Franczyza sezonowa - wady i zalety

24 lip 2020

Franczyza sezonowa to jedna z najpopularniejszych opcji w tym modelu biznesowym. Najczęściej kojarzona jest z budkami z lodami, hod dogami, kebabami, burgerami czy kawą. Tych konceptów na rynku gastronomicznym jest mnóstwo. Jednak czy warto inwestować w biznes na sezon?

Odpowiedź na powyższe pytanie zależy od wielu czynników. Poniżej przedstawiamy wady i zalety franczyzy sezonowej.

Franczyza sezonowa - zalety

1. Nie wiążesz się z biznesem na długo. To świetna opcja dla osób niepewnych, chcących spróbować czegoś nowego. W razie niezadowolenia jesteś w stanie "wyjść" z biznesu bez strat.

2. Niski wkład własny i opłaty. Franczyza sezonowa to zazwyczaj mobilne budki. W większości konceptów otrzymujesz małym kosztem gotowy biznes, który nie wymaga od Ciebie żadnych ukrytych opłat. Za przyczepę najczęściej płacisz tylko w trakcie sezonu.  Kiedy biznes nie zarabia, Ty nie jesteś stratny.

3. Brak opłat czynszowych - to kolejny atut tego modelu. Zazwyczaj koszty ograniczają się do comiesięcznych opłat. A z uwagi na to, że jest to biznes sezonowy, to nie musisz płacić za wynajem lokalu. Oczywiście przed wybraniem lokalizacji, musisz zorientować się, czy Twoja przyczepa może tam zostać. Niemniej nie martwisz się o takie rzeczy jak kanalizacja, prąd, sprzęt w kuchni czy też aranżacja sali.

4. Mobilny biznes możesz prowadzić wszędzie. Dzięki mobilnej budce jesteś w stanie sprzedawać w parku, nad morzem czy też nad jeziorem. W zimie za to możesz przenieść się ze swoimi kebabami czy kołaczem niedaleko stoku narciarskiego.

5. Możesz zmieniać produkty, które sprzedajesz. W zimę możesz zainwestować w przyczepę z zapiekankami a latem skorzystać z franczyzy lodowej. Taka sezonowość daje Ci duży wybór. Sam ocenisz co w Twojej okolicy sprzedaje się najlepiej.

6. Elastyczność. Biznes sezonowy uznaje się za prosty i przyjemny sposób zarabiania pieniędzy. Umowy franczyzowe zazwyczaj nie są skomplikowane. Franczyzobiorcy nie muszą spełniać wielkich wymagań. Co ciekawe, część  z nich pracuje na etacie, a po godzinach zajmuje się swoim biznesem sezonowym.

7. Większa odporność na kryzys. Covid-19 pokazał, że food trucki, gdzie zamawia się na świeżym powietrzu były równie interesujące jak usługa delivery. Najgorzej wypadły restauracje.

Franczyza sezonowa - wady

1. To biznes pasywny. Posiadając 1 przyczepę i nie osiągając dodatkowych dochodów, można czuć się niepewnym finansowo. Sezonowość biznesu automatycznie wpływa na brak jego stabilności.

2. Niektóre koncepty wymagają opłaty całorocznej. To jedna z poważniejszych wad franczyzy sezonowej. Nie byłaby ona wadą w "ciepłych krajach". W Polsce, sprzedawanie posiłków na trzydziestostopniowym mrozie lub w ciągłym deszczu, może okazać się problemem. Dlatego po Twojej stronie jest weryfikacja wszelkich opłat, przed podpisaniem umowy lub znalezienie fajnej lokalizacji, która gwarantuje sprzedaż nawet w chłodniejsze dni.

Propozycje sezonowych biznesów znajdziesz w naszym katalogu franczyz.

 

***

Polecamy także:

https://franczyzainfo.pl/zyski-z-konopi-coraz-wieksze-coffee-shop-szuka-partnerow/

Zyski z konopi coraz większe? Coffee Shop szuka partnerów w całej Polsce!

 

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook