Marketing franczyzy istotny również podczas kryzysu!

08 maj 2020
foto: by Austin Distel on Unsplash

O tym jak ważny jest marketing we franczyzie wspomina nie jeden ekspert. Ważne jest również to, że na promocji firmy powinien skupić się zarówno franczyzobiorca jak i franczyzodawca. Teraz, kiedy cały świat dopada pandemia wiele firm zdaje sobie sprawę, że marketing przed kryzysem był niewystarczający lub go po prostu nie było. A pandemia wymusza szybkie działanie, czasem nawet bezmyślne i całkowicie niezgodne z prawidłowym planem marketingowym. Co więc zrobić? Na co zwrócić uwagę? 

PODEJŚCIE NA "NIE"

Pierwszym błędem, który można zauważyć jest podejście, że firma jest na tyle znana, że reklama nie jest jej potrzebna. W tym przypadku należy sobie zadać kilka podstawowych pytań. Czy są to stwierdzenia dokonane na podstawie analiz? Czy decyzje marketingowe są podejmowane przynajmniej na podstawie śledzenia mediów społecznościowych, które "hulają" bez dodatkowego promowania? A to wszystko przenosi się na faktyczny wynik finansowy? Pamiętajmy, że wszelakie badania rynku udowodniają, że bazowanie na stałych klientach nigdy nie przyniosło firmie niczego dobrego. To pokazuje nawet ten kryzys, którego obecnie doświadczamy.

REKLAMA NA BOGATO

Niektórym firmom "wydaje się", że telewizja za nich wszystko "załatwi". Co jest nieprawdą. Po pierwsze większość z nas "przerzuca kanał", gdy tylko pojawi się reklama. Po drugie - współczesna reklama telewizyjna totalnie nie wpływa na podświadomość klienta. Nawet jeśli dana firma posiada odpowiedni budżet na reklamę w telewizji, to musi pamiętać, że jak w każdej reklamie ważna jest cykliczność. Oczywiście znane marki mogą sobie pozwolić na mniejszą częstotliwość publikacji. Niestety te małe powinny uzupełniać swój plan marketingowy, dodatkowymi formami promocji własnego biznesu. Pamiętajmy, że telewizja może nadal być ważną częścią strategii marketingowej, ale nie może być jedyną.

BIERNY MARKETING

To jest dość częsta sytuacja, kiedy w szczególności początkujący franczyzobiorca szuka promocji własnej firmy, poprzez najtańsze kanały. Są nimi zazwyczaj media społecznościowe. Z reguły młodemu przedsiębiorcy wydaje się, że założenie Facebooka w zupełności wystarczy. A promocja posta "o niczym", raz na jakiś czas stanie się idealnym planem marketingowym. Nic mylnego! Media społecznościowe to idealne miejsce do promocji remarketingowej, gdzie mamy już jakąś określoną liczbę klientów. Mogą także służyć do budowania bazy. Ale same media społecznościowe nie wyznaczą za Ciebie kierunku promocji Twojej firmy. Nawet publikując treść, powinieneś "mieć z tyłu głowy myśl", co chcesz Tym postem zyskać. Pamiętaj również, że jeśli jesteś firmą lokalną musisz funkcjonować zarówno w sieci, jak i promować swoją firmę innymi kanałami.

To jak ważny jest marketing w czasach kryzysu opisywał nawet we wrześniu 2019 r. Amerykański Forbes. W wspominanym wydaniu została opublikowana historia "upadku" firm,  które odchodziły od marketingu podczas kryzysów finansowych. Jaki jest z tego morał? Nie siedź bezczynnie! Działaj i myśl! Nie ma nic gorszego w obecnej sytuacji, jak czekanie. To co teraz zrobisz dla firmy, nie tylko zagwarantuje Ci przetrwanie, ale może Ci również przynieść zysk w późniejszym czasie.

Poniższe wskazówki zostały przygotowane na podstawie zebranych materiałów prasowych oraz wypowiedzi Matt Lukosavich - kierownika marketingu znanej restauracji dla amerykańskiego portalu franchising.com.

***

Polecamy także:

TOP 10 błędów we franczyzie i w biznesie – czyli jak nie reklamować się na Facebooku

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook