Blaski i cienie franczyzy

21 sty 2020
źródło: materiały prasowe

Franczyza staje się jedną z najpopularniejszych form prowadzenia własnej działalności gospodarczej. Niemniej przed podjęciem decyzji o zawarciu umowy franczyzowej, należy przeanalizować nie tylko nasze indywidualne potencjały, ale również wady i zalety prowadzenia takiej formy biznesu.

Zalety franczyzy

  • Pewniejszy start - rozpoczynając przygodę z własnym biznesem musisz mieć plan. Powinieneś wiedzieć w jakim kierunku chcesz rozwijać firmę, zbadać potrzeby rynku, pomyśleć o kwestiach związanych z rozpoznawalnością. Forma franczyzy gwarantuje Ci gotowy sposób na biznes. Co więcej, wiele podmiotów pomaga swoim franczyzobiorcom w znalezieniu odpowiedniego lokalu, czy przeszkolenia pracowników. Otrzymujesz gotowy produkt "know-how", który pomoże Ci się zaaklimatyzować w biznesie. Zaś franczyzodawca zyskuje kolejny punkt i poszerza rangę działalności. Taka forma pomocy daje poczucie bezpieczeństwa obu stronom umowy franczyzowej.

  • Niższe koszty - własny biznes wymaga nie tylko własnego wkładu intelektualnego, ale również finansowego. Niewątpliwie rozpoczynając pracę nad własną marką należy posiadać o wiele więcej środków. Nowa marka generuje większe koszty związane z reklamą firmy i opracowaniem całego planu marketingowego. Franczyza gwarantuje rozpoznawalność na rynku i dużo większe zaufanie klientów. Co więcej, banki chętniej udzielają kredytu franczyzobiorcom, z uwagi na to, że przystępują do znanej marki. Stąd niewypłacalność takiego podmiotu wydaje się mniej prawdopodobna.

  • Mniejsze ryzyko porażki - będąc częścią "sieciówki" masz mniejszą szansę na porażkę, w szczególności jeśli planujesz swój pierwszy biznes. Franczyzodawca dba o swoje regionalne oddziały, ponieważ Twoja porażka rzutuje na jego renomę. Stąd możesz liczyć na stałą pomoc i doradztwo w tym zakresie.

  • Łatwiejszy system dostaw - w zależności od rodzaju Twojej działalności możesz liczyć na pomoc Franczyzodawcy dotyczącą asortymentu Twojej firmy. To pewnego rodzaju kolejne zalety. Część zaopatrzenia możesz otrzymać w postaci depozytu. Natomiast bardzo często jesteś zobowiązany do pobierania towarów od konkretnych dostawców. Co sprawia, że możesz otrzymać je w korzystniejszej cenie i dobrej jakości. Ta forma jest zadowalająca również dla Twojego franczyzodawcy, który ma pewność, że będziesz korzystać z produktów przez niego sprawdzonych i polecanych.

Wady franczyzy

  • Umowa na określony czas - przystępując do franczyzy musisz pamiętać, że nie masz gwarancji, że po upływie terminu wskazanego w umowie, Twój franczyzodawca przedłuży umowę. Niemniej terminowość umowy pozwala na przeanalizowanie, czy dana forma współpracy Wam odpowiada. Wygaśnięcie umowy pozwala zakończyć współpracę bez dodatkowych kosztów. Wydaje się to również korzystne w przypadku kiedy jedna ze stron nie zauważa zysku z franczyzy.

  • Zależność od franczyzodawcy - takiego rodzaju biznes opiera się na spełnianiu wielu norm i wymogów. Każdy pomysł franczyzobiorcy musi być zaakceptowany przez franczyzodawcę. Stąd większość umów wskazuje na kontrolowanie placówki, aby zweryfikować, czy działalność jest prowadzona zgodnie ze standardami sieci. Franczyzodawca ma także wgląd do wszelkich dokumentów. Dla części franczyzobiorców taka forma kontroli może jednak okazać się ułatwieniem. Większa kontrola zamiejscowej placówki pozwala monitorować biznes i w razie konieczności reagować i przeciwdziałać.

  • Opłaty franczyzowe - nikt nie daje nic za darmo, dlatego też franczyza generuje koszty. Na samym początku współpracy należy uiścić opłatę za pakiet franczyzowy, czyli możliwość korzystania ze znaku towarowego, logo, idei firmy, wiedzy technicznej na temat sieci i pakietu "know-how". Z reguły w tych opłatach franczyzobiorca ma zagwarantowaną wszelką pomoc i pakiet szkoleń wdrożeniowych. Ponadto niektóre firmy wymagają w umowie uiszczania dodatkowych opłat, np. procent od zysku, czy składki na fundusz marketingowy. Franczyzodawca może także egzekwować kary umowne, jeśli np. zostanie złamana zasada poufności informacji.

Podsumowując, franczyza daje większe możliwości na rozwój zarówno franczyzodawcy, jak i franczyzobiorcy. Najważniejszą kwestią jest odpowiedni wybór rodzaju działalności (w przypadku franczyzodawcy), analiza rynku, czy w danym miejscu konkretna firma miałaby możliwość rozwoju. Niemniej, aby zauważyć obustronny sukces wymaga się zaangażowania obu stron.

***

Polecamy także:

Franczyzodawco - sprawdź i nie popełnij tego błędu

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook