Według Indeksu Zakupów (Shopping Index) obroty handlu elektronicznego dynamicznie wzrosły. Głównie poprzez pandemię Covid-19. W badaniach można wskazać, że trzeci kwartał cieszył się największym zainteresowaniem zakupami cyfrowymi. Dlatego już teraz można wskazać główne trendy zakupowe, które towarzyszyły konsumentom przez ostatnie miesiące. Jakie są trzy najważniejsze wnioski z Shopping Index III kwartału?
Ruch w handlu elektronicznym w III kwartale wzrósł bardziej niż w II kwartale. A konsumenci są coraz bardziej zainteresowani tym kanałem. Przeglądają sklepy internetowe podobnie jak wcześniej, ale znacznie dłużej rozważają ewentualny zakup. Szukają opinii, porównują. Coraz bardziej zastanawiają się nad zakupami.
W III kwartale wzrost sprzedaży w kategorii "Zabawki i gry" zmniejszył się do 76 procent, w porównaniu z 181 procentami w II kwartale ( wcześniej kategoria zabawek zajmowała pierwsze miejsce). Teraz klienci na pierwszym miejscu stawiają artykuły pierwszej potrzeby, czyli "Żywność i napoje". W przeszłości artykuły spożywcze miały najniższy współczynnik penetracji handlu elektronicznego spośród wszystkich kategorii.
Według najnowszych prognoz firmy Salesforce stopa wzrostu sprzedaży online w okresie świątecznym wyniesie 30 proc. na całym świecie. Trzeba jednak dodać, że ostateczne trendy na 2021 rok pokażą także statystyki z IV kwartału. Niemniej niepewna sytuacja ekonomiczna, zdrowotna i polityczna prawdopodobnie stłumi popyt na towary konsumpcyjne. Kategorie najczęściej kupowanych produktów mogą nie ulec zmianie.
***
Polecamy także:
Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów