McDonald’s to "gigant" franczyzy i najbardziej rozpoznawalna marka na świecie. Niemalże każdy uważa, że posiadanie własnego, złotego „M” zagwarantowałoby mu biznesowy sukces. Wymienianie aspektów, mających na celu promocję McDonald’s również jest niepotrzebne. Każdy wie, jak wygląda taka restauracja i zdaje sobie sprawę, że jest dochodowym przedsięwzięciem. McDonald’s jest jedną z niewielu franczyz, która promuje się sama - dzięki wypracowanej marce i sprawdzonemu przez lata modelowi biznesowemu.
Jak wygląda franczyza McDonald’s? - specjalnie dla Franczyza INFO odpowiedzi udzieliła Danuta Suska-Małkuszewska - Senior Franchising Manager McDonald’s Polska.
Franczyzobiorcy są jednym z trzech – obok samej korporacji i jej dostawców – głównych filarów modelu biznesowego McDonald’s. Oczekujemy od nich, podobnie jak od dostawców, przede wszystkim etycznego postępowania, zgodnego z wewnętrznymi standardami przyjętymi w firmie. Jednym z kluczowych wymagań, które musi spełnić kandydat na franczyzobiorcę jest przekonanie do marki McDonald’s oraz jej wartości. Taka osoba musi mieć świadomość, że zarządzanie restauracją to przede wszystkim długotrwałe zaangażowanie. Sukces budowany jest latami, co oznacza, że zdarzają się lata lepsze i gorsze. Każdy z franczyzobiorców to samodzielny przedsiębiorca, który w zamian za inwestycję własnych środków finansowych, otrzymuje dostęp do know how, wieloletniego doświadczenia wypracowanego na rynkach całego świata oraz globalnych standardów. Obecnie do systemu McDonald’s w Polsce należy ponad 70 licencjobiorców.
Wieloetapowy i relatywnie długi proces rekrutacji franczyzobiorców został skonstruowany w ten sposób, aby wybrać osoby jak najlepiej przygotowane i dopasowane do prowadzenia biznesu pod marką McDonald’s. Ze względu na ograniczenia kapitałowe oraz brak niezbędnej wiedzy, na początku naszej działalności w Polsce franczyzobiorcami zostawały z reguły osoby z doświadczeniem zdobytym za granicą, które rozumiały koncepcję takiej współpracy. Dzisiaj jest to grupa ponad 70 przedsiębiorców z różnym doświadczeniem biznesowym.
Zarządzanie restauracją, a w kolejnych latach kilkoma restauracjami jest sporym wyzwaniem zarówno pod względem organizacyjnym, jak i formalnym. Zależy nam, aby przyszłymi franczyzobiorcami były osoby, które wyróżniają się pod kątem cech nowoczesnego przedsiębiorcy. Powinny posiadać znajomość zagadnień finansowych, umiejętności analityczne i decyzyjne oraz doświadczenie w zarządzaniu sporym zespołem. Bardzo ważne są umiejętności interpersonalne, ułatwiające budowanie więzi z pracownikami, przedstawicielami McDonald's i dostawcami. Osoba zainteresowana franczyzą McDonald’s powinna być też ambitna i nastawiona na sukces, otwarta na nieustanne inwestowanie w doskonalenie doświadczenia gości w restauracjach.
Czas trwania procesu rekrutacji i przygotowania do wejścia do systemu McDonald’s zależy od dostępności i zaangażowania kandydata. Przeciętnie zajmuje dwanaście miesięcy, z czego przez około dziewięć miesięcy kandydat szkoli się w restauracji.
Na pierwszym etapie rekrutacji, po wypełnieniu dokumentów aplikacyjnych, kandydat spotyka się z przedstawicielami McDonald’s. Następnie odbywa trzydniową praktykę w restauracji w Warszawie, dzięki której poznaje specyfikę jej pracy. Po trzydniowej praktyce przychodzi czas na rozmowę kwalifikującą do szkolenia w restauracji. Zakwalifikowani i zainteresowani kandydaci odbywają spotkanie z kierownictwem McDonald’s Polska. Dziewięciomiesięczne szkolenie odbywa się możliwie jak najbliżej miejsca zamieszkania kandydata. W trakcie szkolenia, zwykle około szóstego miesiąca jego trwania, jeśli przebiega pomyślnie, kandydat otrzymuje ofertę franczyzy. Tak w wielkim skrócie wygląda proces.
Franczyzobiorca osobiście zarządza swoją restauracją. Oznacza to codzienne zaangażowanie w jej funkcjonowanie, dlatego nie może prowadzić dodatkowych interesów wymagających z jego strony ciągłego zarządzania i nadzoru. Franczyzobiorca nie może również prowadzić innej działalności gastronomicznej.
Średnia liczba restauracji przypadających na jednego franczyzobiorcę to ponad 5 lokalizacji i wartość ta sukcesywnie rosła w ciągu ostatnich dwóch dekad. Oznacza to, że oprócz intensywnej rekrutacji franczyzobiorców, McDonald’s również stawia na rozwój ze sprawdzonymi, najlepszymi franczyzobiorcami. Ci chętnie przejmują kolejne restauracje, co dowodzi, że współpraca z McDonald’s jest zadowalająca i opłacalna. Wielu lokalnych przedsiębiorców, którzy lata temu zaczynali współpracę z McDonald’s od jednej restauracji, dziś prowadzi całą sieć. Jeszcze w 2005 roku pojedynczy franczyzobiorca prowadził co najwyżej 2 restauracje, za to na koniec 2019 roku liczba punktów znajdujących się w rękach jednej osoby sięgała już 15 lokalizacji.
Nie wymagamy od franczyzobiorców zapewnienia lokalu ani pomocy w pozyskaniu kolejnych lokalizacji. Wyszukiwaniem i nabywaniem miejsc pod restauracje zajmuje się dział rozwoju McDonald’s Polska. Podczas rekrutacji kandydat na franczyzobiorcę podaje preferencje geograficzne odnośnie lokalizacji przyszłej restauracji. Składając ofertę franczyzy, McDonald’s uwzględnia zadeklarowane preferencje. Należy podkreślić, że McDonald’s nie udziela wyłączności terytorialnej.
Franczyzobiorca jest operatorem restauracji i co do zasady nie jest właścicielem nieruchomości, w której prowadzi restaurację.
Rzeczywiście, osoby ubiegające się o franczyzę McDonald’s niejednokrotnie inwestują całe życiowe oszczędności. Do tego, często oznacza ona relokację całej rodziny, co wymaga sporego przedsięwzięcia. Dlatego, żeby zapewnić kandydatom większy komfort nie oczekujemy podpisania oferty i umowy w chwili kiedy je prezentujemy. Osoby mają dwa tygodnie żeby skrupulatnie zapoznać się z warunkami, a następnie jako formę akceptacji prosimy o odesłanie oferty wraz z podpisem do biura McDonald’s.
Zasadniczo umowa franczyzy zawierana jest na 20 lat, choć w zależności od okoliczności okres jej obowiązywania może być krótszy. Każda umowa franczyzy dotyczy jednej restauracji.
1,8 mln zł – taką kwotą musi dysponować kandydat na franczyzobiorcę na starcie.
4,8 mln zł – tyle może wynieść pełny wydatek na restaurację.
45 tys. dolarów – to jednorazowa opłata licencyjna, przy założeniu, że umowa franczyzowa jest podpisywana na 20 lat.
15 tys. dolarów – kaucja.
Co miesiąc licencjobiorca wpłaca na rzecz franczyzodawcy trzy opłaty: franczyzową, marketingową oraz czynsz za korzystanie z lokalu, który pozostaje własnością centrali.
Wydatki związane z inwestycją w pierwszą restaurację powinny być finansowane w minimum 40%, a w przypadku kolejnych 20% ze środków własnych franczyzobiorcy. Pozostałe środki, dla pierwszej restauracji maksymalnie 60% i kolejnych 80% mogą pochodzić z kredytu bankowego. Wydatki mogą być finansowane wyłącznie z tych dwóch źródeł.
Kaucja gwarancyjna w wysokości 15 000 dolarów na zabezpieczenie przyszłych należności wobec McDonald’s i naszych dostawców. Kaucja gwarancyjna nie jest oprocentowana i podlega zwrotowi po zakończeniu umowy franczyzy.
Siłą systemu McDonald’s jest wzajemne wsparcie i bliska współpraca, bez względu na warunki ekonomiczne. Jako McDonald’s pozyskujemy nieruchomość, przygotowujemy i realizujemy inwestycję. Zapewniamy profesjonalne i kompleksowe szkolenia oraz eksperckie wsparcie konsultantów w trakcie wykonywania umowy franczyzy. Dzielimy się wiedzą i doświadczeniem. Prowadzimy wspólną działalność marketingową i promocyjną. Mamy sprawdzoną sieć dostawców. Współdziałamy przy zakupie usług dla restauracji.
***
Polecamy także:
Halloo uruchamia system franczyzowy - wywiad z Wojciechem Banasikiem