Zalety franczyzy - najważniejsze argumenty popierające ten model cz.2

08 lt. 2021
artykuł eksperta

W poprzednich artykułach omawialiśmy wady systemu franczyzowego, teraz wskazujemy jej zalety. W zależności od rodzaju wybranego biznesu niektóre z zalet będą miały większe bądź mniejsze znaczenie, ale zdarzy się również, że dana cecha okazuje się kluczowa przy podejmowaniu wyboru. Jakie zatem można wymienić zalety franczyzy?

Zalety franczyzy cz. 1 przeczytasz TUTAJ>>

Rozpoznawalność marki to kolejny atut modelu franczyzowego. Ktoś już wcześniej wypracował markę i uczynił ją rozpoznawalną. Nie zaczynasz zatem od zera mozolnie oswajając ludzi z nowym przedsięwzięciem, wskazując na potrzeby i możliwość ich zaspokojenia. To oszczędność czasu, pieniędzy i Twojej życiowej energii. To wszystko możesz przekierować w inne sfery życia, bo tu znowu ktoś wcześniej zrobił coś za ciebie. Otwierając oddział działasz pod wypromowanym szyldem i stajesz się częścią czegoś większego. To też jest prestiż, uznanie, które wcześniej zostały wypracowane. Marka, logo, nazwa istnieją od dawna i są kojarzone. A klient wie, że decyduje się na coś rozpowszechnionego.

Wybierając franczyzę, stajesz się częścią tej historii

Historia jest bardzo ważna, momentami wręcz kluczowa. Między innymi z tego powodu niektóre z firm dumnie umieszczają na swoich szyldach czy opisach działalności, że istnieją od wielu lat. Dla wielu to argument przetargowy, który wzbudza zaufanie, bo przecież skoro coś utrzymało się na rynku tak długo, ciągle prosperuje, to znaczy, że musi oferować konkretną wartość. To oczywiście pewien skrót myślowy, ale nie będziemy zastanawiać się tutaj nad jego zasadnością - po prostu tak to u większości ludzi jest kojarzone.

Wybierając franczyzę, stajesz się częścią tej historii. Podłączasz się pod nią ze swoim biznesem i nie ma znaczenia, że zacząłeś wczoraj. Bo historia marki trwa latami, a ty właśnie tą historię otrzymujesz w pakiecie - niejednokrotnie to właśnie jest powodem, że klient zostawi pieniądze u Ciebie. Dla części społeczeństwa to właśnie jest wyznacznikiem. Sami przecież kiedy dokonujemy zakupów, sprawdzamy opinie o produkcie, czytamy, szukamy opisów na forum. Nie kupujemy czegoś nieznanego, nowego, o czym nie ma opinii. Bo nie wiadomo jak się zachowa i uznajemy to za ryzykowne. W dzisiejszych czasach bardzo łatwo zrobić rozeznanie i dobra, sprawdzona franczyza znowu góruje nad tradycyjną formą prowadzenia działalności, gdzie startujemy "od zera".

Uznana marka jest więc mocnym argumentem przetargowym dla klienta

We franczyzie też odpadają realne koszty związane z reklamą i marketingiem - o to dba ktoś inny. Są to wymierne korzyści, a dodatkowo oszczędzasz zarówno cenny czas jak i pieniądze. Ponadto zarządca sieci ciągle promuje swój produkt, nadal pozycjonuje go, dba o wizerunek, a także oswaja z nim. Co się wiąże również z bardzo wymiernymi profitami dla Ciebie. Ludzie już wcześniej przyzwyczaili się do logo, słyszeli o marce - nie jest to dla nich coś obcego. To bardzo duża zaleta, ponieważ w dobie bardzo ostrej konkurencji ciężko jest zaistnieć na rynku z czymś świeżym. Z samego założenia jesteśmy dość nieufni w stosunku do rzeczy nowych. Zanim się do nich przekonamy, wyrobimy sobie zdanie czy opinię musi upłynąć cenny czas. A on z kolei jest dla każdego przedsiębiorcy jest na wagę złota.

Uznana marka mocnym argumentem przetargowym dla klienta

Przebicie się ze swoją ofertą i dotarcie do szerokiego grona odbiorców zajmuje najskromniej licząc miesiące. W tym czasie dochody są niewielkie, bo i sprzedaż jest taka. Zanim zbuduje się siatkę sprzedaży, minie średnio 2 - 3 lata, w których bardziej się wkłada w projekt niż z niego wyciąga. Po tym czasie można liczyć na poważniejsze przychody. Pierwsze lata oznaczają się intensywnością działania z opóźnioną gratyfikacją. Dzisiaj, rywalizacja w każdym obszarze jest bardzo zacięta. Uznana marka jest więc mocnym argumentem przetargowym dla klienta. Ona jest w stanie przekonać klientów by zakupy robili właśnie u ciebie -  zamiast korzystać z usług konkurencji.

Jeśli marka jest solidna, kojarzy się dobrze, na pewno przełoży się na wymierne wyniki finansowe. Ponadto rozpoznawalna marka to koszty reklamy i marketingu. Im bardziej rynek jest nasycony, tym większe nakłady ponosi początkujący przedsiębiorca. Marketing, promocja, koszty reklamy są tutaj naprawdę poważnym wydatkiem, od którego zależy być albo nie być. We franczyzie te wszystkie koszty odpadają, bo za nie odpowiada właściciel sieci i to on robi wszystko, by jego produkt docierał do jak najszerszej rzeszy ludzi. Kiedy zatem planujemy wystartować w jakiejś branży najlepiej zacząć współpracę ze stabilnym i sprawdzonym partnerem.

zalety franczyzy

***

Przeczytaj także:

Trendy we franczyzie na 2021 rok!

Trendy we franczyzie na 2021 rok!

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera