Biznes bez mięsa, czyli przegląd wege franczyz

28 lut 2021
źródło: dostępne materiały prasowe

Niektórzy mówią, że pandemia przewróciła nawyki żywieniowe Polaków do góry nogami. Innych te zmiany zupełnie nie dziwią, bo wskazywali trend wege już dużo wcześniej. Szacuje się, że w naszym kraju powstaje co roku, około 10 zupełnie nowych wege biznesów. Ten trend zauważany jest również w sklepach spożywczych, czy kosmetykach. Jednak szczególny prym wiedzie w gastronomii. Jaki zatem biznes bez mięsa można prowadzić we franczyzie? 

Globalny rynek produktów dla wegan i wegetarian wyceniany jest na około 25 miliony dolarów. A zainteresowanie restauracjami typowo wegańskimi jest coraz większe. Według badania IQS aż 43% Polaków na przestrzeni lat ograniczyło spożycie mięsa. Idąc dalej i powołując się na materiały zgromadzone przez "Rzeczpospolitą" można potwierdzić znaczące zainteresowanie trendem wege w gastronomii. Gazeta podaje, że w Poznaniu na jeden wege lokal przypada 10,6 tys. osób, we Wrocławiu 12 tys., w Krakowie 12,8 tys., a w Warszawie 14,7 tys.

Dodatkowo, najnowsze badania GfK Polonia wskazują zaskakujące wzrosty sprzedaży produktów na bazie roślin. GfK podaje, że od listopada 2020, sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła wartościowo o 44 procent a ilościowo o 50 procent (dane podane w ujęciu rocznym). Natomiast w przypadku zamienników mięsa, wzrost wartościowy to aż 138 proc., a ilościowy 107 procent.

Nabiał roślinny kupuje prawie 30 proc. polskich gospodarstw domowych, a „mięso" na bazie roślin już co dziesiąte gospodarstwo. W stosunku do tego okresu roku 2019 liczba nabywców roślinnego mięsa wzrosła więc ponaddwukrotnie (...)  Grupą, która zyskuje na znaczeniu w zakupach roślinnych zamienników mięsa – z punktu widzenia osoby prowadzącej gospodarstwo domowe – są osoby w wieku do 29 lat, bez dzieci, o dochodach wyższych niż średnie, ale mieszkające „na wsi". Wskazuje to na osoby mieszkające na obrzeżach aglomeracji, terenach mających taki statusmówi Grzegorz Mech, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia (cyt. "Rzeczpospolita").

Biznes bez mięsa priorytetowy

Branża gastronomiczna stale dostosowuje się do nowych trendów i wprowadza do podstawowego menu odpowiedniki roślinne. Nawet typowo mięsne knajpy, rozszerzają swoją kartę o propozycje dla wegan i wegetarian. Na rynku pojawia się także coraz więcej miejsc oferujących tylko wege propozycje. Roślinne knajpy nie korzystają z nabiału, czy mięsa. Wszelkie potrawy przyrządzają na bazie roślinnych zamienników. Niektóre z wege restauracji rozwijają się również we franczyzie.

Biznes bez mięsa, czyli przegląd wege franczyz

Przegląd wege franczyz

Oto kilka marek roślinnych, które rozwijają się we franczyzie:

(kolejność nie ma znaczenia)
  • FALLA - to sieć franczyzowa, której kuchnia opiera się na smakach z Bliskiego Wschodu. Marka bazuje wyłącznie na kuchni roślinnej i działa zgodnie z zasadami slow food.
  • Krowarzywa - to jedna z najbardziej rozpoznawalnych roślinnych burgerowni. Rozwija się głównie we franczyzie. Marka powstała w 2013 roku.
  • Cudo sushi - to dość niespotykany koncept, który serwuje swoim klientom wege sushi. Marka bazuje tylko i wyłącznie na roślinnych produktach i rozwija się w modelu franczyzowym.
  • Mihderka to kolejny franczyzowy koncept gastronomiczny, który bazuje na daniach z kuchni roślinnej. Firma działa od 2015 roku.
  • Tel Aviv Urban Food - miejsce, które jest prowadzone w typowo roślinnej odsłonie. Marka bazuje wyłącznie na produktach roślinnych i smakach z Bliskiego Wschodu. Rozwija się także we franczyzie.
  • Green Way - to kolejna roślinna marka, która udziela licencji na prowadzenie wege barów. Marka jest jedną z najstarszych roślinnych franczyz.

To tylko wybrane propozycje biznesów bez mięsa. Możemy być pewni, że wegerewolucja trwa i nic nie zapowiada odwrotu tego trendu. Roślinne zamienniki na stałe zagoszczą zarówno w ekskluzywnych restauracjach, jak i w propozycjach typowo streetfoodowych.

artykuł ma charakter informacyjny, nie promuje żadnej z ww. firm.

***

Przeczytaj także:

A może "fit biznes"?

A może "fit biznes"?

 

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook