Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów

22 gru 2020
artykuł ekspercki

Rynek food delivery to zestaw usług koncentrujących się na dostarczaniu żywności bezpośrednio do konsumenta. Początkowo, zamawiający mógł liczyć na otrzymanie zamówienia w miejscu zamieszkania lub pracy, obecnie jednak dostawy realizowane są również na otwartych przestrzeniach. Dodatkowo, sama oferta możliwych do zamówienia towarów uległa rozwojowi. Aktualnie poza gotowymi posiłkami, czy produktami spożywczymi, konsumenci niektórych serwisów mogą liczyć chociażby na dostawę towarów takich jak alkohol czy wyroby tytoniowe.

Poniższa analiza objęła branżę Food Delivery zawężoną do grupy dostaw gotowych posiłków za pośrednictwem bezpośredniego kontaktu z punktami gastronomcznymi bądź serwisami i aplikacjami specjalizującymi się w samych dowozach produktów (takich jak Uber Eats czy Pyszne.pl). Branża ta stanowi interesuący przykład tego, jak pandamia COVID-19 wpłynęła na sektory nakierowane na niestacjonarny model działalności biznesowej.

Badanie to zostało zrealizowane w sierpniu 2020 roku podsumowując charakterystykę historii branży trzy lata wstecz. Raport przedstawił również prognozy oraz możliwe kierunku rozwoju sektora Food Delivery w ciągu najbliższych 5 lat.

Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów

W ciągu ostatnich trzech lat, polski rynek dowozu żywności notowywał wzrosty z roku na rok na poziomie około 30%. Mimo złej koniunktury gospodarczej wywołanej pandemią COVID-19 w 2020 roku, branża Food Delivery zanotowała powiększenie tej wartości na jeszcze wyższym poziomie. Szacuje się, że pod koniec b.r., wartość polskiego rynku dostaw gotowych posiłków wzrośnie o około 35% w stosunku do roku poprzedniego.

Koszyk konsumenta

Do najczęściej zamawianych posiłków z dowozem w 2019 roku należały pizza, dania kuchni orientalnej (kebab i kuchnia azjatycka) oraz burgery. Fast Food wciąż króluje w zakresie dostaw online. Do najrzadziej zamawianych z kolei dań w 2019 roku należały produkty kuchni wegańskiej. Jest to jednak szybko zmieniający się trend i należy spodziewać się znacznego awansu dań wegańskich w hierarchii najbardziej popularnych dostaw żywności w kolejnych latach.

W zakresie częstotliwości zamówień możemy wyróżnić 3 największe grupy konsumentów. Dokładnie 30% wszystkich badanych wskazało, że decydują się na usługi dostaw żywności raz na dwa tygodnie bądź raz w miesiącu. Niecała ¼ ankietowanych zaś określiła częstotliwość składania zamówień na rzadziej niż raz w miesiącu.

Sposób zamówień

Szczególnie zauważalny jest wzrost popularności aplikacji mobilnych umożliwiających dokonywanie zamówień online. Między 2017 a 2020 rokiem, w Polsce przybyło około 0,6 mln użytkowników takich rozwiązań. W 2020 roku grupa ta jednak była wciąż ponad trzykrotnie mniejsza niż zwolenników tradycyjnych dostaw pochodzących z bezpośredniego zamówienia z restauracji.

Przyglądając się sposobom w jaki składane są zamówienia online, najbardziej popularnym środkiem komunikacji pozostaje kontakt telefoniczny. Drugim najczęściej wykorzystywanym narzędziem jest mobilna wersja strony internetowej. Aplikacje mobilne wciąż zyskują znaczeniu, rozwiązanie to jest najbardziej popularne wśród grupy osób do 24 roku życia.

Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów

Czas dostawy

W zakresie czasu dostawy standardem rynkowym jest okres od 30 do 45 minut, natomiast realizacja zamówienia w czasie krótszym niż pół godziny uchodzi za „złoty gral” branży.

Zjawiskiem zdecydowanie niepożądanym przez konsumentów są dostawy o czasie realizacji przekraczającym 90 minut.

Rynek, a COVID – 19

Wprowadzony szereg środków bezpieczeństwa miał zachęcić użytkowników do korzystania z zamówień online. Były to między innymi bezkontaktowe dostawy i darmowy dowóz jedzenia. Natomiast firma Stava zaproponowała nawet możliwość sprawdzenia temperatury kuriera, który dostarczy posiłek. W kontekście działań marketingowych, z całą pewnością wszyscy postawili na podkreślanie istoty zachowania standardów higienicznych i bezpieczeństwa.

Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów

Pandemia COVID-19 znacząco wpłynęła na całą branżę restauracyjną. Najtrudniejsze zadania miały restauracje, które nie prowadziły opcji dowozu jedzenia przed lockdownem i szybko musiały nauczyć się funkcjonować w tym nowym dla nich sektorze.

Kolejną kwestią, na którą warto zwrócić uwagę, jest popularność diet pudełkowych. To pokazuje, jak istotne dla konsumentów są takie czynniki, jak wygoda i otrzymywanie gotowych posiłków prosto pod drzwi ich domów i mieszkań.

Branża Food Delivery – charakterystyka konsumenta

Na dostawy gotowych posiłków online decydują się głównie osoby w wieku między 25 a 34 rokiem życia. Są to osoby reprezentujące pokolenie Millenialsów charakteryzujące się rosnącymi zarobkami oraz wysokim stopniem wykorzystania technologii cyfrowych.

Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów

Szczegółowe badanie ilościowe umożliwiło wyodrębnienie modelowego wzorca użytkownika aplikacji mobilnych z sektora Food Delivery. Jest nim przede wszystkim osoba zamieszkująca miasto o liczebności powyżej jednego miliona mieszkańców, mogąca czekać na dostawę do 60 minut. Na zamówienie decyduje się najczęściej w godzinach wieczornych, a za samą dostawę jest skłonny zapłacić około 10 PLN. Ponadto, modelowy konsument często wykorzystuje promocje, a najwyższa minimalna akceptowalna kwota zamówienia to dla niego 30 PLN.

Covid-19 a food delivery - Raport na temat dowozów

Podsumowanie

Branża Food Delivery zdecydowanie skorzystała na obecnej sytuacji epidemiologicznej. Ograniczone możliwości przemieszczania się oraz spotkań towarzyskich przesunęły część zapotrzebowania konsumentów właśnie na usługi dostaw gotowej żywności. Mimo tego branża Food Delivery w Polsce odnotowuje dynamiczny i niezakłócony wzrost już od 2017 roku. W kolejnych latach należy spodziewać się dalszego rozwoju tego sektora. W związku z tym warto zastanowić się nad możliwością wyparcia tradycyjnego spożywania posiłków w lokalu przez usługi zamówień online.

Aspekty takie jak ograniczanie kosztów oraz wygoda przemawiają za rozwiązaniami oferowanymi przez branżę Food Delivery. Z drugiej strony jednak, spotkania w lokalach gastronomicznych oraz wspólne spożywanie posiłków stanowi odwieczny element kultury towarzyskiej współczesnych społeczeństw. Z tego powodu, prognozy w tej kwestii wciąż pozostają niejasne. Mimo tego można z całą pewnością przyjąć, iż aplikacje mobilne oraz serwisy dostaw online mają przed sobą świetlaną przyszłość nie tylko na rynku polskim i światowym.

autor: Marcin Peryt, Project Manager w ConQuest Consulting

https://franczyzainfo.pl/eksperci/conquest-consultig-conquest-consulting/

***

Polecamy także:

2020 rok - żniwa dla punktów kurierskich?

Tagi:

Opublikowane przez: Daria Kania-Baran
facebook