Zalety franczyzy: wyższe obroty

11 paź 2021
artykuł eksperta

W poprzednich artykułach omawialiśmy zarówno wady systemu franczyzowego, jak i najważniejsze argumenty stojące za wyborem tego systemu. W zależności od rodzaju wybranego biznesu niektóre z zalet będą miały większe bądź mniejsze znaczenie, ale zdarzy się również, że dana cecha okazuje się kluczowa przy podejmowaniu wyboru. Jakie zalety ma franczyza? Oto kolejna z nich. 

Rozpatrując dalej korzyści wynikające z prowadzenia własnego biznesu w modelu franczyzowym nie sposób wspomnieć o tak istotnej kwestii jak obroty. Przychody i wydatki to twarde dane, które stanowią o rentowności całego przedsięwzięcia. Same wydatki na inwestycje oczywiście ponosi każdy, bez względu na to, jaki model prowadzenia własnej działalności wybierze. Nie będziemy w tym artykule podnosić kwestii nakładów i wnikać, jak te koszty się rozkładają odpowiednio w jednym i drugim przypadku - z pewnością jest to dobry temat na osobny tekst.

Suma obrotów w ciągu miesiąca (liczona jako mediana z dłuższego czasu - minimalnie kwartalna, najlepiej roczna) jest istotnym wskaźnikiem każdego projektu. Oczywiście obrót to nie dochód, ale niezmienną zasadą jest, że im większy firma wygeneruje obrót, tym większy powinien być przychód. Zatem zwiększenie obrotu jest oznaką potencjalnie wyższych zysków. Porównując wartość wpływów sklepów franczyzowych i niezależnych (dedykowanych do tej samej grupy odbiorców i umieszczonej w podobnej lokalizacji), widać, że przychody tych pierwszych są o wiele wyższe. Szybkie i sprawne zorganizowanie całego procesu powstawania placówki, przynależność do sieci, nakłady na reklamę i marketing są głównymi współtwórcami tego sukcesu.

Znana marka przyciąga klientów, którzy swoje potrzeby prędzej zrealizują pod znajomym logiem niż "no-name". Przystępując więc do sieci sklepów franczyzowych można praktycznie od ręki założyć, że już od samego początku prowadzenia działalności będziemy mieli do czynienia z wyższymi obrotami. To z kolei przekłada się na wymierny zysk i szybszy zwrot zainwestowanych środków. Bardzo ciekawą ankietę przeprowadziła Agencja Nielsen, wśród właścicieli placówek (grupa tzw. traders) jednej z sieci franczyzowych. Z przeprowadzonego badania wynika, że większość respondentów zdecydowanie pozytywnie ocenia wpływ franczyzy na swój biznes. Według opinii właścicieli sklepów franczyzowych i tych, którzy zdecydowali się na model tradycyjny wynika, że przynależność do znanej sieci generuje większą liczbę klientów, wyższą sprzedaż jak również wartość jednorazowych zakupów. To wszystko składa się oczywiście na osiągane wyniki. Korzyści płynące z zastania franczyzobiorcą dostrzegają również właściciele sklepów niezależnych. Dość znamiennym jest fakt, że ponad 30% z nich rozważa w najbliższym czasie podłączenie się do którejś z sieci w miejsce prowadzenia swojego interesu na dotychczasowych zasadach. Głównym czynnikiem takiego stanu rzeczy jest właśnie wielkość obrotu, co przekłada się z kolei na uzyskiwanie wyższych wyników finansowych. Nie jest to oczywiście jedyny argument przemawiający za kontynuowaniem biznesu w zrzeszeniu, ale z całą pewnością bardzo istotny i dominujący. Skoro przecież biznes już jest realizowany, to dlaczego za to samo nie pozwolić sobie na osiąganie bardziej zadowalających rezultatów?

Przeczytaj także

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera