. Polacy coraz przychylniej myślą o przedsiębiorcach i doceniają ich wkład w rozwój polskiej gospodarki - czytamy w komunikacie prasowym dot. tego badania. 

Jaki jest zatem polski przedsiębiorca?

W badaniu „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców” polski przedsiębiorca jest:

  • zaradny (40%),
  • pracowity (34%),
  • kreatywny (30%).

Niniejsze badanie pokazuje także, że Polacy mają smykałkę do biznesu. Prawie 60% społeczeństwa uważa, że Polacy posiadają cechy, którymi powinien charakteryzować się dobry przedsiębiorca. Wśród głównych cech wymieniono decyzyjność (43%), umiejętność zarządzania (43%) i odpowiedzialność (42%). Zaraz za nimi istotną rolę grają inicjatywa i kreatywność (37%) oraz umiejętność reagowania w trudnych sytuacjach (34%). Na końcu rankingu cech dobrego przedsiębiorcy uplasowały się wytrwałość w dążeniu do celu (27%), zdolności przywódcze (22%) i samodyscyplina (19%). Badanie przeprowadzono w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy powołanej przez PSH Lewiatan, która promuje, docenia przedsiębiorców i pokazuje, że własny biznes to dobra perspektywa rozwoju - czytamy w analizie badania. 

"Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców" [wyniki badania]

- Polacy zaczęli z jednej strony dostrzegać, że własny biznes to ciężka praca, ale dająca wiele możliwości rozwoju i poprawy sytuacji materialnej. Z drugiej strony współcześni biznesmeni sami ciężko pracują na swój wizerunek - to dziś eksperci i cenieni profesjonaliści, dający zatrudnienie i odpowiadający na nasze potrzeby. Dodatkowo ostatni rok pandemii pokazał, jak ważni w naszym codziennym funkcjonowania są drobni przedsiębiorcy. Tzw. „etatowcy” pracujący w pandemii z domu docenili, że np. właściciel okolicznego sklepu, mimo zagrożenia codziennie otwierał swój sklep, żebyśmy mogli zrobić niezbędne zakupy. Dzięki temu, w naszych oczach przedsiębiorcy stali się bohaterami dnia codziennegomówi - prof. dr hab. Dariusz Doliński, Kierownik Katedry Psychologii Społecznej SWPS, partner inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy.

Badanie „Wizerunek i problemy polskich przedsiębiorców”, zostało przeprowadzonego na początku kwietnia w ramach inicjatywy PSH Lewiatan pod nazwą „Urodzeni Przedsiębiorcy”.

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera