Własna budka z lodami - przegląd lodziarni we franczyzie!
04 mar 2021
Lodziarni w Polsce z roku na rok przybywa, bo i smakoszy tej słodyczy coraz więcej. Według badań, Polacy w ciągu roku potrafią zjadać 5,5 kilograma lodów. Wiele danych wskazuje, że lodowej pokusie częściej ulegają kobiety. Uwielbiamy lody z czekoladowymi dodatkami i w wersji mlecznej. Sorbety choć częściej spotykane, to nadal przegrywają z tymi tradycyjnymi smakami. Lody zajadamy nie tylko w sezonie, ale coraz częściej kupujemy je zimą. Nie bez przyczyny własna budka z lodami, staje się coraz popularniejszą opcją pomysłu na własny biznes. Jakie zatem lodziarnie można prowadzić we franczyzie?
Własna budka z lodami - biznes całoroczny czy sezonowy?
Zanim rozpoczniemy przygodę z uruchomieniem własnej lodziarni, musimy zweryfikować jaki biznes chcemy prowadzić. Na rynku znajdziemy wiele formatów lodziarni. Można je prowadzić przez cały rok lub tylko w sezonie. Dostępne są opcje stacjonarnych punktów, ale także mobilnych konceptów. Lodziarnię można prowadzić na wyspie handlowej, w formie food trucka lub roweru. Idąc dalej, na rynku znajdziemy koncepty, które oferują tylko lody i takie, które uzupełniają swoją ofertę o inne produkty.
Decyzja, czy biznes ma być całoroczny, zależeć powinna przede wszystkim od lokalizacji oraz kapitału jaki chcemy na niego przeznaczyć. Dla jednych stała lokalizacja z ofertą całoroczną będzie atrakcyjniejsza, niż mobilny punkt otwarty tylko w sezonie letnim. Dla innych format biznesu na kilka miesięcy może być się po prostu bezpieczniejszy i przystępniejszy cenowo.
Jakie lody się sprzedają?
Na franczyzowym rynku znajdziemy niesamowitą ilość lodowych konceptów. Franczyzobiorcy mogą dosłownie "przebierać" w ofertach. We franczyzie można prowadzić koncept lodów tradycyjnych, naturalnych, ale i takich z maszyny (zwanych potocznie włoskimi). Popularność zyskują lody w gofrach, czy pączkach. Firmy coraz częściej rozwijają koncepty lodów tajskich, amerykańskich, czy śródziemnomorskich. Można by rzec: "do wyboru, do koloru".
Jakie lodziarnie można prowadzić we franczyzie?
Oto kilka propozycji z franczyzowego rynku:
(kolejność nie ma znaczenia)
- Ice Queen Magda Gessler - to koncept franczyzowy, który umożliwia współpracę w kilku formatach: wyspa, przyczepa gastronomiczna, sprzedaż lodów z mobilnej lodówki oraz w formacie stacjonarnej kawiarni.
- Gotti - ta sieć również umożliwia franczyzę budki, kontenera, wyspy. Biznes pod marką Gotti może być prowadzony również w lokalu.
- Willisch - marka, która bazuje na rodzinnej recepturze. Umożliwia współpracę franczyzową w formatach: sprzedaż z roweru, rikszy, przyczepy oraz lokalu.
- Bosko - lodziarnia z Lubina, która rozwija się we franczyzie w całej Polsce. Franczyzowe formaty działają w formie punktów stacjonarnych, dlatego są biznesem całorocznym.
- Lodolandia - koncept rozwijany w postaci przyczep "pod klucz". Oferta franczyzy uzupełniona jest o takie formy jak gofry. Biznes może być prowadzony sezonowo lub całorocznie (zimą zmienia się w sprzedaż kołaczy).
- Manufaktura Lodów Prawdziwych - sieć, która umożliwia franczyzę: lodowozu, budki, lodziarni, roweru z lodami, rikszy a także wózka. Rozwija się także w formacie shop in shop.
- Lodochatka - franczyzowy format, który oferuje franczyzę stacjonarnego lokalu lub mobilnego. Sieć umożliwia także franczyzę konceptu light.
- uLodziarzy & Lody Boanno - to kolejne koncepty, które można prowadzić we franczyzie. Różnią się strukturą sprzedawanych lodów. Od franczyzobiorcy zależy, czy będzie rozwijał format amerykański, czy też wybierze rzemieśnicze smaki.
- SiGelato - sieć lodziarni z sycylijskimi lodami. SiGelato to "koncept pod klucz", który rozwijany jest w formie przyczepy gastronomicznej.
- Lody Bałwanki - franczyza lodowa, która również oferuje potencjalnym franczyzobiorcom kilka form współpracy.
- Beza Krówka - to również popularny koncept franczyzowy, który umożliwia współpracę franczyzową.
- Lody Smaki Natury - to firma, która oferuje 4 propozycje współpracy: lody gałkowe, tajskie, połączenie lodów gałkowych i świderków oraz alternatywę całoroczną, uzupełnioną o sprzedaż kiełbasek.
- Lodowa Kraina - sieć lodziarni, specjalizujących się w tradycyjnych smakach, która również rozwija się we franczyzie.
- Sopelek - to sieć franczyzowych lodziarni również z tradycyjnymi smakami.
- Pallone Lody - koncept, który można prowadzić we franczyzie lub dołączyć go do asortymentu już prowadzonej kawiarni.
- Lody Lida - sieć, która umożliwia franczyzobiorcy otwarcie lokalu lub prowadzenie biznesu w przyczepie.
- Rajskie Lody Tajskie - sieć franczyzowych przyczep, które oferują klientom typowe tajskie lody, w kształcie charakterystycznych rulonów.
- Lody Przygoda - kolejna franczyzowa marka, która otwiera lokale zarówno w postaci przyczepy, jak i stacjonarnego formatu.
- Mini Melts - marka franczyzowa, która oferuje lody w postaci małych kulek. Firma oferuje kilka formatów współpracy: kiosk, mini, mini glass oraz compact. Umożliwia także sprzedaż kuleczkowych lodów w postaci maszyny vendingowej.
- Lody Rolls – to kolejna propozycja lodów w tajskiej odsłonie. Rozwijana zarówno w formacie przyczepy, jak i wysp handlowych.
- Jesz lody tradycyjne - to sieć franczyzowych lodziarni, serwujących lody rzemieślnicze.
Lista franczyzowych lodziarni mogłaby być o wiele dłuższa. I choć na rynku, franczyz lodowych znajdziemy ogrom, to tak naprawdę każdy z tych wyżej wymienionych konceptów jest inny. Portfolio franczyzowych lodziarni jest ogromne. A decyzja co do wyboru odpowiedniego brandu, należy do przedsiębiorców.
*Artykuł ma charakter informacyjny i nie promuje żadnej z wyżej opisanych firm
***
Przeczytaj także:
SiGelato, czyli franczyza prosto z Sycylii
Tagi:
Opublikowane przez: Daria Kania-Baran