Raport: Jakim sieciom handlowym ufają Polacy?

28 lip 2020
źródło: https://catchers.pl/

Z raportu "Zaufanie Polaków do sieci handlowych w czasie pandemii", przygotowanego przez agencję Catchers oraz IPC wynika, że sytuacja związana z koronawirusem wpłynęła na stosunek konsumentów do poszczególnych sklepów. 

Co wpłynęło na spadek zaufania do sieci handlowych?

Klienci zarzucali przede wszystkim nieprzestrzeganie limitów osób przebywających w sklepie. Taką opcję wskazało około 40 % badanych. Z kolei 37 % respondentów wskazało brak środków higieny osobistej w sklepach ( płyn do dezynfekcji, czy rękawiczki). 33 % ankietowanych zarzuciło sieciom brak egzekwowania używania środków ochrony osobistej wewnątrz sklepu. Co ciekawe, co trzeci badany za powód obniżenia zaufania do sieci wskazywał wzrost cen produktów.

Jakie sieci zyskały zaufanie konsumentów?

W największym stopniu zaufanie Polaków w tym okresie zwiększyło się do Biedronki (14,3%), Lidla (12,5%), Carrefoura (11,2%) oraz Kauflandu (11,0%).  63% ankietowanych w tym czasie najchętniej robiła zakupy w osiedlowych sklepach. Z kolei 47% respondentów w omawianym okresie najczęściej robiła zakupy w Biedronce. Popularnością wśród klientów cieszył się także Carrefour i Lidl - to czołówka sklepów najczęściej odwiedzanych w tych ostatnich miesiącach.

- Badani w okresie największych sanitarnych obostrzeń, najczęściej dokonywali zakupów najpotrzebniejszych artykułów spożywczych w lokalnych sklepach, chcąc zmniejszyć ryzyko przebywania w skupiskach ludzi. Ryzyko związane z nieprzestrzeganiem restrykcji epidemiologicznych było znacznie mniejsze niż chociażby w dyskontach czy super- i hipermarketach – wskazuje Kamil Pluta, badacz w Instytucie Badawczym IPC.

- Wyniki raportu są potwierdzeniem tego, jak sytuacje kryzysowe wpływają na postrzeganie marek przez klientów. Musimy pamiętać, że takie sytuacje mogą być zarówno szansą na przyciągnięcie do siebie nowych klientów i zlojalizowanie dotychczasowych, ale także zagrożeniem ich utraty. Kluczem do sukcesu jest prowadzenie odpowiedzialnych z perspektywy klientów działań według skrupulatnie zaplanowanej wcześniej strategii. Bez wątpienia na tym etapie istotne jest słuchanie opinii klientów, reagowanie na nie oraz przygotowanie się do podobnych sytuacji kryzysowych w przyszłości – mówi Hubert Koszela, partner agencji komunikacji Catchers.

Badanie zrealizowano w dniach 19-21 czerwca metodą CAWI na reprezentatywnej próbie dorosłych mieszkańców Polski (N=600), którzy odpowiadają lub współodpowiadają za zakup produktów szybkozbywalnych (FMCG) w swoich gospodarstwach domowych. Struktura próby dorosłych Polaków odzwierciedla rozkład w populacji istotnych socjodemograficznych cech respondentów, takich jak płeć, wiek oraz województwo.

***

Polecamy także:

Franczyzowi detaliści w TOP 50 Global Retailers!

Franczyzowi detaliści w TOP 50 Global Retailers!

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook