Circle K - globalna franczyza znana na całym świecie!

19 cze 2020

Circle K to sieć przez niektórych zapamiętana jako Statoil. Sieć franczyzowa klasyfikowana jest w największych światowych rankingach i zazwyczaj mieści się w TOP 20 gigantów. O tym modelu franczyzowym opowiedział nam Pan Mirosław Caputa - dyrektor ds. sprzedaży i działalności operacyjnej w Circle K Polska, odpowiedzialny m.in. za rozwój sieci franczyzowej

Od kiedy Circle K Polska oferuje biznes na zasadach franczyzy?

Rozwój sieci właśnie poprzez franczyzę, był od początku naszej działalności w Polsce bardzo ważnym elementem biznesu. Sieć stacji paliw, obecna w Polsce od 1992 roku pod marką Statoil Fuel & Retail Polska, w  2012 roku została przejęta przez kanadyjską firmę Alimentation Couche-Tard Inc. i zmieniła barwy na Circle K. Jest to globalna firma zarządzająca stacjami i sklepami convenience na całym świecie. Ponad 25-letnia działalność Statoil w Polsce jest kontynuowana pod nową marką. Nasze wcześniejsze doświadczenie w zakresie sprzedaży paliw wysokiej jakości, kawy i hot dogów zostało wzbogacone o globalne know-how Circle K z dziedziny prowadzenia sklepów convenience. Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 350 punktów sieci Circle K, z czego około 25% stanowią stacje prowadzone przez franczyzobiorców.

Circle K - globalna franczyza znana na całym świecie!

Mirosław Caputa - dyrektor ds. sprzedaży i działalności operacyjnej w Circle K Polska, odpowiedzialny m.in. za rozwój sieci franczyzowej

Jesteście Państwo obecni w 20 krajach na świecie. Rozwój kolejnych stacji pod Państwa szyldem jest dynamiczny. Ile obecnie istnieje punktów Circle K?

Jako sieć Circle K działamy w ponad 20 krajach, prowadzimy ponad 16 tysięcy punktów sprzedaży, zatrudniamy 130 tysięcy pracowników oraz obsługujemy 9 mln klientów każdego dnia. W Polsce nasza sieć liczy obecnie ponad 350 stacji, ta liczba nieustannie rośnie. Obserwujemy lokalny rynek i szukamy możliwości rozwoju w kolejnych lokalizacjach. W ubiegłym roku otworzyliśmy kilkanaście nowych stacji, początek tego roku również był dla nas bardzo intensywny pod kątem nowych otwarć. Tylko w pierwszych pięciu miesiącach uruchomiliśmy dziesięć nowych stacji franczyzowych m.in. w Chełmnie, Warszawie, Mińsku Mazowieckim, Czerwińsku, Warce, Sandomierzu, Ciechanowcu, Kąkolewnicy, Łukcie oraz Jędrzychowicach przy węźle na A4. Pod koniec roku spodziewamy się także otwarcia dwóch stacji w formacie MOP na drodze ekspresowej S3. Chcemy powiększać liczbę stacji organicznie oraz poprzez franczyzę.

Czy polscy franczyzobiorcy podlegają pod Circle K Polska? Czy też wszelkie formalności muszą ustalać z Grupą Alimentation Couche-Tard?

Circle K Polska jest samodzielnie zarządzaną firmą, która należy do globalnej sieci. Dlatego nasi partnerzy franczyzowi współpracują bezpośrednio z naszym oddziałem w Warszawie. Lokalnie realizowane są wszystkie niezbędne formalności, dostępna jest opieka kierowników regionalnych i szkolenia. Dlatego też proces decyzyjny oraz dopełnienie wszelkich formalności następuje szybko i sprawnie.

Czy zarządzanie tak wielką strukturą rozproszoną jest w ogóle możliwe?

Zarządzanie tak dużą i rozproszoną organizacją niewątpliwe jest wyzwaniem. Jednak nowe technologie, które dają możliwość prowadzenia video konferencji i nawiązania bezpośredniego kontaktu z globalnym zespołem zarządzającym. Natomiast przynależność do globalnej marki, działającej w ponad 20 krajach ma wiele zalet. Jako Circle K Polska czerpiemy z doświadczeń całej grupy, dzielimy się naszym lokalnym know-how, co pozwala wypracowywać bardziej efektywne rozwiązania. Możliwość obserwowania trendów konsumenckich na całym świecie pozwala również na rozwój oferty produktów i usług w Polsce, dopasowanej do potrzeb klientów.

Załóżmy, że jestem potencjalnym franczyzobiorcą i chcę prowadzić stację pod Państwa szyldem. Jakie wymagania muszę spełnić?

Franczyzobiorcom oferujemy wsparcie na każdym etapie prowadzenia działalności, dlatego nie wymagamy doświadczenia czy znajomości branży. Franczyzobiorcą może zostać zarówno właściciel działającej placówki paliwowej, jak również właściciel działki, który zamierza wybudować na niej stację paliw. Może być to zatem zarówno osoba fizyczna, jak i osoba prawna, np. spółka z o.o., spółka akcyjna czy spółdzielnia. Do współpracy z naszymi franczyzobiorcami podchodzimy indywidualnie i w wielu aspektach pozostajemy elastyczni. Jednak zawsze dbamy o to, aby wszystkie nasze punkty spełniały najwyższe standardy w zakresie bezpieczeństwa żywności i jakości paliw, co potwierdzają zlecane przez nas niezależne kontrole. Stacja powinna znajdować się w dobrej lokalizacji, która zapewni odpowiednią rentowność zarówno dla właściciela stacji, jak również dla naszej firmy.

Czy moja inwestycja może być w całości pokryta z kredytu?

Nie wnikamy w jaki sposób finansowana jest inwestycja naszych franczyzobiorców, a więc czy ze środków własnych, wypracowanego wcześniej zysku, czy też z kredytu. Jak wiemy, w ostatnich latach koszt finansowania zewnętrznego znacząco obniżył się, co daje relatywnie tani dostęp do środków na inwestycje. Źródło finansowania inwestycji jest decyzją opartą o własne założenia biznesowe i wyliczenia finansowe potencjalnego franczyzobiorcy, co jest dla niego bardziej korzystne i opłacalne. Ważne, aby brać pod uwagę również koszty operacyjne funkcjonowania przyszłej stacji, wielkość spłacanych rat kredytu, czy płatności za dostarczane paliwo i towary, aby zachować odpowiednią płynność finansową i bezpieczeństwo ciągłości funkcjonowania biznesu.

Oferujecie Państwo szerokie wsparcie doradcze i szkoleniowe oraz pomagacie w kwestii adaptacji budynku i wszelakich pozwoleń. Czy zdarzyło się, że nie wyrazili Państwo zgody na uruchomienie Circle K Polska z uwagi na nieodpowiednią lokalizację?

Rzeczywiście w Circle K zakres wsparcia zarówno na początku, jak i w trakcie prowadzenia działalności jest bardzo szeroki. Stawiamy sobie za cel, aby jak najbardziej ułatwić naszym partnerom franczyzowym ten proces, dlatego mogą oni liczyć na stałą opiekę kierowników regionalnych, którzy oferują pomoc przy otwarciu stacji, jej zaopatrzeniu, oznakowaniu i wyposażeniu w informatyczny system zarządzania. Nasi partnerzy, dzięki kompleksowemu wsparciu opiekunów, zyskują dostęp do międzynarodowego know-how grupy Alimentation Couche-Tard, do której należy Circle K. Zapewniamy również kompletny system szkoleń dla wszystkich pracowników, które pomagają naszym partnerom w codziennym prowadzeniu stacji paliw. Jesteśmy dla nich także wsparciem w zakresie organizacji i aranżacji powierzchni sklepowej oraz wyposażenia jej w niezbędne urządzenia.

Naszym partnerom oferujemy przede wszystkim możliwość dołączenia do znanej i rozpoznawalnej sieci, o ugruntowanej pozycji na rynku. Współpracę franczyzową postrzegamy jako transfer sukcesu dlatego mamy świadomość, że stacje franczyzowe prosperują tak dobrze, jak własne stacje sieci. Im bardziej rozpoznawalna jest nasza marka, im lepiej się kojarzy, tym chętniej partnerzy franczyzowi podejmą z nami współpracę. Dlatego też bardzo dbamy o jakość produktów i obsług, inwestujemy w coraz lepszą ofertę na stacjach własnych, nowe koncepty gastronomiczne oraz doskonałą jakość paliwa, aby klienci lubili nasze stacje i chętnie robili tutaj zakupy. W segmencie paliwowym naszym franczyzobiorcom oferujemy dostęp do uznanych na rynku paliw miles® i milesPLUS® oraz sezonowego milesPLUS® diesel arktyczny. Nasze paliwa wzbogacone są o dodatki uszlachetniające, które zapewniają nie tylko najwyższą jakość, ale również pozwalają zwiększyć zasięg o 3%. Dzięki kontrolom jakości paliw na naszych stacjach wykonywanych przez niezależne akredytowane laboratoria badawcze nasi partnerzy mają pewność, że oferują produkty najwyższej jakości. Zależy nam na tym, aby biznes partnera, który zdecyduje się na współpracę z nami, dobrze się rozwijał.

Odpowiednia lokalizacja inwestycji znacząco wpływa na jej przyszłą rentowność. Dlatego możemy nie wyrazić zgodny na otwarcie stacji pod logo Circle K jeśli np. w danej lokalizacji funkcjonuje już nasza stacja, a z naszych analiz wynika, że otwarcie kolejnej stacji sprawi, że mogą one rywalizować miedzy sobą. O takich zagrożeniach informujemy potencjalnych partnerów już na etapie rozmów wstępnych.

Jakie więc są wymogi co do lokalizacji Państwa stacji benzynowej? Czy jej wybór przeprowadzony jest jakimiś testami pilotażowymi?

Lokalizacja jest podstawowym kryterium decydującym o wyborze partnera franczyzowego. Staramy się wybierać takie miejsca, które zapewnią odpowiedni wolumen sprzedaży paliw i możliwość dostosowania obiektu do standardu nowoczesnego sklepu typu convenience. Między innymi analizujemy odległość od innych placówek naszej sieci i ich wzajemny wpływ na siebie, wykorzystujemy dane dot. natężenia ruchu w danym miejscu, układ komunikacyjny obecny oraz planowany, a także potencjał klientów indywidualnych i biznesowych.

Podczas epidemii angażowali się Państwo w różnego rodzaju akcje pomocowe. A jak ten ciężki czas wpłynął na Państwa obecnych franczyzobiorców?

Nasi franczyzobiorcy mogli liczyć na nasze wsparcie szczególnie w okresie pandemii. Powołany przez nas zespół kryzysowy na bieżąco monitorował sytuację, przekazywał informacje naszym stacjom, które wdrażały wypracowywane przez nas na poziomie zarządu rozwiązania. Dzięki przynależności do tak dynamicznie działającej organizacji, nasi franczyzobiorcy mieli pewność, że wprowadzane rozwiązania są zgodne z oficjalnymi zaleceniami oraz mają na uwadze zdrowie i bezpieczeństwo zarówno pracowników, jak i klientów.

W czasie pandemii jako firma odpowiedzialna społecznie, zaangażowaliśmy się we wsparcie osób, które znalazły się w grupie ryzyka oraz pracowników służb, których ciężka praca miała na celu ochronę naszego życia i zdrowia. Z myślą o pracownikach służby zdrowia oraz przedstawicielach służb mundurowych, jako pierwsza sieć stacji paliw w Polsce, zaproponowaliśmy im darmową kawę na naszych stacjach. Był to dla nas drobny gest, którym chcieliśmy podziękować za ich pracę i zaangażowanie. W ten sposób, w całej sieci Circle K na świecie wsparliśmy ponad 2 mln funkcjonariuszy.

Wspólnie z Polskim Czerwonym Krzyżem, a także dzięki zaangażowaniu naszych pracowników i klientów, przekazaliśmy wsparcie ponad 6 tysiącom seniorów w całej Polsce, fundując i dostarczając paczki z podstawowymi produktami spożywczymi, dostępnymi na naszych stacjach. Poprzez akcję chcieliśmy zwrócić uwagę na potrzeby seniorów, zachęcić do pomagania i przekazać im realną pomoc.

Pod hasłem „Little Thank You” zachęcamy również do okazania wdzięczności „bohaterom codzienności”, którzy drobnym gestem sprawili, że nasz dzień stał się lepszy i choć odrobinę łatwiejszy. W ramach akcji ufundowaliśmy łącznie 100 tys. produktów przekazywanych w formie vouchera online.

Mam świadomość tego, że przed całą naszą siecią jeszcze wiele wyzwań, również tych związanych z wybuchem pandemii koronawirusa. Już dzisiaj widzimy, że odwiedzalność naszych stacji rośnie. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa zakupów na naszych stacjach zarówno własnych, jak i franczyzowych. Dlatego w ostatnim czasie, jako pierwsza sieć stacji paliw w Polsce, wprowadziliśmy do naszej oferty usługę Click&Collect. Umożliwia ona zamówienie wybranych produktów online i odebranie ich z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, w czasie wskazanym przez klienta. Już wkrótce, dzięki współpracy z Bolt, umożliwimy również zamówienie produktów z naszej oferty do domu. Proponowane rozwiązania są obecnie w fazie pilotażowej, jednak mam nadzieję, że już wkrótce będą mogli z nich korzystać nasi partnerzy franczyzowi.

Dziękuję za rozmowę!

Rozmowę poprowadziła Daria Kania-Baran

***

Polecamy także:

Franczyzowi detaliści w TOP 50 Global Retailers!

Franczyzowi detaliści w TOP 50 Global Retailers!

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook