Posiadasz firmę? Dobrze prosperujesz? Może warto przemyśleć kwestię franczyzy Twojego biznesu? Zanim jednak podejmiesz taką decyzję – zweryfikuj, czy jesteś już na to gotowy.
Każdy przedsiębiorca prędzej, czy później myśli o rozszerzeniu własnej działalności i otwarciu swojej firmy w innych lokalizacjach. Naprzeciw wychodzi franczyza – nie jest to jednak łatwa decyzja. Dlatego warto przed podjęciem współpracy z innym podmiotem gospodarczym zweryfikować swoje moce przerobowe.
1.Dokonaj analizy rynku
Zadaj sobie pytanie, czy jest to odpowiedni czas na franczyzę. Sprawdź, czy istnieją miejsca podobne do miasta, w którym obecnie prowadzisz biznes. Na początku zacznij od własnego kraju. Dokonaj analizy SWOT (szczegółowa weryfikacja dotycząca szans, zagrożeń, mocnych i słabych stron) i przeprowadź testy pilotażowe. Warto jest także na tym etapie skorzystać z porady ekspertów, którzy takie badania rynku dla Ciebie wykonają. Zajmują się tym fachowo i posiadają do tego odpowiednie narzędzia.
Dodatkowo musisz sprawdzić m. in.:
2. Sprawdź swoją koncepcję i system pracy
Zanim sprzedaż własną koncepcję w postaci licencji, zastanów się, czy masz odpowiedni zespół, który zająłby się tematem franczyzy i czy Twoi pracownicy mają na tyle wystarczającą wiedzę, aby odpowiadać na pytania Twoich potencjalnych franczyzobiorców. Nie myśl, że uda Ci się wszystko za nich załatwić. Musisz mieć zgrany team, który Cię wspomoże wiedzą i doświadczeniem.
3. Skonsultuj się z radcą prawnym/prawnikiem
Załóżmy, że jesteś już gotowy na uruchomienie modelu franczyzowego Twojej firmy. Czas podjąć rozmowy z prawnikiem, który przedstawi Ci wszystkie regulacje prawne dotyczące franczyzy. Przed rozpoczęciem ekspansji musisz poznać jej wady i zalety. Dodatkowo warto, aby specjalista przygotował umowę franczyzową – bo to ona będzie bazą Twojej współpracy.
Sieć franczyzowa na samym początku jej tworzenia to skomplikowana machina, ale coraz korzystniejsza forma doskonalenia Twojego biznesu. Każda branża, firma rządzi się innymi prawami. Nie ma ustalonego schematu postępowania. Niemniej istnieją kluczowe elementy, na które należy zwrócić uwagę - bez znaczenia jaki biznes prowadzimy.
***
Franczyzodawco - sprawdź i nie popełnij tego błędu!