W ostatnich miesiącach wydatki konsumenckie skurczyły się, powodując zmagania niejednego franczyzobiorcy. Cały biznes kręci się wokół Covid-19. A nie każdy wie, że 2020 rok to także czas technologicznych zmian we współczesnej franczyzie.
Oto cztery najważniejsze osiągnięcia technologiczne, które zmieniły franczyzę:
1. Zintegrowana sprzedaż
Teraz terminal to niemalże obowiązkowa opcja w sprzedaży. Ważna stała się także POS, czyli połączenie terminala z dodatkowymi opcjami takimi jak zintegrowana księgowość a nawet marketing. Dzięki temu wiemy nie tylko jak często klient przychodzi do sklepu i co kupuje, ale także możemy pozyskiwać inne kluczowe dane, takie jak: wgląd do finansów i prezentację wyników finansowych.
2. Śledzenie KPI (KEY PERFORMANCE INDICATOR)
Ta technologia nie tylko pozwala franczyzodawcy na monitorowanie ogólnego stanu franczyzy, ale także umożliwia mu szybkie wsparcie. Skrót KPI pochodzi z języka angielskiego i oznacza "kluczowy wskaźnik efektywności". KPI pozwalają na pomiar efektywności pracy, a także na łatwiejsze konstruowanie systemów motywacyjnych. Co ciekawe, są wyrażone w liczbach i pozwalają ocenić czy dana jednostka robi postępy, czy też nie.
3. Media społecznościowe
Prawdopodobnie najpotężniejszym narzędziem udostępnianym przez media społecznościowe jest tak zwane geofencing. Dzięki temu franczyzobiorca może w dowolnym momencie promować oferty wśród pobliskich klientów. Geofencing działa w oparciu o różne technologię łączności radiowej: GPS, Wi-Fi czy bluetooth. Właściciel restauracji tworzy w swoim lokalu, a nawet wokół niego cyfrową przestrzeń. Klient, który przechodzi obok tego lokalu dzięki temu otrzymuje zaproszenie do wejścia do restauracji. Co ciekawe strefa z powiadomieniami geofencingu może obejmować nawet kilkadziesiąt metrów w zależności od wykorzystanej technologii radiowej. Dzięki geofencingowi możemy informować o promocjach, zmianach ect.
Dużą rolę pełni także facebook, linkedin oraz Instagram. To dzięki nim franczyzobiorcy i franczyzodawcy mogą być jeszcze bliżej swoich potencjalnych klientów. Marketing w mediach społecznościowych polega na zaangażowaniu. W tej technologii jest mnóstwo narzędzi, które mogą pomóc w budowaniu marki. Dziesięć lat temu media społecznościowe były dodatkiem do biznesu, a teraz są dla niego kluczem.
4. Zamówienia online i aplikacje mobilne
Można śmiało uznać, że 2020 rok to przyśpieszony czas, gdzie aplikacje mobilne i zamówienia online stały się franczyzowym "must have". Co ciekawe, nie dotyczą one już tylko branży gastronomicznej. Wzrost obserwuje się także w branży handlowej i usługowej. Zyskują zakupy online, click and collect, rezerwacje online, ect.
Masz franczyzę? Jak według Ciebie technologia zmieniła franczyzę? - podziel się z nami Twoją opinią na Facebooku.
***
Polecamy także:
5 najstarszych franczyz na świecie według Entrepreneur