Niektórzy mówią, że pandemia przewróciła nawyki żywieniowe Polaków do góry nogami. Innych te zmiany zupełnie nie dziwią, bo wskazywali trend wege już dużo wcześniej. Szacuje się, że w naszym kraju powstaje co roku, około 10 zupełnie nowych wege biznesów. Ten trend zauważany jest również w sklepach spożywczych, czy kosmetykach. Jednak szczególny prym wiedzie w gastronomii. Jaki zatem biznes bez mięsa można prowadzić we franczyzie?
Globalny rynek produktów dla wegan i wegetarian wyceniany jest na około 25 miliony dolarów. A zainteresowanie restauracjami typowo wegańskimi jest coraz większe. Według badania IQS aż 43% Polaków na przestrzeni lat ograniczyło spożycie mięsa. Idąc dalej i powołując się na materiały zgromadzone przez "Rzeczpospolitą" można potwierdzić znaczące zainteresowanie trendem wege w gastronomii. Gazeta podaje, że w Poznaniu na jeden wege lokal przypada 10,6 tys. osób, we Wrocławiu 12 tys., w Krakowie 12,8 tys., a w Warszawie 14,7 tys.
Dodatkowo, najnowsze badania GfK Polonia wskazują zaskakujące wzrosty sprzedaży produktów na bazie roślin. GfK podaje, że od listopada 2020, sprzedaż roślinnych zamienników nabiału wzrosła wartościowo o 44 procent a ilościowo o 50 procent (dane podane w ujęciu rocznym). Natomiast w przypadku zamienników mięsa, wzrost wartościowy to aż 138 proc., a ilościowy 107 procent.
– Nabiał roślinny kupuje prawie 30 proc. polskich gospodarstw domowych, a „mięso" na bazie roślin już co dziesiąte gospodarstwo. W stosunku do tego okresu roku 2019 liczba nabywców roślinnego mięsa wzrosła więc ponaddwukrotnie (...) Grupą, która zyskuje na znaczeniu w zakupach roślinnych zamienników mięsa – z punktu widzenia osoby prowadzącej gospodarstwo domowe – są osoby w wieku do 29 lat, bez dzieci, o dochodach wyższych niż średnie, ale mieszkające „na wsi". Wskazuje to na osoby mieszkające na obrzeżach aglomeracji, terenach mających taki status – mówi Grzegorz Mech, menedżer w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia (cyt. "Rzeczpospolita").
Branża gastronomiczna stale dostosowuje się do nowych trendów i wprowadza do podstawowego menu odpowiedniki roślinne. Nawet typowo mięsne knajpy, rozszerzają swoją kartę o propozycje dla wegan i wegetarian. Na rynku pojawia się także coraz więcej miejsc oferujących tylko wege propozycje. Roślinne knajpy nie korzystają z nabiału, czy mięsa. Wszelkie potrawy przyrządzają na bazie roślinnych zamienników. Niektóre z wege restauracji rozwijają się również we franczyzie.
Oto kilka marek roślinnych, które rozwijają się we franczyzie:
To tylko wybrane propozycje biznesów bez mięsa. Możemy być pewni, że wegerewolucja trwa i nic nie zapowiada odwrotu tego trendu. Roślinne zamienniki na stałe zagoszczą zarówno w ekskluzywnych restauracjach, jak i w propozycjach typowo streetfoodowych.
***
Przeczytaj także: