Carrefour kontynuuje dynamiczny rozwój sklepów w formacie convenience. Sieć rozpoczęła pierwszy miesiąc 2020 roku z mocnym akcentem otwierając w Warszawie aż 4 sklepy franczyzowe jednego dnia. Łącznie od początku roku sieć otworzyła 10 sklepów w formacie franczyzowym. O franczyzie Carrefour mieliśmy przyjemność rozmawiać z Panem Michałem Florkiewiczem - Dyrektorem Sklepów Convenience.
Panie Michale, czy franczyza Carrefour jest dla każdego?
W swojej ofercie franczyzowej Carrefour posiada odpowiedź dla każdego, kto myśli o prowadzeniu własnego sklepu spożywczego: począwszy od inwestorów gotowych do prowadzenia dużego supermarketu, przez małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą otworzyć swój sklep osiedlowy lub na własnej stacji benzynowej, aż po kandydatów na ajentów, którzy dopiero debiutują w prowadzeniu działalności gospodarczej oraz w prowadzeniu sklepu na własny rachunek. W każdym z wymienionych powyżej formatów potrzebne są inne środki na rozpoczęcie działalności (zawsze jest to jednak inwestycja we własny sklep prowadzony przez daną osobę, a nie opłata na rzecz Carrefour). Największe środki finansowe potrzebne są w przypadku supermarketów, a najmniejsze (do 10 000 zł ) w przypadku ajencji.
Jakie obecnie formaty potencjalni franczyzobiorcy mogą prowadzić?
Obecnie działa na rynku 5 modeli franczyzowych Carrefour.
W formacie convenience są to cztery koncepty. Pierwszym z nich jest zielony Carrefour Express Minimarket, skierowany do osób dysponujących lokalem o powierzchni sprzedaży od 250 do 500 m2. Przeznaczony jest zarówno do lokalizacji miejskich, jak i wiejskich. Carrefour Express minimarket to sklepy samoobsługowe ze stoiskiem tradycyjnej sprzedaży mięs i wędlin oraz bogatym asortymentem produktów świeżych.
Kolejny format to pomarańczowy Carrefour Express Convenience. Koncept ten przeznaczony jest dla sklepów o powierzchni do 250 m2 i lokalizacji o dużym natężeniu ruchu, np. w centrach dużych miast. Sklep samoobsługowy express convenience doskonale wpisuje się w oczekiwania i szybkie tempo życia mieszkańców, którzy chcą wygodnie i szybko zrobić zakupy spożywcze blisko domu lub pracy. W ofercie sklepów Carrefour Express convenience znajdziemy, między innymi, szeroki asortyment dań gotowych oraz jedzenia na wynos, a także liczne innowacyjne rozwiązania.
Zbliżonym do niego jest koncept Carrefour Express na stacjach paliw, dający możliwość handlu 24/7. Format ten, będący połączeniem atutów osiedlowego sklepu spożywczego i sklepu na stacji paliw zyskuje coraz większą popularność. Wszystkie elementy tego konceptu zostają dopasowane do wielkości lokalu znajdującego się na stacji oraz do jego lokalizacji: osiedlowej lub tranzytowej. Ostatnim z konceptów w formacie convenience jest Globi, będący dobrym pomysłem na biznes dla osób z małych miejscowości oraz terenów wiejskich. Prowadzący sklepy Globi zyskują dostęp do szerokiego asortymentu, w tym do pełnej gamy produktów marki własnej Carrefour, a także wsparcie marketingowe oraz operacyjne.
W formacie supermarketów mamy do zaoferowania Carrefour Market, format przeznaczony dla sklepów o powierzchni od 500 do 1500 m2, w lokalizacjach zarówno miejskich, jak i wiejskich. Współpracę przy tworzeniu sieci supermarketów franczyzowych mogą podjąć zarówno przedsiębiorcy dysponujący odpowiednim lokalem, jak i osoby zainteresowane prowadzeniem sklepu Carrefour Market już funkcjonującego na rynku. Takie rozwiązanie jest korzystne, ponieważ przekazywane sklepy mają już ugruntowaną pozycję na rynku.
Zaciekawił mnie pomysł samoobsługowego sklepu. Czy przewidujecie Państwo kolejne tego typu inwestycje?
Uruchomiony przez Carrefour pod koniec ubiegłego roku sklep samoobsługowy jest pierwszym naszym sklepem w tym formacie. Ten innowacyjny koncept powstał w odpowiedzi na potrzeby polskiego rynku. Zlokalizowany jest przy ul. Światowida 18 i oferuje przez całą dobę i 7 dni w tygodniu gamę 170 najpotrzebniejszych produktów, w tym produkty świeże.
Wśród dostępnych produktów znajduje się nie tylko typowa oferta food-to-go, czyli kanapki przekąski, napoje czy słodycze, ale również artykuły świeże, takie jak pakowane jabłka, pomidory, sałata, pieczywo i masło; produkty wymagające przechowywania w lodówce jak nabiał, wędliny, ryby; towary pierwszej potrzeby np. mąka, ryż, cukier, olej, kawa, herbata, przyprawy; dania gotowe, podstawowe artykuły higieniczne oraz karmy dla zwierząt.
Oferta nowego formatu Carrefour obejmuje także produkty ekologiczne, zgodnie z ambicją sieci, by demokratyzować bio. Dlatego też w sprzedaży samoobsługowej dostępne są takie produkty ekologiczne jak roślinne mleko, komosa ryżowa czy hummus.
Nasz nowy koncept sklepu samoobsługowego jest na razie w fazie testów. Po ich zakończeniu podejmiemy decyzję o dalszym jego rozwoju.
Taki samoobsługowy sklep może posiadać każdy, czy tylko właściciel tradycyjnego Carrefoura?
Wychodzimy z założenia, że oferta współpracy dla franczyzobiorców powinna być udostępniana po fazie testów, w zależności od ich wyników. Tak też będzie w przypadku sklepu samoobsługowego Carrefour. Zaproponujemy tylko takie rozwiązanie, którego będziemy pewni i które przyniesie naszym potencjalnym partnerom wymierne korzyści.
Jak wygląda wybór nowej lokalizacji sklepu? Czy poprzedzony jest konkretnymi testami pilotażowymi?
Każda rozpatrywana nowa lokalizacja sklepu Carrefour jest uprzednio analizowana przez naszych specjalistów pod wieloma względami, m.in. trafficu, otoczenia handlowego oraz potrzeb lokalnego konsumenta. Następnie jest ona oceniana i akceptowana przez członków zarządu firmy. Dzięki temu zwiększamy bezpieczeństwo działalności sklepu, niwelujemy ewentualne ryzyka, a nasze nowootwarte sklepy dobrze odnajdują się w lokalnym otoczeniu handlowym.
Jak wiadomo gotowy przepis na biznes nie spowoduje sukcesu bez zaangażowania franczyzobiorcy. Komu franczyzy Carrefour Pan nie poleca?
Polecamy franczyzę Carrefour osobom, które czują się dobrze w handlu, lubią pracować z ludźmi i produktami spożywczymi. Muszą mieć też zmysł przedsiębiorcy. Franczyza zakłada prowadzenie placówek zgodnie z wypracowanymi standardami sieci, więc dobrze odnajdują sięw niej osoby lubiące pracować zgodnie z wytycznymi. Takie osoby osiągają we współpracy z nami największe sukcesy, prowadząc nie rzadko nie jeden, a nawet kilka sklepów pod naszymi markami.
A co z tymi franczyzobiorcami, którzy mają chęci ale nie posiadają odpowiednich środków na franczyzę Carrefoura?
Wszystko zależy od tego, jaką kwotę mogą przeznaczyć na inwestycję. Jeśli do 10 000 zł, proponujemy ajencję, która jest dobrym pomysłem na biznes dla osób, które chciałyby zacząć działalność handlową na własny rachunek, ale nie posiadają wystarczających środków. Po zdobyciu doświadczenia, mają one możliwość w przyszłości objęcia kolejnej placówki lub przejścia na model współpracy franczyzowej. W ramach tego modelu współpracy głównym inwestorem jest Carrefour, który oddaje ajentom sklepy w pełni przygotowane do działania. W zamian ajenci zyskują duże wsparcie i bezpieczeństwo.
Załóżmy, że dysponuję odpowiednim wkładem finansowym - na jaki okres jestem zobligowana w umowie do prowadzenia Państwa franczyzy?
Czas trwania umowy zależy od wybranego przez franczyzobiorcę formatu współpracy. Zwykle jest to 7 lat.
Detaliści prześcigają się w koncepcjach i formatach. A potencjalni franczyzobiorcy boją się zainwestować w biznes, który może okazać się dla nich porażką. Jak udaje się Państwu utrzymać pozycję na rynku franczyzowym?
Franczyza z Carrefour to czerpanie z wieloletnich doświadczeń firmy na wielu rynkach, w tym z ponad 20 lat obecności Carrefour na rynku polskim. Cały czas obserwujemy rynek, reagujemy na zmieniające się trendy, a co za tym idzie –modernizujemy naszą ofertę oraz nasze placówki. Obecnie mamy ponad 650 sklepów franczyzowych. Franczyzę Carrefour wyróżnia innowacyjność i stałe doskonalenie oferty i usług w prowadzonych sklepach. Wprowadzamy innowacyjne rozwiązania, takie jak kasy samoobsługowe, optymalizujemy logistykę podczas dostaw oraz stale dzielimy się naszym know-how z franczyzobiorcami.. Carrefour jest również jedną z niewielu firm udzielających franczyzy, która również sama prowadzi sklepy spożywcze we wszystkich formatach iwykorzystujesynergię omnikanałową między różnymi formatami posiadanych sklepów: hipermarketami, supermarketami, sklepami hurtowo-dyskontowymi, sklepami specjalistycznymi, a także sklepem internetowym.
Dziękuję za rozmowę.
***
Polecamy także:
Wywiad specjalny: Jakub Mazek o Targach Franczyza Expo