Zaplanuj ekspansję swojej firmy na rynki zagraniczne

30 Mar 2020
artykuł ekspercki

Zastanawiasz się nad rozwojem swojej firmy? Myślisz o internacjonalizacji swojej marki, polepszeniu jej prezencji w innych regionach świata? W poniższym artykule przedstawione zostały kluczowe aspekty, które należy wziąć pod uwagę, planując ekspansję swojej firmy na rynki zagraniczne.

Zacznij od siebie

Przed podjęciem dość kosztownej, pracochłonnej, ale często finalnie bardzo opłacalnej decyzji o ekspansji zagranicznej warto na samym początku przeanalizować swoją dotychczasową działalność, przeprowadzając wewnętrzną analizę firmy. W zależności od prowadzonej aktywności gospodarczej należy zwrócić szczególną uwagę na obecne portfolio produktowe bądź usługowe przedsiębiorstwa. Co sprzedaje się najlepiej? Co cieszy się największą popularnością wśród konsumentów?

Warto porównać swoją gamę produktów z tymi oferowanymi przez konkurencję. Umożliwi nam to zbadanie potencjału eksportowego naszych produktów oraz zidentyfikowanie (jeśli do tej pory tego nie zrobiono) swojej przewagi konkurencyjnej. Być może okaże się, że rynek polski nie jest jeszcze przepełniony i istnieją bardziej ekonomiczne sposoby rozwoju firmy na rynku krajowym.

Wybierz destynację

Stany Zjednoczone, Niemcy, Wielka Brytania a może Chiny? Jaki kierunek będzie najlepszy? To pytanie zadaje sobie wielu przedsiębiorców planujących internacjonalizację swojej marki. Warto dowiedzieć się, co wyróżnia dany kraj spośród innych i wybrać ten, który najbardziej odpowiada naszym potrzebom. Ważnymi aspektami, które należy wziąć pod uwagę, są m. in.: wielkość i wartość rynku, jego struktura i potencjał, występujące bariery rozwoju oraz uwarunkowania społeczne i kulturowe wpływające na sposób prowadzenia biznesu w danym kraju.

Zdobycie wymienionych wyżej informacji pomoże w ustaleniu chłonności rynku oraz perspektyw eksportowych. Nie ma rynku idealnego. W zależności od kraju może on przykładowo posiadać wysokie bariery rozwoju, lecz uwarunkowania społeczne i kulturowe zbliżone do warunków polskich. Kluczowym jest identyfikacja najważniejszych czynników dla internacjonalizacji produktu na rynek perspektywiczny i kierowanie się tymi informacjami.

Odkryj swoją grupę docelową na rynku

Po przeanalizowaniu własnych poczynań oraz wybraniu perspektywicznego rynku docelowego nadszedł czas na odkrycie swojego targetu. Warto, aby produkty o największym potencjale eksportowym spełniały potrzeby dotąd niezaspokajane przez produkty lokalne.

Znalezienie swojej niszy może spowodować szybki wzrost sprzedaży na rynku docelowym. Tym samym firma jest mniej narażona na bezpośrednią konkurencję z dużymi potentatami rynkowymi i może sukcesywnie budować swoją pozycję na nowym rynku. W znalezieniu niszy niewątpliwie pomogą informacje pozyskane na poprzednich etapach planowania. Dzięki nim można dokładnie zaplanować internacjonalizację konkretnych produktów o największym potencjale eksportowym na rynek docelowy.

Istotnym jest również zbadanie dotychczasowych poczynań firm konkurencyjnych na rynku perspektywicznym. Im więcej informacji o rynku oraz o bezpośrednich rywalach, tym bardziej racjonalną decyzję o rozwoju przedsiębiorstwa możemy podjąć.

Znajdź dodatkowe metody pomocy w Twojej ekspansji

Ostatnim etapem, który należy wziąć pod uwagę podejmując się ekspansji zagranicznej jest poszukiwanie dodatkowych źródeł wsparcia. Przygotowanie kompleksowej analizy dotychczasowych działań firmy, analiz potencjalnych rynków ekspansji oraz działających na nich konkurentów może okazać się zbyt czasochłonne i wymagające dla Twoich pracowników. Dodatkowo ich ocena prawdopodobnie nie będzie obiektywna. Warto w przygotowaniu takich dokumentów skorzystać z usług firm doradczych, które specjalizują się w opracowywaniu takich materiałów i posiadają doświadczenie na wielu rynkach zagranicznych.

Zdobądź środki…

Ekspansja zagraniczna należy do ryzykownych i kapitałochłonnych poczynań, szczególnie na pierwszych etapach internacjonalizacji przedsiębiorstwa. Warto pochylić się nad możliwościami oferowanymi przez instytucje państwowe. Fundusz Ekspansji Zagranicznej (FEZ) wspomaga polskie przedsiębiorstwa w przejęciach i budowie zakładów produkcyjnych na rynkach zagranicznych. FEZ inwestuje wraz z polskimi firmami w spółki zależne za granicą. Angaż ze strony funduszu w pojedynczy projekt to kwota od jednego do kilkunastu milionów EUR.

Kolejną możliwość stwarza Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) organizująca dofinansowanie w ramach internacjonalizacji marki — Go To Brand. Jego celem jest sfinansowanie promocji marek produktowych na rynkach zagranicznych. W projekcie wziąć udział mogą MŚP spoza województwa mazowieckiego. Pula środków w konkursie to 300 000 000 PLN. W ramach wsparcia PARP można sfinansować m.in. udział firmy w targach zagranicznych, misjach gospodarczych i konferencjach, a także zakupić usługę doradczą, w ramach której można otrzymać niezbędne informacje na temat rynku docelowego oraz porady dotyczące promocji przedsiębiorstwa na rynku perspektywicznym.

Rozpocznij ekspansję zagraniczną

Wymienione kroki pomogą ocenić potencjał rozwoju przedsiębiorstwa poprzez internacjonalizację marki na rynkach perspektywicznych. Decyzja o ekspansji zagranicznej wiąże się z dużym ryzykiem inwestycyjnym, dlatego warto, aby była podjęta świadomie w oparciu o kompletną bazę informacji. Analizy i informacje, którymi Twoja firma będzie się kierować podczas podejmowania decyzji o ekspansji lub o wyborze konkretnego rynku, muszą być rzetelne. Zaleca się, więc korzystanie z usług firm doradczych, które swoim doświadczeniem na rynkach zagranicznych, na pewno wspomogą Twoje przedsiębiorstwo.

Artykuł eksperta:

Bernard Robak - Key Account Manager ConQuest Consulting

Firma od 22 lat świadczy usługi najwyższej jakości z zakresu doradztwa biznesowego i strategicznego (również w ramach dofinansowań unijnych). Obejmują one między innymi badania ilościowe i jakościowe, analizy rynku i konkurencji, poszukiwanie partnerów metodą Lead Generation oraz optymalizacje modeli biznesowych.
https://www.conquest.pl/

 

 

***

Polecamy także:

e-franczyza – pomysł na rentowny biznes w dobie kryzysu

E-franczyza – pomysł na rentowny biznes w dobie kryzysu

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook
x
Zapisz się do newslettera